Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minne till gammal Power Mac G4 400

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Har införskaffat gamla 133Mhz minnet till en gammal powermac. Vet inte riktigt vilken modell det är, det är en G4 på 400Mhz i alla fall.
Men problemet är att den läser bara halva internminnet. Jag har stoppat i 2 st 512 men får bara ut 512 i internminnet. Är det så att dom gamla inte kan läsa större minnen eller vad är problemet? Ska man nollställa den på något sätt för att läsa större minnen?

Mvh

Martin

http://www.everymac.com/systems/apple/powermac_g4/faq/power-mac-g4-how-to-install-memory-ram-max-capacity-os9-osx.html

Som du ser på den sidan så har det funnits tre olika modeller med 400 MHz G4.

Min teori är att du har den första modellen - som bara klarar 1 GB
...och att den modellen kanske inte kan använda 512 MB-moduler.
...och att man i stället måste ha 4x256 MB för att komma upp i 1 GB.

Men det är som sagt bara en teori...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-04-24 16:45

På den gamla pc tiden fanns det Chipset som bara kunde hantera Enkelsidiga minnen. Dvs stoppade man i 512 fick man 256 osv. Fungerar det om du kör med enkelsidiga minnen?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-24 17:11

Om du öppnar systeminformation och tittar under minne, ser datorn ena stickan eller båda två?

Csoft har rätt. Gamla G4or kan bara "se" enkelsidiga minnen. Torr att de skall ha 16 minnesbankar istf 32 som nyare typer har. Använd exvis www.crucial.com/uk minneskonfigurator.

OK, då är det det som är problemet att den inte läser dubbelsidiga......Problemet år väl att det inte att lämna tillbaka dom när man väl stoppat in dom.

Systeminställningar visar att båda minnena finns, men visar bara halva minnesstorleken.

Martin

Det är väl bata att fråga om du får returnera. Jag råkade ut för precis samma sak med min PM G4 i tidernas begynnelse, och kunde returnera (PC City i Gbg tror jag det var).

1
Bevaka tråden