Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ignorerar man inlägg av vissa personer?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Innan fanns det en funktion för att ignorera vissa användares inlägg. Finns den funktionen kvar? Jag hittar den inte...

Gå in på personens profil. Titta i menyn "Lägg till som vän". Längst ner på den menyn finns alternativet "Lägg till på ignoreralistan".

Kanske inte världens bästa namn på den menyn - men där finns det iallafall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-20 14:37

Klicka på personen i fråga. Och under "lägg till som vän" så finns det även - "lägg till på ignoreralistan"

Attans - jag visste att jag skulle komma 2:a för att jag blev tvungen att dubbelkolla

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-04-20 14:42
Ursprungligen av zthee:

Klicka på personen i fråga. Och under "lägg till som vän" så finns det även - "lägg till på ignoreralistan"

Attans - jag visste att jag skulle komma 2:a för att jag blev tvungen att dubbelkolla

Det märks inte om du lägger in Jesper på ignore-listan.

Tack för svar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-20 14:44

Jo, det gör det.
Jag kan ju fortfarande se att han gör inlägg, men jag kan inte läsa dem.
Sen ser man väl inte trådar som personen skapar?
Där blir jag osäker.
Jag ser iaf aldrig trådar skapade av de jag har på ignorelistan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-20 14:47

Själv ignorerar jag ignorera-funktioner, tycker att människor ofta bättrar sig och skriver intressanta saker allt som oftast.

Ursprungligen av PF:

Själv ignorerar jag ignorera-funktioner, tycker att människor ofta bättrar sig och skriver intressanta saker allt som oftast.

Det är sant, PF. Men vissa ändrar sig inte efter flera ar, och da pesterar de tradar jag faktiskt är intresserad av.

Ursprungligen av PF:

Själv ignorerar jag ignorera-funktioner, tycker att människor ofta bättrar sig och skriver intressanta saker allt som oftast.

En andra chans förtjänar alla. Folk förändras (får man hoppas).

Ursprungligen av PF:

Själv ignorerar jag ignorera-funktioner, tycker att människor ofta bättrar sig och skriver intressanta saker allt som oftast.

Jag har fyra personer på min lista. (Nej, jag tänkte inte säga vem, det är personligt.) Det betyder inte att jag aldrig läser deras inlägg, men det är en varning, jag vet att det är personer som uppträtt otrevligt, där grälrisken är stor. En varningsflagg. Och om de inte ställer till bråk på ett tag så kan man ju häva det.

De som i synnerhet hamnar på listan är folk som absolut vägrar lösa en konflikt med vänliga personliga meddelanden, de måste ha rätt även om de har fel. Då måste de ha varningsflagg, så jag minns att det inte är någon idé att diskutera med dem. Jag kommenterar nästan aldrig deras inlägg. Det är inte värt risken.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-20 15:28

+1 PF!
Ignorera Ignorera-funktionen!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-04-20 22:16

Jag bara använt ignorera-funktionen på en person, på ett forum under alla de åren jag varit på olika forum. Och det är här på 99 och han är fortfarande på min lista
Jag vet att han är en mästare på att "push my buttons" så det är bättre att jag inte ser vad han skriver så utbryter inga flame-wars

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-04-20 22:45
Ursprungligen av bollman:

Jag bara använt ignorera-funktionen på en person, på ett forum under alla de åren jag varit på olika forum. Och det är här på 99 och han är fortfarande på min lista
Jag vet att han är en mästare på att "push my buttons" så det är bättre att jag inte ser vad han skriver så utbryter inga flame-wars

Får vi börja gissa nu vem det är?
Om så:
Börjar han på L och slutar på s?

Ursprungligen av Le:

Får vi börja gissa nu vem det är?

Vi behöver inte gå in på det här...

Vill ni spekulera så kan ni göra det via PM.

/Mod

Jag tycker det borde finnas en lista "hall of ignoring" som alla skall kunna se. Det kan vara så att de som ignoreras kan ha flera djup om man bara lär känna dessa lite bättre. Jag finner det smått olustigt att man kan ignorera folk aktivt med systemet men att man inte har den själv kontrollen att låta bli att dras in i en diskussion som man egentligen inte ville vara i.. Det fina med internet/99mac är att jag måste inte svara på alla inlägg eller ens läsa allt jag trivs på 99mac och hoppas jag inte ignoreras av allt för många

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-04-21 08:54

Det är precis så jag tänker. Jag har gått i polemik med personen på min lista flera gånger och det har bara resulterat i att nivån sjunkit ner i sandlådan. Jag besparar andra obehaget av att läsa, moderatorerna jobb och mig från blodtrycksmedicin genom att ha honom på ignore. Därmed egentligen inte sagt att han måste på något sätt vara någon buse. Det är bara att jag retar mig så otroligt på honom av någon anledning och det är bättre att jag inte ser vad han skriver. Så, på så sätt är ignorera-funktionen lika mycket för honom och alla andra användare!

Ursprungligen av bollman:

Så, på så sätt är ignorera-funktionen lika mycket för honom och alla andra användare!

Precis! Den ignorerade mår troligen inte heller speciellt bra av grälen. Om det bara är jag som inte kan dra jämnt med honom, eller om han retar sig speciellt på just mig, då är det ju bara bra att han slipper bli kommenterad av mig, eller att jag kommenterar med lite extra försiktighet.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-04-21 12:41

Skönt, då vet jag att det iaf inte är jag som är på din ignoreralista

Ursprungligen av bollman:

Skönt, då vet jag att det iaf inte är jag som är på din ignoreralista

Det lovar jag att du inte är.

