Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CSS-hjälp, positionering

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min egna hemsida har stött på ett litet irriterande problem. Ni ser att positioneringen på första inlägget (högst upp) och sidebar:en sitter olika högt. Sitter och nöter igenom CSS filen nu, men eftersom jag inte kodat själv (wordpress) så vet jag inte riktigt vart jag ska leta. Kan det vara top-margin eller padding?

Inte helt hemma på CSS ännu.

Sen undrar jag om man istället för "läs hela inlägget" kan redigera det specifikt till t.ex. "se hela glastonbury-listan" ?

Väldigt tacksam för svar som vanligt!

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-10-30 22:26

Det finns garanterat mer än ett sätt att lösa det där på, men vid en snabb anblick skulle jag gissa på att det borde funka med att t.ex. lägga lite några pixlars padding-top i #sidebar.

"Läs hela inlägget" är en global grej som normalt är samma för alla inlägg. Men det går att trixa med det. Du kan läsa lite mer om det här: Customizing the Read More WordPress Codex

Enklast vore om det fanns en plugin för det, men det vet jag inte om det finns.

Ursprungligen av hugin:

Det finns garanterat mer än ett sätt att lösa det där på, men vid en snabb anblick skulle jag gissa på att det borde funka med att t.ex. lägga lite några pixlars padding-top i #sidebar.

"Läs hela inlägget" är en global grej som normalt är samma för alla inlägg. Men det går att trixa med det. Du kan läsa lite mer om det här: Customizing the Read More WordPress Codex

Enklast vore om det fanns en plugin för det, men det vet jag inte om det finns.

Tack för tipset!
Verkar dock konstigt att man ska skriva <--more din egen text--> i det visuella läget
Får ta och testa

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-30 22:30

Genom att lägga 2px på övre marginal på din sidebar, så hamnar de i jämnhöjd, iaf i FF3
(där jag kollade mha Firebug)

#sidebar {
display:inline;
float:right;
font-size:0.9em;
margin:2px 15px 0 0;
padding:0;
width:243px;
}

kan det vara nåt?

Ursprungligen av pichia:

Genom att lägga 2px på övre marginal på din sidebar, så hamnar de i jämnhöjd, iaf i FF3
(där jag kollade mha Firebug)

#sidebar {
display:inline;
float:right;
font-size:0.9em;
margin:2px 15px 0 0;
padding:0;
width:243px;
}

kan det vara nåt?

Tack så jättemkt! ändrade till 4 px, då blev det nästan exakt, i både FF och safari. Däremot märkte jag att i FF visas det ngn slaggs punktlista för varje "widget", detta ser jag inte i Safari ?

spinner vidare på denna tråd.
när jag nu använder <--more--> taggen, och en användare klickar vidare på den.
i själva adressfältet så ser det ut som föjlande exempel:

Reading godis |

det jag undrar är om den sista biten i adressfältet skadar mina "SEO poäng", dvs att google inte uppskattar sidan pga fulkod i adressfältet.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-11-18 11:03
Ursprungligen av godpuppet:

spinner vidare på denna tråd.
när jag nu använder <--more--> taggen, och en användare klickar vidare på den.
i själva adressfältet så ser det ut som föjlande exempel:

Reading godis |

det jag undrar är om den sista biten i adressfältet skadar mina "SEO poäng", dvs att google inte uppskattar sidan pga fulkod i adressfältet.

Du menar att den lägger till #more-217? Det ska inte spelar någon roll. # markerar en "anchor", d.v.s. det är inte en egen sida, utan bara ett märke på en sida.

http://www.donswedberg.se/reading-godis/#more...

och

http://www.donswedberg.se/reading-godis/

räknas som samma sida.

Bilder blir ändrade i Firefox!

Har skapat hemsida i Dreamweaver. Lagt bilder som bakgrund i "container" diven. När bilden inte räcker till nertill markerar jag backgroundcolor i containerns CSS som samma bakgrundsfärg som jag har i bilden. I Safari ser allt ok ut, men i Firefox blir bilden ljusare, detta medför att det blir stor skillnad på bildens bakgrund och bakgrundsfärgen som är lagd i Dreamweaver. Se skärmdump. Jag vet att Firefox inte hanterar profiler, men även om jag sparar bilden utan profil blir resultatet detsamma. Har även (genom 99.se) fått veta hur man kan ändra inställningen i Firefox så att colormanegement blir aktiverat. Detta löste inte problemet och om det gjort detta hade det ju hos de flesta som besöker sidan ändå varit fel. Vad kan jag göra? (förutom att göra bilden så lång så att den räcker helt vägen, medför att filen blir tyngre)
Adress: http://www.ronnerlingform.se/powerful/utbildning.html

Tacksam för all hjälp

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-04-22 10:07

sanneronner: det ligger fortfarande en sRGB-profil. Har du testat vad som händer om du plockar bort den?

F.ö. postar du helt galet. Starta en egen tråd istället (eller hitta en tråd som handlar om samma sak), så har du större chans att få hjälp. Den här tråden är gammal och handlar om något helt annat.

TACK hugin! för hjälpen. Jag skrev att jag hade testat att spara bilden utan profil, men det var kl 2 i natt. Duger det som ursäkt? Nu är det ok, bilden är ljusare utan profil, men det får jag fixa i photoshop.

1
Bevaka tråden