Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera player i Wordpress

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-26 19:21

Hej!

Publicerade den här frågan på WP-Support Sverige, men det är ingen vidare liv i det forumet, de brukar inte svara. Så hoppas på bättre lycka här!

Jag lyckades installera en egen player på första sidan i min wordpressbyggda hemsida, genom att kopiera en gammal kod som en person hjälpt mig med tidigare och lägga in den på sidan, och genom att lägga in swift-filen, xml-filen och mp3-filerna i directoriet. Så här ser sidan med playern ut: http://www.himlasang.com

Nu skulle jag vilja använda mig av samma player (men med en annan spellista) även på andra sidor på webbsidan. Jag har prövat lägga samma kod på en annan sida, men playern kommer då bara upp som en tom vit fyrkant. Hur gör jag? (Jag vet att det finns player plugins för wordpress, men det är lika komplicerat för mig att lista ut hur pluginen fungerar som att göra det här, dessutom skulle jag vilja ha min specialdesignade egna player för en enhetlig design på sidorna).

Så här ser koden ut för den playern som f.n. fungerar:

<div class="dashed_all">
<object classid="clsid:d27cdb6e-ae6d-11cf-96b8-444553540000" codebase="http://fpdownload.macromedia.com/pub/shockwav..." width="468" height="60" id="sofiebjorckplayer" align="middle">
<param name="allowScriptAccess" value="sameDomain" />
<param name="movie" value="sofiebjorckplayer.swf" />
<param name="quality" value="high" />
<param name="bgcolor" value="#ffffff" />
<embed src="sofiebjorckplayer.swf" quality="high" bgcolor="#ffffff" width="468" height="60" name="sofiebjorckplayer" align="middle" allowScriptAccess="sameDomain" type="application/x-shockwave-flash" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
</object>
</div>

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-04-26 19:41

Om du lagt playerfilen osv i root:en för din sajt så räcker det med att du ändrar sofiebjorckplayer.swf till /sofiebjorckplayer.swf istället. Ett snedstreck före filnamnet alltså.

Efter det kan du lägga till koden på valfri sida och den bör fungera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-26 19:46

Tack för svaret !

Hur gör man med playlistorna då? (Om man vill att playern skall spela olika låtlistor på de olika sidorna). Jag antar att man kanske måste göra olika xml-filer, eller?

Senast redigerat 2009-04-30 20:10
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-26 20:02

PS Jag la till ett streck: / överallt i koden där det står sofiebjorckplayer.swf , och ny syns playern, men den kan inte spela.

Den nya playern skall alltså ha en separat playlist. (Det skall vara 4-5 olika players på olika sidor som alla skall spela olika playlists).

Senast redigerat 2009-04-30 20:10
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-30 20:09

Om man tex skapar en playlist2.xml , hur får man då koden att hitta den?

Det står ju inget om xml-filen i själva koden?

1
Bevaka tråden