Även om PF's inlägg är både fyndigt och låter vettigt så är ignorera-funktionen väldigt bra för att undvika bråk, en funktion som kan rädda ett forum, rädda stämningen utan att man behöver vara snabb att banna folk.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2009-04-22 11:53

Det finns ju även den mentale igorera funktionen, men jo....ibland så svikter den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-22 12:10

Nu har jag satt en person på min ignore-lista. Märker att personen bara tar tid och energi gång på gång och drar ner mig till samma nivå.

En idé är ju att man kan se hur många som har en på ignore-listan. Kanske kan lugna ner en lite när man varit för störsk.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-04-22 12:32

Jag tycker att det är utmärkt att ligga på andras ignore-listor.
Då slipper man ju att bli motsagd stup i kvarten.

Själv så brukar jag sätta upp folk som tycker lika som mig på ignore-listan.
De har ju inget att tillföra förutom att de kanske kan formulera sig lite bättre än vad jag kan.
Det gillar jag inte alls.

Men är det inte en risk att man gör bort sig om man t.ex. svara i en tråd där någon annan redan skrivit samma sak, men man missat det pga av att man ignorerar den personens inlägg?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-23 08:43
Ursprungligen av Adrian B:

Men är det inte en risk att man gör bort sig om man t.ex. svara i en tråd där någon annan redan skrivit samma sak, men man missat det pga av att man ignorerar den personens inlägg?

Inte om man ser till att faktiskt läsa alla inlägg i tråden innan man svarar, det är bara att klicka på inläggen gjorda av ignorerade personer så får man se dem. Går att citera också.

Det bästa vore om man kunde välja att ignorera vissa personer i vissa kategorier bara.

Ursprungligen av Frebrik:

Inte om man ser till att faktiskt läsa alla inlägg i tråden innan man svarar, det är bara att klicka på inläggen gjorda av ignorerade personer så får man se dem. Går att citera också.

Det bästa vore om man kunde välja att ignorera vissa personer i vissa kategorier bara.

Precis, inga problem, fäll upp dem om du misstänker att det står nåt intressant. Poängen är att man genom "uppfällningen" påminns om att ta det lite försiktigt, men ofta är man i ett helt annat ämne än det man är oense om och då kan man mer eller mindre diskutera som vanligt.

I vissa kategorier, nej det tror jag inte på. Inte som jag använder det. Jag vill ha den där varningen så jag ser upp.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Precis, inga problem, fäll upp dem om du misstänker att det står nåt intressant. Poängen är att man genom "uppfällningen" påminns om att ta det lite försiktigt, men ofta är man i ett helt annat ämne än det man är oense om och då kan man mer eller mindre diskutera som vanligt.

I vissa kategorier, nej det tror jag inte på. Inte som jag använder det. Jag vill ha den där varningen så jag ser upp.

Ah, ja då kan jag förstå användningen bättre.

För min egen del har jag aldrig använt ignorerafunktionen, däremot lär jag mig med tiden vilka personer som fiskar efter konflikt för sakens skull eller vilka som diskuterar utan logik och därmed inte är värda energin.

Ursprungligen av Frebrik:

Inte om man ser till att faktiskt läsa alla inlägg i tråden innan man svarar, det är bara att klicka på inläggen gjorda av ignorerade personer så får man se dem. Går att citera också.

Men vad är poängen med att ignorera om man ändå ska klicka fram inläggen och läsa dom? Eller menar du att man bara gör det ifall man funderar på att svara i tråden?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-04-23 09:45
Ursprungligen av Adrian B:

Men är det inte en risk att man gör bort sig om man t.ex. svara i en tråd där någon annan redan skrivit samma sak, men man missat det pga av att man ignorerar den personens inlägg?

Det är inte farligt att göra bort sig. Det värsta som kan hända är att någon skrattar.

Varför tar ni allting så allvarligt?

Slappna av lite, andas djupt och släpp ner axlarna!

Ursprungligen av Macus:

Det är inte farligt att göra bort sig. Det värsta som kan hända är att någon skrattar.

Jag tror du missuppfattade jag menade med "göra bort sig". Jag menade inte i formen av "oj vad pinsamt, hi hi hi" utan att man framstår som ett troll som inte läser trådarna man svarar i.

Tänk dig följande scenario:

Person A ger ett bra tips, "så här söker du mycket effektivare i forumet".
Sen kommer person B in i tråden och beklagar sig över att det inte går att söka effektivare i forumet, men ser inte att A redan givit ett dundertips som är exakt vad person B behöver, just för att person B har person A på sin ignoreralista.
Då framstår person B som ett troll som bara skriver och inte läser.

Ursprungligen av Macus:

Varför tar ni allting så allvarligt?

Slappna av lite, andas djupt och släpp ner axlarna!

Det känns som en rätt onödig kommentar, ungefär som att gå in i varje tråd och säga "Äh, i-landsproblem". Ingen har sagt att vi tar allting så allvarligt som du tror, men man måste väl ändå kunna diskutera saker?

Halv-OT: Finns det någon ignorera-funktion för trådar?

Bevaka tråden