Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta till torpet - bredband?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-04-28 09:21

Jag funderar på att flytta mer eller mindre permanent till mitt torp som ligger i småländska urskogen. Det har tills nyligen funnits fast telefon i stugan men när jag kollade med Telia säger dom att telefonstationen i byn inte kan skicka ut ADSL.

Jag har inte någon som helst erfarenhet av Turbo 3G men har tittat på Telias täckningskarta som säger att Turbo3G finns "utomhus" i området men tveksamt om det finns "inomhus" just där mitt hus är beläget.

Jag är storanvändare av internet eftersom jag arbetar som distanslärare så jag behöver ha både snabb överföring plus inga begränsande volymer.

Har ni kloka 99-läsare några erfarenheter att dela med er av? Kan man jobba uteslutande med mobilt bredband? Kan man förstärka bredbandet så att det inte blir för svag mottagning inomhus? Kan man ha ett trådlöst nät i stugan på samma sätt som man har "hemma i stan" med internetkoppling trådlöst?

All input uppskattas.

Häls. nocke/anneli

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-28 09:48

Förutsatt att du kan få en vettig signal så kan du använda dig av en 3g-router. På så vis kan du få ett trådlöst nätverk i hela stugan. Det finns ett antal modeller, bland annat från Ericsson.

Annars erbjuder leverantören ice.net trådlöst bredband via cdma-nätet med en rätt oslagbar täckning samt diverse trådlösa routers. Min svärmor använder en sådan lösning med framgång i den värmländska urskogen.

http://www.ice.net/

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-04-28 18:18
Ursprungligen av rhesus: