Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari 4b får Finder att skena

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är jag attackerad av ett "botnet"-virus?

Läste precis denna artikeln på Macworld:

http://macworld.idg.se/2.1038/1.224862/sensation-varldens-forsta-macbotnet

Där det står att nån upptäckte för att processorn gik lös. Min Finder har stått o dragit lite drygt 100% i några dagar nu (se bifogad bild). Inte för att jag tankat varken iLife eller CS4, men man vet ju aldrig varifrån det skulle kunnat komma. Funderade över varför Finder drog så mkt igår när jag av en slump såg det, men tänkte inte mer på det sen. Vad kan det vara?

Märkte nu att Finder bara drar massa processor när Safari (4 beta) är igång. Så fort programmet är igång drar Finder ca 100%, oavsett om jag har öppnat en sida eller inte. När jag avslutar Safari så går Finder ner till runt 5%. Känd bugg i Safari eller har det nåt med nåt virus att göra?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-04-19 14:24

Det är inget virus - troligen något program som är buggit eller cache filer som har ansamlats - testa att köra ett cache rensar program som t.ex. onyx och se om det går till sig.

Det är inget virus från något botnet eftersom botnet angriper nätverks anslutningar -d.v.s dit nät skulle gå sakta om du hade blivit angripen - men botnet angrep göras bara på nätverks infrastuktur och inte enskilda användare - så att bli angripen av ett botnet är extremt liten trolighet även för en windows användare. Det är som är mera ireterande för användare är när deras maskiner ofriligt ingår i ett botnet - har du inte tankat ner priatade ilife eller cs4 (och inte rensat bort viruset) så har du inget att oroa dig för - det är något 'snällt' program som stjäl resurser.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-19 14:54

Det är nog Safari 4 betan som strular. Top Sites funktionen strular för många och gör att processorn kör på 100%. Avsluta den funktionen med Safari 4 Modifier och starta om Safari brukar fixa det.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det är nog Safari 4 betan som strular. Top Sites funktionen strular för många och gör att processorn kör på 100%. Avsluta den funktionen med Safari 4 Modifier och starta om Safari brukar fixa det.

//Rob

Har testat med Safari 4 Modifier och stängt av Top Sites, men det hjälpte inte på problemet...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-22 09:52
Ursprungligen av Anders Båth:

Har testat med Safari 4 Modifier och stängt av Top Sites, men det hjälpte inte på problemet...

Prova starta om datorn. Ibland räcker det inte med att endast avsluta safari.

//Rob

Och bara för att.. Botnet-"viruset" är inget virus, det är en trojan.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-19 15:27

Och är lätt att hitta. Kolla i /Library/Startupitems/ eller i /System/Library/StartupItems/ mappen
om du hittar en fil som heter iworkservices. Har du en sån fil så är det kanske bästa att ladda ner en anti virus programm och efter att ha kört det byta datorns lösenord. Eller formatera om datorn.

//Rob

  • Administratör
  • Lund
  • 2009-05-02 10:53
Ursprungligen av Robo-X:

Och är lätt att hitta. Kolla i /Library/Startupitems/ eller i /System/Library/StartupItems/ mappen
om du hittar en fil som heter iworkservices. Har du en sån fil så är det kanske bästa att ladda ner en anti virus programm och efter att ha kört det byta datorns lösenord. Eller formatera om datorn.

//Rob

Finns det ngt annat ställe som trojanen skulle kunna lägga sig på?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-03 00:59
Ursprungligen av thor:

Finns det ngt annat ställe som trojanen skulle kunna lägga sig på?

Det finns det säkert men den som är känd installerar sig just där.

//Rob

Och du får den genom att exempelvis ladda hem en piratkopierad version av iWork som döljer trojanen.

Japp, har provat starta om datorn många gånger också. Hjälper tyvärr inte heller..

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-22 11:54

Avinstallera Safari 4 betan och installera om Safari 3.

//Rob

Jo inser väl att man får göra det, inte sugen på att gå tillbaka bara Nån som har nån uppfattning om när skarp Safari 4 ungefär lär komma?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-03 10:22

jag har inga stora problem med safari 4 betan ibland jobbar lite extra men inte ofta. och processor ligger nu på 2,0 %

Noterade precis att min processor numera inte heller kör på i 100% bara för att Safari 4b e igång, fint!

1
Bevaka tråden