Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Önskar hjälp i Logic med konkreta saker

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, har använt Cubase på PC länge nu, men beslutat mig för att övergå till Logic 8. Som ni kan förstå innebär det en viss inlärningströskel. Har några konkreta frågor som jag önskar få svar på för kunna komma igång med Logic.

  • nudge:a (flytta) midi-noter och audio-spår med piltangenterna (sidledes och lodrätt)?

  • kvantisera audio-spår i arranger-fönstret med hjälp av kortkommando (funkar inte med Q)?

  • kvantiseringsresolution alltid ställd på off -- Vill ha det på 16-delar som default, hur gör man?

  • midi-mappa en softsynt:s cutoff till en ratt på en midi-controller keyboard? Har t.ex. inte hittat cutoff-parametern på Logics medföljande ES E ensemble synt. Vill ha tillgång till ALLA parametrar, men hur?

  • Preview:a (förhandslyssna) på REX2-filer i Media Browser:n funkar inte -- Är det nån inställning man behöver göra eller funkar det helt enkelt inte i Logic 8?

  • Kommer jobba mycket med audio-spår, softsyntar och automation på dessa -- Generella tips kring detta?

Lade märke till en superstörig grej i Logic 8-utgåvan jag provade: key commands för Recall Screenset 1, 2, 3... var mappade till siffertangenterna på det numeriska tangentbordet -- Så när jag skulle skriva in ett numeriskt värde i ett fält på en softsynt så ändrades screenset jämt och ständigt!

Tack på förhand!

Tycker Logic saknar mkt av enkelheten och logik som faktiskt fanns i Cubase!
Jag har också en del problem jag stör mig på i Logic.

Folders att lägga spår i en mapp
Att skicka Audio spår till en Grupp med sina effekter osv tycker jag är omständigt, likaså gäller ändra Fixed Lenght och Velocity känns onödigt många steg för att göra.

Layouten när man jobbar med 2 skärmar har jag inte fått till på ett bra sätt och blanda Mono + Stereo spår kan flippa ut totalt ibland känns det som.
Man Mutar alla kanaler utom en men ändå spelar den ett annat spår osv..

Ursprungligen av motif:

Folders att lägga spår i en mapp

Folder tracks? (första träffen på Google på "logic folder tracks" )

Citat:

Man Mutar alla kanaler utom en men ändå spelar den ett annat spår osv..

Gissar att det kan ha något att göra med "solo safe"-inställningarna.

Ursprungligen av false messiah:

Folder tracks? (första träffen på Google på "logic folder tracks" )

Gissar att det kan ha något att göra med "solo safe"-inställningarna.

Där ser man
Så enkelt var det... dock är ju dra och släpp lättare

Jag var också en Cubase-användare från början (7-8 år) innan jag gick över till Logic.
Eftersom man har lärt sig Cubase utan och innan så jobbar man snabbt och smidigt där, men när man sedan börjar använda Logic så blir man frustrerad för att man är van vid att kunna jobba snabbt. Framförallt i musiksammanhang (när inspirationen infinner sig) så vill man inte sitta och leta kommandon och inställningar vilket man tyvärr måste under inlärningsperioden.

Så jag anser att det är en vanesak och att man får räkna med att svära i ett par månader innan man kommer in i "tänket" och hittar alla funktioner.

Precis samma grej som att vara en van Windows-användare och byta till Mac OS X och vice-versa.

Ursprungligen av whisper:

Lade märke till en superstörig grej i Logic 8-utgåvan jag provade: key commands för Recall Screenset 1, 2, 3... var mappade till siffertangenterna på det numeriska tangentbordet -- Så när jag skulle skriva in ett numeriskt värde i ett fält på en softsynt så ändrades screenset jämt och ständigt!

Det går att ändra alla key commands till andra knappar om man vill. Det är nog enklast om man vill använda numeriska tangentbordet.

Resten har jag ingen aning om, jag har inte använt Logic på ganska länge nu.

Ursprungligen av whisper:

nudge:a (flytta) midi-noter och audio-spår med piltangenterna (sidledes och lodrätt)?

Öppna Key Commands och sök på Nudge. ( Option - höger/vänster pil )

Citat:

kvantisera audio-spår i arranger-fönstret med hjälp av kortkommando (funkar inte med Q)?

Om du vill kvantisera regioner i arrange gör du det genom Even List's Q.

Citat:

kvantiseringsresolution alltid ställd på off -- Vill ha det på 16-delar som default, hur gör man?

Klicka på en tom yta i Arrange. Du ser nu att inspectorn visar parametrarna för MIDI-thru. Ställ Q till 1/16.

Citat:

midi-mappa en softsynt:s cutoff till en ratt på en midi-controller keyboard? Har t.ex. inte hittat cutoff-parametern på Logics medföljande ES E ensemble synt. Vill ha tillgång till ALLA parametrar, men hur?

Command - L

Hej EricBradley!

