Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fungerar Elgato EyeTV Hybrid med min tv-leverantör?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Danderyd
  • 2009-04-27 10:50

Tja.. tänkte köpa en Elgato EyeTV Hybrid.. kommer den att fungera ihop med inställningarna som min tv-leverantör kräver av en "egen" digital-tv box.. detta är kraven enligt deras hemsida:

Antenn/Mottagare: DVB-C(Kabel-TV)
Nätverks ID: 41001
Modulering: QAM 64
Frekvens: 330 Mhz
Symbolhastighet: 6875

alltså kan man ställa in såna saker i elgato eyetv hybrid?
såg att QAM 64 fungerar om man tittar på deras hemsida. Men inget om dom andra värderna.

tacksam för snabbt svar..

MVH
Henric

Ursprungligen av Jejje:

Tja.. tänkte köpa en Elgato EyeTV Hybrid.. kommer den att fungera ihop med inställningarna som min tv-leverantör kräver av en "egen" digital-tv box.. detta är kraven enligt deras hemsida:

Antenn/Mottagare: DVB-C(Kabel-TV)
Nätverks ID: 41001
Modulering: QAM 64
Frekvens: 330 Mhz
Symbolhastighet: 6875

alltså kan man ställa in såna saker i elgato eyetv hybrid?
såg att QAM 64 fungerar om man tittar på deras hemsida. Men inget om dom andra värderna.

tacksam för snabbt svar..

MVH
Henric

Jag tror att du måste kombinera det med EyeTV Common Interface (http://elgato.com/elgato/int/mainmenu/buy.en.html). Men om det fungerar med din kabeloperatör vet jag ej.

Såg först nu att EyeTV Common Interface tydligen endast fungerar med DVB-T. Hmmm, underlig begräsning.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2009-04-27 11:42

Alltså dessa kanaler skickas idag ut analogt OCH digitalt i mitt nät. utan någon avgift eller behov av kort. Man kan hämta ut en digitalbox för att köra digital-tv hos dom men tänkte jag kör i min Mac istället.

Så ska ta emot kanalerna digitalt bara. ligger redan i kabeln.

Min nuvarande kabeloperatör kör även både digitalt och analogt. Min tv klarar DVB-C och MPEG4, likafullt får jag inte in en enda signal. Uppenbarligen är samtliga digitala tv kanaler krypterade medan det analoga basutbudet är okrypterat. Personligen hade jag hoppats att på kabeloperatören skulle även köra det digitala basutbudet okrypterat. Det blir byte av kabeloperatör i framtiden hos vår bostadsrättsförening.

Hur det är hos din kabeloperatör vet jag ej. Men chansen att det skall fungera är liten att du kan få in någonting via DVB-C så länge alla digitala kanaler är krypterade.

Jag hoppas jag har fel... Det finns andra forummedlemmar som är mer kompetenta i denna fråga. Hoppas de kan ge dig ett mer korrekt svar.

Senast redigerat 2009-04-27 12:11
  • Medlem
  • Danderyd
  • 2009-04-27 13:26

Kan komplettera med ett mer fullstädnigt utdrag från min operatörs hemsida:

Har TV´n en inbyggd digitalmottagare/box anpassad för kabel-TV (DVB-C) finns möjlighet att ta in Transits Basutbud. Transit kan dock ej garantera att alla typer av TV-apparater med inbyggd digitalmottagare/box kommer att fungera. Detta gäller även funktioner (elektronisk programguide m.m) som kan erbjudas i Transits externa digitalboxar.

Följande parametrar skall ställas in på TV med inbyggd mottagare:
Antenn/Mottagare: DVB-C(Kabel-TV)
Nätverks ID: 41001
Modulering: QAM 64
Frekvens: 330 Mhz
Symbolhastighet: 6875

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2009-04-27 17:25
Ursprungligen av Jejje:

Kan komplettera med ett mer fullstädnigt utdrag från min operatörs hemsida:

Har TV´n en inbyggd digitalmottagare/box anpassad för kabel-TV (DVB-C) finns möjlighet att ta in Transits Basutbud. Transit kan dock ej garantera att alla typer av TV-apparater med inbyggd digitalmottagare/box kommer att fungera. Detta gäller även funktioner (elektronisk programguide m.m) som kan erbjudas i Transits externa digitalboxar.

Följande parametrar skall ställas in på TV med inbyggd mottagare:
Antenn/Mottagare: DVB-C(Kabel-TV)
Nätverks ID: 41001
Modulering: QAM 64
Frekvens: 330 Mhz
Symbolhastighet: 6875

Hej!

Nya (inte gamla) Elgato Hybrid klarar DVB-C så där är du fri men alla digitala kanaler är krypterade och därför behöver du ett abonnemang med tillhörande kort (Vissa operaratörer bygger in korten i digitalboxarna, läs Canal Digital kabeltv, så där är det kört). Det finns en kortläsare som heter Elgato Common Interface och så länge du har rätt CA-modul (det följer med en till Boxer men den går inte att använda) så fungerar det i teoerin.

Problemet är att med ComHem fungerar det inte i praktiken, bilden stannar intermittent och då får man dra ut kortet och sätta in det igen. Elgato jobbar dock på det och en lösning kommer förhoppningsvis snart. Huruvida det går med just ditt kabeltv-bolag även i praktiken kan du enbart veta genom att du eller någon annan testar.

Var bor du någonstans?

vänliga hälsningar
/Esse - Kullander.se

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2009-04-27 17:43

sitter i enebyberg/danderyd med transit som leverantör..

sitter just nu med en NY elgato hybrid och kör en search.. körde nån exhaustive search som ska ta längre tid.. får se om den hittar nåt

återkommer när searchen är klar..

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2009-04-27 17:44

den har hittat 30kaneler redan iaf.. UNDER searchen.. den rapporterar lixom hur många den hittar on-the-fly.. så "antar" att det fungerar.. searchen är inte klar än så kan inte verifiera att det är BILD/LJUD på kanalerna..

vore riktigt smutt dom detta fungerade nu... slippa den där gamla analoga skiten.. hänga med lite i utvecklingen

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2009-04-27 18:26

Jora funkade klockrent för er som vill veta..

SVT HD fick jag in också..

någon som har en elgato.. tycker fjärren är väldigt "dålig" på att använda.. alltså den verkar inte alltid ha kontakt.. speciell vinkel.. jag menar USB-grejen e ju bakom tvn vid datorn..

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-05-06 11:36

Någon som vet om man kan ta reda på om vanliga kabeltvn är digital, dvs att elgato klarar att ta emot den?

Ursprungligen av AntonB:

Någon som vet om man kan ta reda på om vanliga kabeltvn är digital, dvs att elgato klarar att ta emot den?

Ring din kabel-tv leverantör och fråga, enklaste sättet.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2009-05-06 13:02

Det går nog bara att testa med antagligen nån speciell mätutrustning. Eller som sagt ha en el-gato eller liknande DVB-C utrustning. och se om du får några kanaler på DVB-C..

1
Bevaka tråden