Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Viruskydd eller inte??

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2009-01-15 15:35

Hjälp!
Har 2 burkar i en, kör Vistan via WMFusion på del av Maccen.
Nu till frågan/orna. Hur göra? Köpa Symantec för Mac-delen och samtidigt köra F-secure (som ingår i Telias säkerhetsprogram) på Vista-delen? Eller finns det någon annan smart lösning som bara inte nått mig än? Det känns lite onödigt att ha 2 viruskydd mm i samma dator. :tveksam::tveksam:
Tacksam för alla bra svar..

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2009-01-15 18:58

Kör AVG eller Avast på win-delen och strunta i OS X delen är mitt tips. Eller om du nu får F-Secure så kan du ju föralldel installera det för Winpartitionen. Virus till os x finns det än så länge inga, så det behöver du inte bekymra dig om och till Win skulle iallafall jag välja nåt av ovanstående.

Jag kapar tråden lite halvt med en vidare fråga:

Finns det någon anledning att INTE ha virusskydd på windowsinstallationen på sin mac? Kan virusskyddet på något sätt ställa till det för resten av systemet och slöa ner OS X?

Själv så kör jag inte med virus skydd på mac'n, kanske borde göra det då det upptäcker PC-virus, så om du har tänkt att föra över filer fram och tillbaka mellan OSX och Windows och verkligen vill vara säker, så kör virusskydd på OSX och Win..
Tror dock det räcker med virusskydd i Win

Gammalpuma: Kör du via VMware eller Parallells? isf kan antivirus programmet påverka hastigheten i OSX och Win beroende på hur mycket ram etc. du tillåter Win att använda sig utav OSX..

Är det verkligen så att man inte behöver antivirus till sin mac....?

Ursprungligen av Fastlane:

Är det verkligen så att man inte behöver antivirus till sin mac....?

Nyttan ligger i att du inte vidarebefordrar virus etc med epost eller via nedladdade filer som skickas/kopieras till en Windowsburk. Eller Windowspartition om du kör Parallels/WMFusion/Bootcamp på macen.

Om du tycker att dina pc-kompisar får klara/skylla sig själva kan du gott skippa antivirus på OSX...

Ursprungligen av Fastlane:

Är det verkligen så att man inte behöver antivirus till sin mac....?

Hittills inte men snart så kanske semestern är över:

http://macworld.idg.se/2.1038/1.224862/sensation-varldens-forsta-macbotnet

Men har man lite koll så behöver man iallafall inte antivirus.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2009-03-11 09:49

Den mest intressanta frågan är ju - måste man ha virusskydd på windows-delen i en mac?

Om jag hela tiden befinner mig i ett lokalt nätverk, använder windows-brandväggen och aldrig öppnar en bilaga i eposten (hmm, jag har ingen epost i windowsdelen), hur kommer då ev. virus in i min burk?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-22 00:21

Svar ja, du MÅSTE ha antivirus eller internetsecurity!
Kör Eset smartsecurity eller Kaspersky internet security!
Finns nod32antivirus och kaspersky antivirus!

Dom 2 absolut bästa som finns till pc!

Snukke

Ursprungligen av snukke:

Svar ja, du MÅSTE ha antivirus eller internetsecurity!
Kör Eset smartsecurity eller Kaspersky internet security!
Finns nod32antivirus och kaspersky antivirus!

Dom 2 absolut bästa som finns till pc!

Snukke

Man måste absolut inte ha något virusprogram om man vet vad man sysslar med. Jag har inte haft det på 15 år. Slå på brandväggen, uppdatera Windows så for det kommer uppdateringar och använd någon annan browser är IE så är man säker (förutsatt man har lite koll).

1
Bevaka tråden