Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook når 900MHz

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple har precis uppdaterat sin amerikanska AppleStore med uppdaterade 800 & 900MHz iBook modeller. Det är inte några stora förändringar dock utan det vanliga "speedbump" förfarandet med 100MHz ökning på sortimentet. Det är möjligt att bygga in en 60GB disk i iBook för första gången om du bygger din egen dator på AppleStore.

Samtidigt har hela utseendet på själva AppleStore förändrats, det är värt ett besök.

http://store.apple.com/

- du läste det först på 99mac.com -

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Björnström
- du läste det först på 99mac.com -

Jepp, det gjorde jag faktiskt!

Okey - det blir en 800 mhz'are för mig, som andradator:

900 mhz'aren = 100 mhz extra + 10 gb extra = 3000 kronor extra = inte värt det!

aiight!

Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
Okey - det blir en 800 mhz'are för mig, som andradator:

900 mhz'aren = 100 mhz extra + 10 gb extra = 3000 kronor extra = inte värt det!

Glöm inte att det sitter en combodrive i 900 MHz-modellen. Jag hade bara cp-spelare i min första iBook och nu har jag en combodrive och det är värt en del. Att kunna bränna skivor varsomhelst är väldigt smidigt.

Men det är värt att notera att den minsta modellen nu har samma grafikminne (32 MB) som de andra. Förut var den ju begränsad till 16 MB. Vilket gör skillnaden mellan den och 900 MHz mindre än tidigare.

Jag hoppas att alla vi som sitter med den förra versionen av 800MHz-iBooken får våda defekta combo-drives utbytta mot de nya. Jag trodde att jag köpte en 16x CD-brännare men så sitter jag med 4x istället.

Ska ta och ringa Apple senare idag och bråka lite. Ge mig en ny combo-drive eller släpp en firmware-patch, snabbt.

Frågan är nu hur varm 900 Mhz'aren kommer bli. Om den medför att fläkten går igång ofta är det absolut inte värt det. En av de absolut största fördelarna med iBook är dess underbara tysthet.

Det finns dock spekulationer om att G3 processorn kan klockas upp i över 1Ghz.

Jag vill se återstående G3 processorer till en iTablet!

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2003-04-22 15:32

Svenska Apple Store har också de nya modellerna nu

Hm, macoteket.se påstår på sin hemsida att de nya enbart bootar i OSX - men på apple.com står det:

System Software: Mac OS X, Mac OS 9

vad tror/vet ni!?

behöver nämligen kunna boota i OS9

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-04-22 21:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
Hm, macoteket.se påstår på sin hemsida att de nya enbart bootar i OSX - men på apple.com står det:

System Software: Mac OS X, Mac OS 9

vad tror/vet ni!?

behöver nämligen kunna boota i OS9

Och på Applestore Sverige står det "Kan starta under Mac OS X eller Mac OS 9".
Men det är inte bara där Macoteket och Applestore skiljer sig åt. Macoteket hävdar också att Det endast är 16 MB VRAM i 800 MHz modellen...

Någon av dem har fel. Frågan är vem...

/arvid

Mac OS 9 följer fortfarande med alla Macar som säljs, man kan ju köra det under Classic-läget i Mac OS X.

När det gäller Macoteket så är det väl bara faktafel. Alla modeller har 32MB VRAM och att de inte längre kan starta direkt i Mac OS 9 är ingen överaskning.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Patrik Skulski
Alla modeller har 32MB VRAM och att de inte längre kan starta direkt i Mac OS 9 är ingen överaskning.

Men om de inte kan starta i OS 9 som du påstår, varför skriver då Apple Store:

Kan starta under Mac OS X eller Mac OS 9.

Min gissning är att de nya modellerna skiljer sig så väldigt lite från de tidigare att det inte finns något som skulle hindra en OS 9-start i dom.

det verkar mest troligt att de går att köra i OS9 och att macoteket har FEL.

jag ringde till applestore sv. och där säger dom att dom bootar i OS9 & 10!

så det så

Att det stog 16MB vram på 800MHz CD var en miss...

Om de bootar i OS9 eller inte:
Jag tog det säkra före det osäkra och väntar med besked tills jag vet säkert.

Det vore ju konstigt om Apple gick ifrån sitt "löfte" om att alla nya datorer endast skall kunna boota i OS X, eller?

1
Bevaka tråden