Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur flytta musik från PC & hantera spellistor?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-05-21 20:35

Hej!

Är ny på Mac och Itunes och undrar lite över musikhanteringen i Mac och därmed Itunes!

Hur gör jag t.ex. bäst/enklast/smartast när jag vill flytta min musik (MP3) från min PC till min Mac?

Har stött på lite patrull när jag kör importera till Itunes på Mac'en (kör nu via ett USB-minne på 8 GB).
Jag kan bara markera en låt i taget när jag vill välja vilka låtar som skall importeras!
ctrl eller shift för att markera flera filer funkar liksom inte som på PC'n..?
Däremot gick det bra att dra och släppa! Kanske gör man alltid så i MAC-världen?

Om jag drog en mapp med ett album till mitt Itunesbibliotek så kopierades också bara låtarna inte omslag etc. vilket i.o.f.s. var bra. Men man kanske vill ha med alla filerna i en mapp också, hur gör man då?

Undrar också över om det finns några bra tumregler om hur man skall hantera spellistor på bästa sätt? Alla tips mottages tacksamt! Har inte jobbat med listor i PC'n heller men tänkte att det kanske inte är så dumt! T.ex så skulle det ju vara kanon om Mac'en skulle kunna rulla på under en 40-årsskiva med bra tryck och styra upp det hela utan att krångla!

Ps. Vilka utgångar på datorn använder man och till vilken typ av ljudanlägning/förstärkare/ingång funkar det bäst ihop med..? (flummigt va?)

Har en MacBook 2,1.

Tack på förhand!

/Magnus

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-22 13:17

för att få över ljudet från datorn till stereon:
Komplett.se - Profigold analog audiokabel MiniTele-RCA 1.2m

biltema, clas ohlson, onoff, elgiganten har såna kablar.
koppla in 3,5 mm in i hörlursuttaget i datorn och RCA kontakterna i någon ingång på steren, kanske AUX om den är ledig.


Överföring mellan PC o mac vet jag inte vad som är bäst, jag lade in mina icke-itunes mp3:or i en folder på hårddisken med hjälp av en USB-pinne.
Det som jag inte lyckades med direkt var att fixa alla CD-omslag så de visades på skärmen.

Det som är irriterande i iTunes är också att jag inte lyckas ställa in vad som visas när en låt spelas, det står alltid Album och artist, men jag bryr mig inte om vilket album det är, jag vill se låttiteln.
Konstigt att det inte går att ställa in i properties.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-05-24 00:01

enklast är att dela ut musikmappen på den datorn du vill ta de ifrån, öppna itunes->importera-> så knappar du in den utdelade mappen.

du kan välja mellan att läsa direkt från källan eller kopiera över i itunes music mappen under inställningar (cmd+,)

//Tim

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2009-04-23 21:14

hur skall jag få över all min musik samling

Jag råkade ut för en data krash på min gamla PC och har nu köpt en macbook men hur gör jag för att överföra min musik från min iphone. Om jag synkroniserar så tömmer jag min Iphone på all musik
Jag har ingen lust att kopiera över alla cd skivor en gång till är det någon som har tips på en genväg?

Ursprungligen av Xwanpe:

Jag råkade ut för en data krash på min gamla PC och har nu köpt en macbook men hur gör jag för att överföra min musik från min iphone. Om jag synkroniserar så tömmer jag min Iphone på all musik
Jag har ingen lust att kopiera över alla cd skivor en gång till är det någon som har tips på en genväg?

ändvänd senuti, funkar hur bra som helst

1
Bevaka tråden