Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Saknar typen av dessa spel!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På den goda tiden när det begav sig spelade jag Phantasmagoria, Gabriels Night , Lost Eden och allt vad dem heter, helt underbara spel!

Efter att nu inhandlat mitt andra Call of Duty 4 fast till Mac (PS3 versionen fungear ju inte att möta sina Mac polare med)
Därav kom mina funderingar upp på, vart är alla de bra spelen som fanns innan, görs de inte längre ?

Kan inte minnasatt jag sett ngt liknande spel efter alla år!
Broken Sword och några till fanns dock men vad har kommit sen ?

Senast redigerat 2009-04-21 16:37

Dessa typen av spel

Ursprungligen av kristinadanielsson:

Dessa typen av spel

Sorry hade för bråttom och nu går det inte ändra!

Denna typ av spel

De brukar väl oftast gå under benämningen peka & klicka äventyrsspel, och du har rätt i att det inte finns så många nu för tiden. Fahrenheit kom för några år sedan. Broken Sword har nyligen getts ut till Nintendo DS. Phoenix Wright till Nintendo DS räknas till genren tror jag. Sam & Max ges ut episodvis. Vill även minnas att det är något under utveckling till PS3 som ska vara av samma karaktär och toksnyggt.

Gabriel Knight hette spelet/spelseries för övrigt, det första som utspelade sig i New Orleans var ett av mina favoritspel på den tiden...

  • Medlem
  • 2009-04-21 15:49

Tja, Riven V End of Ages finns ju (klurigt, lagom långt, vackert väder). Jag hittar säkert bara på, men i någon mening blev Riven V också det sista stora äventyrsspelet sedan genren tappat mark mot såna dära lan-spel där kidsen lär sig snajpa varandra.

Edit: Oj, Hagelin kom med bättre svar än jag.

Jag minns Phantasmagoria. Kontrasten var rätt chockande mellan början (gosa med sin man, kamma sig, ha aprikosfärgad tröja) och slutet (bli fastlåst i en tortyrstol av sin man, få huvudet mosat i närbild).

Heavy Rain heter det kommande spelet till PS3. Tydligen från samma utvecklare som Fahrenheit.

Har hört/läst att många av utvecklarna/utgivarna av de gamla klassiska peka-klicka-spelen är nyfikna på hur Broken Sword till DS kommer att sälja. Om det säljer bra är det möjligt att de kommer att överväga att göra samma sak, DS:et är ju som gjort för genren, men marknadsföringen av Broken Sword har varit minimal och risken finns att det inte blir någon storsäljare.

Kommer ihåg ett spel när man var trollkarl också var de nu hette, det var ju riktigt najs!
Tror det var till PS2 el liknande.

  • Medlem
  • 2009-04-21 16:49

Sen finns ju det där Penumbra Overture (nånting), om de har fått ordning på Macversionen. Man kan slå sönder dörrar och kasta oljefat, lysa med ficklampa och göra illa sig.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2009-04-24 01:37

Broken Sword DC finns också till Wii. Är ett stort fan av serien och hoppas verkligen att spelet säljer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-13 18:35

Titta annars på ScummVM; http://scummvm.sourceforge.net/ , för en uppsjö av peka-klicka-spel som nu går att köra under OSX, även de gamla Mac-versionerna.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-05-22 08:08

A Vampyre Story

A Vampyre Story släpptes till mac för ett tag sen. Mycket bra spel i sann peka-klicka anda!
Här finns mac-versionen.

1
Bevaka tråden