Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nollställa lösenord till användarkonto

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-28 12:06

Har glömt bort lösenordet på en macbook med OS X 10.5.5

Har satt ett nytt lösenord via "Återställ lösenord" från en installationskiva med 10.5.6 men den säger att den inte ändrar lösenordet i nyckelringen och jag kan kortfarande inte logga in med det nya lösenordet? Jag får ett meddelande om att använda nyckelringshanteraren men den kommer jag väl inte åt från installationsskivan?

Finns det något annat sätt att komma runt detta? Boota från en extern hårddisk kanske?

När du har satt ett nytt lösenord med hjälp av systemskivan, så ska du kunna starta datorn som vanligt och logga in på kontot med det nya lösenordet.
Sedan går du till konton i systeminställningar och där byter du lösenord igen.
Du kan använda samma som du nyss satt, men när du gör det här , så bör alla bitar falla rätt och nyckelringen fungera.
En liten brasklapp dock, såhär fungerar det i OS10.4, jag har inte provat i 10.5.
Lycka till
Lennart

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-28 13:35
Ursprungligen av leni45:

Sedan går du till konton i systeminställningar och där byter du lösenord igen.
Du kan använda samma som du nyss satt, men när du gör det här , så bör alla bitar falla rätt och nyckelringen fungera.

Det fungerar bara om nyckelringen är upplåst. Då ändras automatiskt lösenordet på nyckelringen också när du byter. Annars blir det väldigt svårt.

Aha!
/L

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-28 15:37

Efter 5 misslyckade försök att byta lösen med installationskivan så fungerade det ju självklart när en kompis gjorde 6:e försöket. Mycket konstigt men nu fungerar det och jag spar en massa tid att slippa bråka mer med elendet.

1
Bevaka tråden