Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gemensam kalender en omöjlighet?, Ordning i livspusslet...

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-20 09:53

Hej!

En till synes enkel fråga som jag inte hittar vettiga svar på någonstans!

Jag kör Mac + iPhone med iCal, frugan kör PC med Outlook (+ Ericsson+ en egen Mac hemma snart)
Hur kan vi fixa EN gemensam kalender som funkar för båda att ändra i och synka med våra respektive system?

Finns det verkligen ingen vettig lösning för att få ihop livspusslet för en småbarnsfamilj?

Tacksam för alla tips och råd.

Senast redigerat 2009-04-20 10:05

Mobile me kanske? Det sägs ju att det ska fungera iaf, har inte provat själv

Annars vet jag inte hur bra Google Calendar synkar med Outlook men på Mac skulle det ju vara ett alternativ också, de synkar ju kalas nu mellan gcalendar, mac och iphone.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-20 10:02
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Mobile me kanske? Det sägs ju att det ska fungera iaf, har inte provat själv

Annars vet jag inte hur bra Google Calendar synkar med Outlook men på Mac skulle det ju vara ett alternativ också, de synkar ju kalas nu mellan gcalendar, mac och iphone.

Jo jag har Mobile me men det är lika enkelriktat som att publicera en kalender så vitt jag förstår, dessutom vill vi bara dela en kalender där vi kan ha gemensamma aktiviteter, ungarnas grunkor osv... vill ju inte besudla varandras kalendrar med en massa jobb och hobbyprylar i onödan!

Jag försöker få till det med Google Calendar, men det är just det där med att göra ändringar... Om vi lägger upp en kalender på Google så kan ju båda gå in och ändra i den + läsa kalendern både i min Mac och frugans PC, men finns det verkligen inget sätt att skapa en riktig gemensam kalender som båda kan ändra från våra respektive maskiners kalendrar (utan att gå in på Google)?!

Senast redigerat 2009-04-20 10:45

Jag står inför liknande problem som du Micket.

Håller som bäst på att skissa på en idé som jag tror kommer funka hyfsat.

JAG använder en kalender som innehåller både jobb- och privathändelser. Privathändelserna vill jag dela med mig till en gemensam kalender, som kan ses i iCal.

På jobbet har vi såklart Outlook/Exchange-miljö. De privata ärendena som jag skapar i Outlook vidarebefordrar jag enkelt till min gmail. I gmail väljer jag enkelt att lägga in händelsen i min googlekalender. Alla mina privata händelser hamnar alltså i google. iCal prenumererar på min googlekalender.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-21 20:40

Intressant Workaround Emil...

Vi testar nu att köra med en gemensam Google kalender för sån't som vi vill dela, båda prenumererar sedanpå den kalendern-och synkar vidare till Telefonerna.
Funkar Okej, så länge man har Webaccess vilket ju nästan är jämt.

Det hade dock varit trevligt om vi kunde dela en kalender direkt i våra respektive system... hur svårt kan det vara?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-21 23:21
Ursprungligen av Emil Rimsby:

På jobbet har vi såklart Outlook/Exchange-miljö. De privata ärendena som jag skapar i Outlook vidarebefordrar jag enkelt till min gmail. I gmail väljer jag enkelt att lägga in händelsen i min googlekalender. Alla mina privata händelser hamnar alltså i google. iCal prenumererar på min googlekalender.

Själv kör jag Mozilla thunderbird (med tillägget lightening) på PC och MAC för att synca calender och kontakter med gmail (även syncat med med iphone) otroligt smidigt.

Med outlook (som jag inte testat) skall man enligt denna artikel behöva installera ett litet sync tilläggsprogram från google - http://www.jakeludington.com/ask_jake/20060818_how_to_sync_google_calendar_with_outlook_and_smartphones_automatically.html

mvh
/martin

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2009-06-04 19:01

Kan man även sunka med Ipod Touch?

Jag har försökt följa instruktionen men varje gång jag går till m.google.com/sync så får jag felmedelandet att enheten inte stöds......

Någon som vet

Vill synca min ipod med Google contacts och google calendar skall funka med cachelagrad info men gör det inte i safari iallafall.

Jag och min sambo använder båda google calendar och kan skapa gemensam kalender som vi sen båda kan lägga till eller ändra i.

Fördelen med att köra googles lösning är ju att man får exchange på köpet vilket innebär att vi kan synka det till telefonerna smidigt. (Jag Android, hon kör iPhone)

Jag körde ett tag på klientsidan spanning sync för att synka med iCal på macen men har gett upp det då jag mer och mer börjat gilla googles webbgränsnitt.

Finns det inte ett plugin så att du kan synka alla google-kalendrar till Outlook på pcn? Har för mig att google erbjuder något sådant. Om inte annat så bör det väl gå att köra google-exchangen via outlooken? Alternativt webdav.

Vad är det för mobil frugan kör? Inte så att du kan köra webdav/exchange rätt in i den?

Har ni funderat över Google Calendar? Måste ju vara bästa och billigaste lösningen.

1
Bevaka tråden