Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Död iBook G4?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter här och försöker få igång en vit iBook G4 12" 1.2Ghz/256mb/30Gb/Combo/APX. Problemet är att jag inte får någon bild på skärmen. Fläkten, hårddisken och backlighten till skärmen går igång. Men sen kommer den inte längre. Testade att sätta i ett annat minne utan några resultat.

Någon här som vet problemet kan vara? Kanske går att återställa den på något sätt?

Prova att återställa PMU, läs under "iBook G4 (Late 2004)". Jag har varit med om liknande och då har det fungerat.

Har testat det ett flertal gånger utan några resultat. Fläkten går på hög varv och för första gången så hörde jag ljudet man hör när man startar datorn. Men fortfarande ingen bild.

Testa att köra Apple Hardware Test. Det är ett diagnosprogram som finns på en av de grå skivorna som ursprungligen medföljde datorn. Det ska stå på skivan att den har Apple Hardware Test och hur man startar det.

Problemet är att jag inte har dom skivorna. Men man kanske kan ladda ner dom någonstans?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-26 11:53

Du har säkert kollat detta redan men om ljusstyrka är nedragen till noll kommer skärmen vara helt svart.

Har även testat det. Men fungerade inte.

  • Medlem
  • 2009-04-26 19:26

Har du testat med en extern skärm?

Av vad jag kan se så är där ingen vga/dvi-utgång på datorn. Men jag tror att där är en mini-dvi utgång, dock har jag ingen sådan adapter.

Senast redigerat 2009-04-26 23:13
  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-04-27 23:26

Du har en mini-vga utgång. En sån adapter borde gå att få fatt på kan man tycka. Om du nu vill investera i det.

Det borde finnas på Tradera eller Blocket, kanske finns på Apple Store också? Men det är väl nästan värt att testa med en sådan, för det verkar vara en fin maskin.

1
Bevaka tråden