Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formatera i en RSS-feed?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-28 13:04

Först - förlåt om jag använder fel uttryck, och hoppas att ni begriper vad jag menar ändå. Jobbar mest med tryckt material i InDesign, men fuskar lite i webbvärlden ibland.

På en sida som jag gör, har jag lagt in en ruta där de senaste inläggen från en relaterad blogg ska synas. Jag har fått ordning på tekniken, ser ut så här:

<div id="apBloggenruta">
<script src="http://feeds.feedburner.com/euwiklund?format=..." type="text/javascript" ></script>
<noscript><p>Subscribe to RSS headline updates from: <a href="http://feeds.feedburner.com/euwiklund"></a><br/>Powered by FeedBurner</p> </noscript></div>

Men nu vill jag att formatera själva texten snyggare. Jag kan ändra typsnitt i själva CSS-reglerna, men skulle också vilja ha olika format på rubrik och datum. Dessutom kommer texten som en ful punktlista med bomber, som jag inte vill ha.

I layoutläget i Dreamweaver ser jag ju inte texten, utan den dyker upp automatiskt när jag förhandsvisar i webläsare. Finns reglerna gömda någonstans hos Feedburner? Har försökt navigera där utan framgång.Eller kan jag på något sätt stoppa in format gömda i själva bloggen (ligger på blogspot.com)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-28 14:22

Nu har jag lyckats lösa formateringen av rubriker och datum, men fortfarande kommer den in som lista. När jag kollar källkoden (genom webbläsaren) finns där mycket riktigt en <ul> och <li> som verkar genereras automatiskt. Kan jag skriva in något i min kod som rensar bort listformatet?

  • Medlem
  • 2009-04-28 15:11

ul { list-style-type: none; }
i css-deklarationen visar listan utan punkter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-28 16:38

Men fantastiskt!
Har du ett lika bra kodtips på hur jag får bort själva indraget i texten?

1
Bevaka tråden