Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enkel "ringlista" som alla kan se på jobbet

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått i uppdrag att skapa en sorts ringlista som vi alla på jobbet kan se, vi är 6 personer.

Vi sitter och ringer kunder olika tider på dagarna och det funkar utmärkt med det system vi har.

Men vi kan inte se varandra ringlistor, och om någon är sjuk så blir det ju ett ganska stort problem.

Jag har suttit och klurat i Google Kalender, och det ser ju bra ut eftersom varje person kan ha en egen kalender som vi kan "dela" med varandra (med en egen färg, viktigt!), men då måste jag skapa ett konto för varje person, och folk går och kommer hela tiden på mitt jobb så det är inte heller en bra lösning.

Finns det någon annan bra lösning?

FileMaker Pro, delad databas. Funkar perfekt.

Att dela en databas är jätteenkelt i små arbetsgrupper om max 5 personer, så i ditt fall behöver ni nog FileMaker server också. Men det finns företag som hostar FileMaker-databaser, tex. Så kostnaden för denna lösning ligger på vad ett startpaket kostar (5 lic) + en enstaka. Funkar Mac/Pc och om ni använder en extern värd för databaserna, så kan man jobba hemifrån om man vill. Massor med Telemarketing-företag har upptäckt FileMaker.

Låter ju jättebra, men dom är endast intresserade av en enkel web-lösning, inget komplicerat.

Filemaker ÄR en webblösning, några kryss i lite rutor kan man surfa till databasen, då behöver du bara en fm-licens. Filemker är dessutom jätteenkel att använda och utveckla i.

Eller menade du något annat med komplicerat än "kostar pengar"?

Helst ska det inte kosta pengar eftersom detta är en lösning på 8 månader tills vårt nya svindyra system kommer i bruk, så att lägga ut ännu mer pengar är inte intressant, även om det inte är någon stor summa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-23 08:24

Basecamp, så kan du strunta i ditt nya svindyra system med

www.basecamphq.com

Lägg upp ett projekt, lägg upp en "writeboard" alla kan editera, alla kan bookmarka writeboarden direkt.

Basecamphq kostar väl en liten summa pengar? Ännu billigare är ju i så fall att skaffa ett webbhotell-konto (förmodligen finns det redan ett sådant) och i det installera valfritt CMS.

Man kan testa olika CMS som är gratis här: http://opensourcecms.com/ (PHP eller ASP finns). Där finns recensioner och möjlighet att testa admin-delen också på varje CMS.

Det finns även en kategori Groupware där som kanske kan vara något?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-23 12:58

Skapa ett dokument i google docs och dela ut till de som du vill ska kunna läsa/skriva det dokumentet, då får de bara en länk som de kan lägga upp som bokmärke, enkelt och kostnadsfritt sätt att dela denna typ av information, när folk kommer och går är det enkelt att bjuda in / ta bort nya användare.

Ursprungligen av macmic:

Skapa ett dokument i google docs och dela ut till de som du vill ska kunna läsa/skriva det dokumentet, då får de bara en länk som de kan lägga upp som bokmärke, enkelt och kostnadsfritt sätt att dela denna typ av information, när folk kommer och går är det enkelt att bjuda in / ta bort nya användare.

Har provat detta nu i två dagar precis enligt det du beskriver, och alla kollegor blev helt sjukt imponerade av hur snabbt det fungerar, att alla kan sitta i alla dokument och redigera samtidigt, utan problem.

Dom blev så imponerade av Google's produkter att jag fick i uppdrag att kolla om man kan använda flera av produkterna i vårt arbete. Mailen var en av de mer intressantare sakerna, vi använder ett dåligt och kasst mailsystem idag, och Gmail är ju snabbt och smidigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-24 00:02
Ursprungligen av Patrik D:

Har provat detta nu i två dagar precis enligt det du beskriver, och alla kollegor blev helt sjukt imponerade av hur snabbt det fungerar, att alla kan sitta i alla dokument och redigera samtidigt, utan problem.

Dom blev så imponerade av Google's produkter att jag fick i uppdrag att kolla om man kan använda flera av produkterna i vårt arbete. Mailen var en av de mer intressantare sakerna, vi använder ett dåligt och kasst mailsystem idag, och Gmail är ju snabbt och smidigt.

Härligt att höra

Jag är själv helt såld på Google's produkter och använder dem i stort sett överallt så det värmer extra

1
Bevaka tråden