Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur varma är era Mac Pro?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur varma är era Mac Pro? Och när ska man börja bli orolig?
Kontrollerar med Widgeten iStat hur tempen är på diverse saker i datorn.

Mina CPU:er kan utan bekymmer bli så varma som 51-52 grader när jag jobbar med Photoshop eller Logic, är detta normalt?
När jag bara slösurfar ligger dem på runt 43 grader.

Hur varma är era?
Nån som vet om dem kan överhettas?

Jag har en MacPro Dual 3ghz Quad.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2008-10-22 06:37

Min brukar aldrig gå över 28 grader i idle, eller när jag sitter och surfar och gör enklare saker. Kommer inte ihåg vad den brukar ligga på för temp under belastning men det är då inga höga temperaturer.

Rumstempen i rummet är nog runt 19-20 grader.

51-52 grader är absolut ingenting att oroa sig för! Min MBP kan gå upp i 70-80 grader under hård belastning, det är varmt. Men som jag förstått det fortfarande inget att oroa sig för på ett högre plan. De ska klara av såna temperaturer.

Ta hem Smc fancontrol, grymt bra program som visar tempen hela tiden, samt att du kan sjystera fläktarnas varvtal. Då kan man ställa upp fläktarna, om man är orolig för värmen, till priset av högre ljudnivå. Det är ju en smaksak.

Men jag tror inte att du har nåt att oroa dig för, överhettning skulle förmodligen endast kunna ske ifall kylfläktarna skulle gå sönder.

Jag har en MP Dual 2,8 Quad.

80 - 90 grader brukar datorerna gärna stänga av sig själva, men just Mac Pro har ett väldigt bra kylningssystem dessutom.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-22 15:45

Min ligger kring 60° med 100% aktivitet på alla processorer

thomas

Min MP ligger mellan 24-27°C i idle då menar jag följande : slösurfar, chattar samt tittar på TV via EyeTV. Rums temp ca 19-20°

Okej! Vad skönt att höra.

Men 24-27 låter väldigt lite, är CPU:erna så låga?

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2008-10-26 09:36

Processorerna har väldigt stora kylblock på sig, dessa kyls sedan av stora fläktar som snurrar runt 600rpm tror jag, iaf i idle på min burk, detta gör att processorerna inte blir varmare än så.

Så ja, apple har gjort det enormt bra tycker jag med tanke på att jag knappt hör min MP när den är igång.

Ursprungligen av Headstrong:

Okej! Vad skönt att höra.

Men 24-27 låter väldigt lite, är CPU:erna så låga?

Här kommer bevis!

Tack för bild Hunter! Intressant!
Märkligt att min är så mycket varmare.
HD ~ 38c
CPU ~ 43c
Ambient ~ 24c

Vad har du för processor?
Hur snabbt snurrar fläktarna?

Hoppas du orkar med mina frågor

Ursprungligen av Headstrong:

Tack för bild Hunter! Intressant!
Märkligt att min är så mycket varmare.
HD ~ 38c
CPU ~ 43c
Ambient ~ 24c

Vad har du för processor?
Hur snabbt snurrar fläktarna?

Hoppas du orkar med mina frågor

Cpun är 2.8 Hhz samt fläktarna snurrar på standard

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-27 15:57

Jag har en 2,66 Mac Pro Gen 1.
28c CPU A
31 CPU B
Ambient 23c
499 rpm ligger cpufläktarna på.

Jag börjar återigen bli orolig över tempen i min Mac Pro.
I normalt surfarnade och användande med Firefox, Mail, iTunes och msn uppe ligger tempen på CPU A och B på ca 40 grader.

Efter 10 minuter i Photoshop ligger tempen på närmare 50 grader och fläktarna jobbar inte nämnvärt mycket mer.

Min kompis har en exakt likadan dator förutom grafikkortet och han ligger ca 10 grader under mig.

Vad göra? Behöver jag vara orolig?

Mac Pro 2x3ghz Quad.
10 gb ram.

40-50 C är normal arbetstemp (40-45 C är ingen helt ovanlig temp för människor i t.ex. Nordafrika - har själv kört MC från Agadir till Marakech i 43 C). Vid hårdkörning är 70 C ingenting att oroa sig för. Om en annan burk har lägre temp vid EXAKT samma påtid, arbetsbelastning och omgivande temp - ja, då diffar termostaterna. Eftersom det rör sig om triviala saker så kanske MacPro's termostater inte är så superkalibrerade - dom varierar kanske 5-10 C. Eller så diffar givarna (som säkert inte är NASA-grejer). Jag skulle bli chockad om alla burkar av samma märke gav exakt samma värden. Som sagt; detta är inte NASA-grejer.

Strax över 50 C vid belastning är en bra siffra och idle på 40 C är inga problem heller. CPU:erna i MP tål grader på närmare 90 grader innan de stänger ner sig själva. Att någon har belastnings temperatur på under 30 grader tyder tvärtom som Zimmerman antyder att det är lite diff på kalibreringen.
dual quad 3.2. min temp, genomsnitt 46 C.

http://www.bresink.com/osx/TemperatureMonitor.html

Tack för era svar! Då kan jag lugna mig igen

Nu när jag läser detta och 92% av processorn är overksam är tempen 52 grader och fläkten 2000 rpm.

Nytt orosmoment, CPU A är varmare än CPU B. Ca 4 grader.
Något man behöver kolla upp?

Just nu står CPU A på 44 grader och CPU B på 40 grader.

Varit så den senaste veckan.

Mvh Headstrong

Ursprungligen av Headstrong:

Nytt orosmoment, CPU A är varmare än CPU B. Ca 4 grader.
Något man behöver kolla upp?

Just nu står CPU A på 44 grader och CPU B på 40 grader.

Varit så den senaste veckan.

Mvh Headstrong

Nej du behöver inte vara orolig för att den ena CPU:n är varmare än den andra, dels för att det är nog rätt normalt och dels för att det inte är en oroväckande temperatur. Min rekomendation är istället för att njuta av din underbara dator för vad jag har läst i denna tråden så har du inga onormala temperaturer i den

Min Mac Pro 09 ligger runt 43 i idle. Hunter78... bor du i ett kylskåp?

Ursprungligen av drifter7508:

Min Mac Pro 09 ligger runt 43 i idle. Hunter78... bor du i ett kylskåp?

Absolut inte

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-28 18:37
Ursprungligen av drifter7508:

Min Mac Pro 09 ligger runt 43 i idle.

Nu när vi ändå snackar lite temperaturer i Mac Pro 09 så flikar jag in med en fråga.

Min 2009 Quad 2.66 ligger på ca 37 grader idle men så fort jag spelar musik i iTunes eller Spotify eller lyssnar på webradio med FStream så stiger temperaturen till uppemot 67 grader. I övrigt är inget krävande igång på datorn och CPU visar ca 98% idle med kommandot 'top'. Jag förstår inte - varför blir CPUn så varm fast den är i stort sett är idle?

Någon annan som uppmärksammat det samma?

Det låter ju jäkligt skum i mina öron =(

1
Bevaka tråden