Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta till torpet - bredband?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-04-28 09:21

Jag funderar på att flytta mer eller mindre permanent till mitt torp som ligger i småländska urskogen. Det har tills nyligen funnits fast telefon i stugan men när jag kollade med Telia säger dom att telefonstationen i byn inte kan skicka ut ADSL.

Jag har inte någon som helst erfarenhet av Turbo 3G men har tittat på Telias täckningskarta som säger att Turbo3G finns "utomhus" i området men tveksamt om det finns "inomhus" just där mitt hus är beläget.

Jag är storanvändare av internet eftersom jag arbetar som distanslärare så jag behöver ha både snabb överföring plus inga begränsande volymer.

Har ni kloka 99-läsare några erfarenheter att dela med er av? Kan man jobba uteslutande med mobilt bredband? Kan man förstärka bredbandet så att det inte blir för svag mottagning inomhus? Kan man ha ett trådlöst nät i stugan på samma sätt som man har "hemma i stan" med internetkoppling trådlöst?

All input uppskattas.

Häls. nocke/anneli

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-28 09:48

Förutsatt att du kan få en vettig signal så kan du använda dig av en 3g-router. På så vis kan du få ett trådlöst nätverk i hela stugan. Det finns ett antal modeller, bland annat från Ericsson.

Annars erbjuder leverantören ice.net trådlöst bredband via cdma-nätet med en rätt oslagbar täckning samt diverse trådlösa routers. Min svärmor använder en sådan lösning med framgång i den värmländska urskogen.

http://www.ice.net/

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-04-28 18:18
Ursprungligen av rhesus:

Annars erbjuder leverantören ice.net trådlöst bredband via cdma-nätet med en rätt oslagbar täckning samt diverse trådlösa routers. Min svärmor använder en sådan lösning med framgång i den värmländska urskogen.

http://www.ice.net/

Jag har använt detta bredband som rhesus pratar om i några år nu och är helnöjd. Jag har en trådlös Gateway-router och hela familjen kan koppla upp oss med både datorer och iPhones. Fungerar kanonbra!

Vi använder den när vi är uppe i fjällen eller ute på havet i båten och den verkar ha täckning överallt. I början hade jag problem med uppkopplingen av min Mac http://www.99.se/naetverk-saekerhet/232190-nmt-router-fungerar-med-pc-iphone-men-med-mac.html men det var bara nån säkerhetsinställning som var lätt att fixa. Efter det har det aldrig varit några problem. Snabbt som sjutton går det också, jag kan verkligen rekommendera denna lösning.

Kan tillägga att jag aldrig behövt använda någon extra antenn, det har alltid räckt ändå. Detta trots att vår fjällstuga ligger långt upp i Lappland och vår båt mestadels befinner sig i ödsliga Norrland

Hej!
Om du behöver snabb uppkoppling och flyttar ut i skogen, det är ingen bra kombination. Oftast kommer du inte få någon bra hastighet med ditt mobila bredband, så Telias kartor ska man ta med en nya salt.

Om du behöver obegränsat tillgång (alltså skicka stora många filer varje månad), kan du glömma mobilt bredband. Ofta har mobilt bredband en spärr på hur mycket du får använda varje månad.

  • Medlem
  • Mörbylånga
  • 2009-04-28 10:30

Ericsson W25

Kör själv med en Ericsson W25 Router hemma och det fungerar kanon. Har ca 3 Mbit/S i nedlänk och 0.380 i upplänk. Inte det bästa när man skickar mycket stora filer, men fungerar bra med nedladdning, surf mail o.s.v. Snart kommer hastigheten bli 7.2 hemma hos mig och upplänken kommer bli mycket snabbare.

Ericsson W25 finns på dustin http://www.dustin.se/pd_5010115830.aspx för ett bra pris, sen är det bara att skaffa ett abonnemang för mobilt bredband.

Har du kollat med andra operatörer, ifall de har bättre täckning där du/ni ska bosätta er?

Man skulle ju även kunna sätta upp en antenn på taket, för att på så vis förstärka signalen. Vet dock inte vad du behöver för antenn för det.

  • Medlem
  • Mörbylånga
  • 2009-04-28 10:56

Antenner

Antenner finns att köpa hos Infoferenda och dom har mycket bra kunskap om vilken antenn som passar bäst för just dig. Bara beställa en antennkabel med rätt kontakt, så kan man koppla den till tex en Ericsson W25 eller ett dongel med uttag för extern antenn. Observera att inte alla donglar har uttag för extern antenn!

http://www.infoferenda.com/webbshop/antenner/riktade.html

  • Medlem
  • 2009-04-28 13:39

Vilken mängd kunskap!
Jag tar gärna emot ytterligare tips och trix. Kanske är ice.net bästa operatören?
Och fast antenn funkar ju fint på en stuga som står där den står.

anneli/nocke

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-04-30 22:07

Även jag kan rekommendera Icenet (eller NMT som det hette förr). Har bekanta som gjort ungefär som du och flyttat ut i skogen. Nybyggt hus iofs, men Telia ville ha typ trekvarts miljon för att dra en sladd till dem. Och bara om de skrev under kontraktet i spädbarnsblod offrat under fullmåne med en dolk gjord av hornet till en enhörning.

Nåja, de skaffade Icenet istället, och har mycket bättre hastighet än vad jag kommer upp i via Telia 3G när jag är hemma hos dem.

En annan som använder Icenet är Härjedalingen som kör bussar från Härjedalen till Stockholm och som har gratis bredband i bussarna. När jag åkt dem är det i princip alltid täckning. Och bra fart också. Sist satt jag och jobbade direkt mot min utvecklingsserver på bussen utan missöden öht.

icenets D-50 inslalation i Mac

Icenet modemet D-50 har fungerat alldeles utmärkt i min fjällstuga NV om Arjeplog. Men för en tid sedan var jag tvungen att ladda in OS X Leopard igen och då slutade modemet att fungera. Alla nätverksinställningar är kvar. Jag gick in i program och plockade bort ikoner för icenet och provade att installera på nytt med D-50 modemet men något går snett. Ringde till icenet teknisk support och försökte få hjälp men killen där var inte van med Mac. Hoppas att någon i forumet har lösningen. stefan

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-10 21:28
Ursprungligen av SH VISION:

Icenet modemet D-50 har fungerat alldeles utmärkt i min fjällstuga NV om Arjeplog. Men för en tid sedan var jag tvungen att ladda in OS X Leopard igen och då slutade modemet att fungera. Alla nätverksinställningar är kvar. Jag gick in i program och plockade bort ikoner för icenet och provade att installera på nytt med D-50 modemet men något går snett. Ringde till icenet teknisk support och försökte få hjälp men killen där var inte van med Mac. Hoppas att någon i forumet har lösningen. stefan

Kundservice - drivrutiner, manualer till bredband. ice.net.

1
Bevaka tråden