Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bild och ljud från iMac

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag tänkte jag skulle koppla ihop iMacen med TV:n via mitt hemmabiosystem.

Jag använder iMac G5 som har optiskt digitalt ljudutgång och mini-DVI.

Hemmabiosystemet har dessa 3 ljudingångar.

1 x Digital Optisk
1 x Stereo RCA
1 x USB Host

Bilden har jag löst, men jag inte köpt någon ljudkabel än. Jag vill ha surroundljud från datorn till hemmabiosystemet.

Ska jag köpa en Adapter Toslink plus toslinkkabel och sen köra in den i hemmabiosystemets digital optiska ingång? Vad har jag för alternativ? Vad rekommenderas? Är digital optisk ingång samma som toslink?

Hoppas någon kan ge ljus åt detta mörker som det är när man har noll koll.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-22 15:52

Enl. bruksanvisningen ser det ut som en vanlig toslink på baksidan av hemmabiosystemet. Då skulle du kunna använda en optisk kabel med 3.5 mm plugg i ena änden och toslink i den andra, istället för att skaffa en adapter. T.ex. en sån här: http://www.kjell.com/?item=39627&path=470000000,496500000,513500000,514500000

iMac stödjer 5.1 på digitalutgången, så vitt jag vet.

mvh
/genell

Jag får inget ljus eller ljud i kabeln efter att jag har pluggat in den i datorn och receivern. Är som att datorn inte har förstått att jag har pluggat in något i utgången.

Hur kan jag kolla så att jag inte har en trasig utgång? Kan jag köra in iPhonens hörlurar i den optiska ljudutgången och iTunes ska börja spela ljudet i hörlurarna?

Eller borde recivern på något sätt dyka upp under mina ljudinställningar?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-28 11:52

Utgången är ju en kombinerad analog och digital ljudkontakt. Pluggar du in vanliga hörlurar så märker din iMac av att det är analog utrustning och ljudet skickas via den interna D/A-omvandlaren. Om du pluggar in en optisk sladd så märker din iMac att det är digital utrustning och skickar ut ljudet utan att gå via den interna D/A-omvandlaren. I detta fall gråas volymkontrollen, eftersom den digitala signalen inte kan ändras i nivå (om man inte använder ett program, t.ex. VLC, som har möjlighet att skala den digitala signalen - dock med sämre upplösning som resultat). Om din volymkontroll gråas, men inget ljus kommer ur spetsen på den ände av kabeln som inte är inkopplad i något när kabelns andra ände sitter i din iMac, så verkar det som att det skulle vara något fel på ljudutgången.

mvh
/genell

För mig var det bara att plugga in en toslink mellan iMac och reciver, fungerade direkt. Tyvärr slås volymjusteringen ut när man kör digitalt :/

1
Bevaka tråden