Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fildelning och behörighet

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-04-24 19:31

Jag har just köpt en macbook som jag har kopplat ihop med min imac i ett airport extreme nätverk. Mitt problem är att jag inte får behörighet av filer i nätverket att fungera som jag vill. För båda mina datorer har jag gjort admin-konton för respektive dator. Jag har aktiverat fildelning i systeminställning/delning. Problemet ligger i att om jag skapar tex. ett nytt word-dokument på en dator, så får inte den andra datorn behörighet att skriva i den, detta trotts att jag tidigare gjort "använd för inkluderade objekt" i kataloginfon. Däremot har jag full behörighet till filer som skapats innan jag genomfört "använd för....". Men så fort jag skapar ett nytt objekt i en mapp som är utdelad så gäller inte behörigheten. Man kan säga att "använd för inkluderade objekt" inte uppdateras på ny filer utan bara gäller för filer som var befintliga när funktionen utfördes.

Är det någon som vet hur jag ska gå till vägar för att kunna ge full behörighet på mina filer, även sådan som skapats nyligen?????

Du skulle kunna göra en massa magi med umask, men eftersom båda datorer är dina skulle jag föreslå att du hellre använder respektive värddatorns användarkonton när du loggar in. Säg att du har användarkonto A på din MacBook och användarkonto B på din iMac. Om du vill logga in på iMacen från MacBooken loggar du in som B och vice versa. Då får du samma behörighet som om du hade suttit vid datorn.

Då får du samma behörighet som om du hade suttit vid datorn.

Kan det vara flera inloggade på värddatorn samtidigt. Vi sitter i ett nätverk med 6 datorer på jobbet och vill ha en av dessa som "allmän/delad", dvs kunna ta upp/lägga till och justera bilder/texter från en delad mapp. Har upplevt samma problem med rättigheter, de blir värddatorns trots att den delade är inställd på att "alla" ska kunna läsa/skriva. Inställningarna hänger liksom inte med på nya mappar filer. Antar att en nätverkshårddisk löser det problemet men i nuläget skulle det vara enklare att använda en av våra befintliga datorer. Finns det flera möjligheter att lösa detta på ett enkelt sätt, tänkte att om jag tar min befintliga hårdisk (ej nätverk) och delar den samtidigt som jag bortser från ägarskapet kanske det skulle kunna fungera så att alla har samma rättigheter.

1
Bevaka tråden