Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firewire & USB-kort på 8500

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-04-20 14:03


Hej!

Lite frågor ang Firewire & USB PCI kort. Har en Powermac 8500/G3-400/544 ram och OS 9.1 installerat. Har ej USB som standard, men skulle vilja installera ett Firewire-USB kort. Frågan är bara om det finns produkter som fungerar tillsammans med korten.

Har hittat två olika kort på Macoteket. FireSmart FireWire & USB PCI-kort Sonnet Tango FireWire/USB PCI.

http://www.macoteket.se/items.cgi?type=item&cathegory=50100&group=normal&stamp=1050840360&extended_info=1548

Produkter som jag är ev är intresserad av att köpa längre fram:
Palm handdator, Digitalkamera (t ex Canon Digital IXUS 400), FireReader 6-in-1 (kortläsare), iPod, Firesmart ALU (hårddisk), Zipdrive extern USB, Xtra USB hub, Xtra firewire hub, Möss (vanliga samt de som fungerar trådlöst), Joystick /Gamepads (spel).

Kanske måste jag inskaffa en Mac med USB / Firewire som är installerade som standard. Vore tacksam för lite tips... / Michael

Testlabbet har testat ett Combo-kort från PowerLogix, läst testet här;
http://99mac.com/forum/showthread.php?s=&threadid=20415

Jag har för mig att dessa instickskort kan vara problematiska med vissa tillbehör, då de inte har förmågan att leverera lika mycket ström som standardmonterade FW-uttag. Detta kan innebära problem med använding av exempelvis iPod.

/M

  • Oregistrerad
  • 2003-04-20 14:46

Jag tackar för denna information! Har också läst igenom texten. Tyvärr så får man inte så mycket info om vad som skulle fungera tillsammans med kortet. Är tyvärr inte så insatt i den information som visas i testen.

Har även skickat en liknande fråga till Macoteket ang deras kort som de säljer. Vi får väl se vad de säger.

Finns det inga länkar på artiklar där man kan läsa om dessa kort? Kanske är det någon som har installerat ett liknande kort som kanske kan informera vad som fungerat för den personen...
/Michael

  • Oregistrerad
  • 2003-04-20 15:46

:eek:

Kanske någon som installerat ett Sonnet Tempo Trio (ATA133+USB2+FireWire). Det finns ju en del kort att välja på...

/ Michael

  • Oregistrerad
  • 2003-04-20 17:09

Jag får precisera mitt val av produkter som är tänkt att användas till ett ev köp av någon av dessa "Firewire / USB kort".

FireSmart FireWire & USB PCI-kort
Sonnet Tango FireWire/USB PCI
Sonnet Tempo Trio (ATA133+USB2+FireWire)
PowerLogix RapidFire FireWire/USB Combo

Digitalkamera, Firwire hårddisk.

En rekommendation eller en avrådan för ett sådant inköp av någon av dessa kort till min maskin. Vill inte precis sälja datorn. Är nöjd med den i övrigt. Men Firewire & USB är tydligen det som gäller.

/ Michael

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2003-04-22 12:10

Har ett Sonnet Tango USB/FireWire-kort i min gamla 4400(tillsammans med ett G3-kort & ATI Xclaim 128 VR), vilket fungerar aldeles utmärkt Har Provat med min Logitech USB-mus, min iPod, en extern FW-HD och en Fuji FinePix2600Zoom-digitalkamera utan anmärkning. Körde först 9.1 men nedgradgraderade sedan till 8.6(fick installera FireWire & USB drivisarna separat)...

  • Oregistrerad
  • 2003-04-22 12:28

Tack för denna information "oskich". Då vet jag vad jag skall inskaffa! Kommer även att skaffa ett ATI Radeon 7000 PCI grafikkort till min maskin framöver.

Frågan är väl bara om man uppgraderar till OS X, om det blir några problem då...

De problemen får man nog ta när det kommer. Nu går jag ut och sola lite!

/ Michael.R

  • Oregistrerad
  • 2003-05-02 23:17

Har äntligen köpt ett kort!
Sonnet ATA133 Firwire USB Combo PCI-kort.
Två Firewire portar & 2 USB portar (1.1-2.0).
dessutom så kan jag med ATA kortet installerara IDE-diskar.

Har inte installerat det ännu, men jag kommer att testa med olika externa enheter (FW & USB).

Återkommer med lite info ang dessa tester! Tror att det kan vara intressant för fler som sitter med liknande dator...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-01 23:21

Har äntligen installerat mitt inköpta PCI-kort (usb/firewire) på min
PowerMac 8500/G3-400/544 ram med OS 9.1:

Kortet: Sonnet Tempo Trio (ATA133+USB2+FireWire) från Macoteket

Tänkte bara säga att Macen fungerar klockrent på usb-porten när jag använder min digitalkamera Nikon Coolpix 4300 (är jättenöjd med kameran).

Skall försöka testa fler produkter (usb/firewire) för att se vilka som funkar! Vet att det kan bli problem med tangentbord och möss, men det är inget som jag har behov av att skaffa...ännu.

Önskar er alla en god fortsättning på det nya året!

1
Bevaka tråden