Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MDD´s högtalare

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet ett exakt mått för hur stort hålet - ? - för högtalaren är i MDD - tänkte testa med att slita ut högtalaren och få plats med en liten fläkt där... ser ut som enda sättet att ge nätdelen lite extra frisk luft, som den är byggd så kommer det knappast upp några mängder med sval luft till nätdelen.

Vet någon hur stort luftintag som nya nätdelen har ???

Olle

  • Medlem
  • 2003-04-20 23:58

Datorn är väl ändå byggd för att klara tempen? En till fläkt gör bara oljudet värre?:confused:

Senast redigerat 2003-04-21 00:19

Mnja... den dör ju inte över temperaturen men att fläktarnas varvtal kan gå ned med bättre kylning är jag säker på. När man fäller igen locket så blockeras utrymmet bakom nätdelen så att praktiskt taget ingen luftcirkulation blir möjlig. Nätdelen har 2 fläkar som sprutar ut ca: 40°C i bakänden, detta borde kunna minskas med minst 10°C hoppas jag. Enda valmöjligheten är att antingen borra ett saftigt stort hål överst i burken eller förslagsvis pillra bort högtalaren. Att bara suga ut luften som samlas överst med en PCI-fläkt hjälper bara 4-5°C.

Olle

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-04-21 20:18

Borde det inte göra ganska mycket bara att ta bort högtalaren så att luften kan sugas in fritt där?
Så små fläktar, 40-50mm eller vad det nu kan vara, blåser väl inte på så kraftigt direkt...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nillon
Borde det inte göra ganska mycket bara att ta bort högtalaren så att luften kan sugas in fritt där?

Jo det är säkert värt att börja så och se ifall det hjälper, kan testa när det blir ljust... är änndå ledig en vecka så jag kan nog eprimentera lite till. Egentligen börjar jag tröttna på allt och ser fram emot att de ytterligare 2,5 åren av personalköpet når fram till sitt slut... en sak är tvärsäker - andrahandsvärdet ( marknadsvärdet ) på MDD lär nog slå bottenrekord om 3 år.

Olle

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Någon som vet ett exakt mått för hur stort hålet - ? - för högtalaren är i MDD - tänkte testa med att slita ut högtalaren och få plats med en liten fläkt där... ser ut som enda sättet att ge nätdelen lite extra frisk luft, som den är byggd så kommer det knappast upp några mängder med sval luft till nätdelen.

Vet någon hur stort luftintag som nya nätdelen har ???

Olle

Ta inte illa upp nu men du verkar ju helt besatt av detta. Vet inte hur många trådar du startat om din MDD. Den måste ju vara avstängd mer för moddning än vad den är på för användning.

Själv tycker jag tjusningen med en dator försvinner om man måste hålla på att modda den till förbannelse för att bli nöjd med den. Särskilt när det är en mac vi pratar om.

Som sagt. Jag menar inget illa alls med detta.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
en sak är tvärsäker - andrahandsvärdet ( marknadsvärdet ) på MDD lär nog slå bottenrekord om 3 år.

Olle

Amen till det.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-04-21 22:56

spelar ingen roll exakt hur stort hålet är.. 40x40mm r det sm gäller

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Ta inte illa upp nu men du verkar ju helt besatt av detta..... Själv tycker jag tjusningen med en dator försvinner om man måste hålla på att modda den till förbannelse...

Ingen fara Rickard jag tar inte illa upp och jag kan garantera att förtjusningen är totalt bortblåst med den här datorn, sämre skräp får man leta efter - tanken att bygga en PC och köra Linux är inte långt borta. De som fick sina nya nätdelar var säkert nöjda i ett par dagar och det är obegripligt varför dom plötsligt börjar låta NÄSTAN lika illa som tidigare. Nu har jag plockat bort högtalaren och kör så en stund... för närvarande går den hyffsat tyst och stilla, får se om någon timme ifall den börjar ändra i varvtal.

