Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Remote Desktop i Linux, finns det?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På macen kan man ju logga in med "Apple Remote Control" på sina andra macar men hur är det för Linux? Kan man med en linuxburk styra en mac som om man vore i macmiljön? Har för mig att man även kan logga in på en PC ( från macen ) när man använder Microsofts "Remote Desktop Connection Client for Mac 2".

Frågan ställs efter som jag närmsta dagarna ska göra mig av med en Powerbook 1,33 eller är det kanske 1,25GHz samt en Powermac 2x1,8 och istället komma igång med en Linuxburk. Kommer att ha kvar en iMac men som jag gärna kan tänka mig att kunna använda även fast jag då befinner (?) mig i Linux. Någon med erfarenheter... berätta gärna!

Tills ev. svar dyker upp så Googlar jag lite på frågan...

Olle

Du menar "Apple Remote Desktop".. ARD bygger på VNC och VNC kan du också köra i Linux.

Jag vet inte hur bra det går att ansluta med Apples program mot icke-Apple-datorer. Jag har använt "Chicken of the VNC" mellan Mac och Linux.

Vill minnas att det finns en kryssruta i Systeminställningar för att tillåta vanliga VNC-anslutningar i (Snow) Leopard, lämpligen skriver man väl något i lösenordsrutan också

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-28 21:06

Den inbyggda VNC-funktionen fungerar, men är allt annat än en trevlig upplevelse. Om du ska använda funktionen på allvar rekommenderar jag ScreenRecycler. Visst det kostar en slant, men tid och frustration är inte heller gratis. ScreenRecycler är gratis att testa, så det skadar inte att prova.

Du kör ScreenRecycler på den Mac-dator du vill styra, och en vettig VNC-klient på linuxklienten. Sådana klienter brukar finnas med i de flesta distributioner.

1
Bevaka tråden