Om du tänker dig att du hela tiden hör ljudet av en bils lameller som slirar så är du nära ljudupplevelsen, rena tortyren för konsentrationen. Kanske jag skrivit för mycket om detta, till de som upplever det så får jag väl då be om förlåtelse

Olle

Citat:

Skrevs ursprungligen av Buckner
spelar ingen roll exakt hur stort hålet är.. 40x40mm r det sm gäller

Mätte hålet till 35 mm - men som sagt vad mindre än 40 mm finns nog inte - vet att Elfa har ett par stycken 40 mm, kör dit imorgon.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
..jag kan garantera att förtjusningen är totalt bortblåst med den här datorn, sämre skräp får man leta efter
.. De som fick sina nya nätdelar var säkert nöjda i ett par dagar och det är obegripligt varför dom plötsligt börjar låta NÄSTAN lika illa som tidigare.
... Kanske jag skrivit för mycket om detta, till de som upplever det så får jag väl då be om förlåtelse

Olle

Skönt att höra att vi är överens på en sak i alla fall ;). Det är en skräpdator. Jag hade i alla fall möjligheten att sälja min och köpa en iMac som jag är sjukt nöjd med.

Så du menar att ljudet med nya fläktarna inte är så bra efter ett tag?? Är det många som upplever det så eller? Det är ju pinsamt i s f.

Du får för mig skriva hur mycket du vill om detta. Det jag menade var att du inte kan haft mycket glädje av din dator vilket du svarade att du inte haft/har.

"Tyvärr" är det väl så att Apple är ett av datorvärldens få företag som direkt blir förlåtna för gamla synder när en ny uppgraderad och förbättrad produkt kommer. Jag var sur (läs tvärförbannad) på Apple för oljudet i den MDD jag ägde och jag var starkt på G att köpa en pc. Men eftersom det i första hand är mjukvaran och OS X i synnerhet man vill ha så gick ju inte det. Alltså sålde man och plöjde in mer pengar till Apple i en ny dator. Hade det gällt en tv från Sony eller en video från Philips som jag haft stora problem med så hade jag bytt märke direkt.....

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Så du menar att ljudet med nya fläktarna inte är så bra efter ett tag?? Är det många som upplever det så eller? Det är ju pinsamt i s f

Ja tyvärr så finns många rapporter om att så är fallet, det är alltså inte bara jag som är en gnällspik. Åtskilliga är de som var nöjda ca: 3 dygn då burken betedde sig jättefint för att sedan varva upp och ned. Vissa dagar så är den ganska OK och så utan logisk förklaring så kan den andra dagar få totalfnatt.

Den lilla modifieringen med att ha ett öppet hål där högtalaren satt ser ut att funka hyffsat bra, det får åtmindstonde den stora fläkten att gå ganska konstant, varvade bara upp 1 gång under ca: 1 timme mot tidigare kanske 40-50 gånger. Ska se vad som händer om jag bygger en liten luftkanal mellan högtalarhålet och nätdelens insug... mest pg.a att jag vill undvika att den suger varmluft från nedre delen av burken - rapport kommer för den som orkar bry sig.

Olle

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2003-04-22 10:08

Skräpdator kan jag inte hålla med om. Är väldig nöjd med min MDD efter fläktbytet... visst är den relativt högljudd, men det är inte störande längre... Det viktigaste är väl att datorn är snabb & stabil - har inte haft en endaste kernelpanic med denna burk(hände flertalet gånger med min pismo)

Citat:

Skrevs ursprungligen av oskich
Skräpdator kan jag inte hålla med om. Är väldig nöjd med min MDD efter fläktbytet...

Hur många dagar har du hunnit köra med det nya kitet ? Skräpdator är kanske att ta i - om jag var döv så skulle detta vara den bästa datorn med det bäst OS som någonsing tillverkats. Det ät ju fullt möjligt att vi drabbas olika.

Den som kan sin mac-historia drar sig kanske till minnes reklamfilmen "Toasted" ( mars 1998 ) där dom driver med att Intels procesorer är så överhettade att dom släcker den med en pulversläckare - man kan ju bara undra vad som gick snett 4,5 år senare. Nu blåser nätdelen ut 46°C och procesorerna blåser ut 36°C. Vid den brytpunkten så varvade fläktarna upp till halvfart och vid 47°C respektive 37°C så ökade dom ytterligare en stund för att sedan gå ned och då kommer det fiskebåtsliknande obalanserade fläktljudet.

1
Bevaka tråden