Ursprungligen av EricBradley:

Öppna Key Commands och sök på Nudge. ( Option - höger/vänster pil )

-- Fast då nudge:ar man endast sidledes. Hittar inte motsvarande för att nudge:a upp/ner per semi-not och oktav i Key Commands.

Ursprungligen av EricBradley:

Command - L

-- Riktigt smidig funktion. MEN, när jag mappar cutoff på Logics ES E till en knob på en CME U-Key (midicontroller keyboard) så ändras inte cutoff:en i enlighet med knob:ens rörelse. Dvs. cutoff:en hoppar runt. Om jag t.ex. vrider från 0 till 127 på U-keys knob så går cutoffen från 0 till typ 64 och sedan tillbaka till 0... Har provat alla möjliga inställningar (rotary, direct, ändrat multiply...) men inget hjälper. Jag ser att midi-input värdena från U-Key:n, som visas i display:en i transport bar:en är jämna och korrekta. Kan tillägga att det funkar alldeles utmärkt att styra parametrar för andra softsyntar som t.ex. Arturias och Native Instruments softsyntar.

Senast redigerat 2009-04-22 14:54
Ursprungligen av whisper:

-- Fast då nudge:ar man endast sidledes. Hittar inte motsvarande för att nudge:a upp/ner per semi-not och oktav i Key Commands.

Option - Pil upp/ner
Shift - Option - Pil upp/ner

... sök på: "Event Transpose"

Citat:

-- Riktigt smidig funktion. MEN, när jag mappar cutoff på Logics ES E till en knob på en CME U-Key (midicontroller keyboard) så ändras inte cutoff:en i enlighet med knob:ens rörelse. Dvs. cutoff:en hoppar runt. Om jag t.ex. vrider från 0 till 127 på U-keys knob så går cutoffen från 0 till typ 64 och sedan tillbaka till 0... Har provat alla möjliga inställningar (rotary, direct, ändrat multiply...) men inget hjälper. Jag ser att midi-input värdena från U-Key:n, som visas i display:en i transport bar:en är jämna och korrekta. Kan tillägga att det funkar alldeles utmärkt att styra parametrar för andra softsyntar som t.ex. Arturias och Native Instruments softsyntar.

Dra hela vägen upp och ner och upp 3 gånger när du gör mappningen.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-04-22 09:13
Ursprungligen av whisper:

..... Lade märke till en superstörig grej i Logic 8-utgåvan jag provade: key commands för Recall Screenset 1, 2, 3... var mappade till siffertangenterna på det numeriska tangentbordet -- Så när jag skulle skriva in ett numeriskt värde i ett fält på en softsynt så ändrades screenset jämt och ständigt! ....

Jag känner igen detta. Jag har dock bara stött på den i tape-delayet om jag inte minns fel. I de andra pluggarna jag använder har det funkat som det skall.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-04-22 09:15

För övrigt så är just screenset-funktionen en av de grejer jag verkligen gillar hos Logic. Väldigt MAC:igt tänk!

Ursprungligen av kyaal:

Jag känner igen detta. Jag har dock bara stött på den i tape-delayet om jag inte minns fel. I de andra pluggarna jag använder har det funkat som det skall.

Innan man börjar skriva in siffror i ett plug-infönster bör man se till att fönstret är i focus.
Prova att klicka på plug-infönsterlisten respektive arrange fönstret så ser du skillnaden.

Ursprungligen av EricBradley:

Innan man börjar skriva in siffror i ett plug-infönster bör man se till att fönstret är i focus.
Prova att klicka på plug-infönsterlisten respektive arrange fönstret så ser du skillnaden.

-- Provade det, men det hjälpte inte.

Ursprungligen av whisper:

-- Provade det, men det hjälpte inte.

Vilken plugg?

Ursprungligen av EricBradley:

Option - Pil upp/ner
Shift - Option - Pil upp/ner
... sök på: "Event Transpose"

-- Tack!

Ursprungligen av EricBradley:

Vilken plugg?

-- Tja, t.ex. ES 2:an... Men det är skitsamma. Jag tog bort default key-mappingen på recall screensets 1..9, så det är inget problem längre.

-- Controller assignment-problemen löste jag genom att ställa in följande i Controller Assignments-fönstret: Expert View > Value
Format: Unsigned
Mode: Scaled
Nu följer cutoff o andra parametrar knob-rörelserna perfekt.

Märkte att CME U-Key midikeyboard:en skickar in dubbla noter i Logic. Skitstörigt. Nåja, det är inte ett Logic-problem.

Stort tack för hjälpen!

Ursprungligen av whisper:

Märkte att CME U-Key midikeyboard:en skickar in dubbla noter i Logic. Skitstörigt. Nåja, det är inte ett Logic-problem.

-- Hittade lösningen på detta. Lade upp den här:
http://www.99.se/logic/226824-cme-u-key-problem-dubbel-input.html#post1754230

Ursprungligen av whisper:

-- Hittade lösningen på detta. Lade upp den här:
http://www.99.se/logic/226824-cme-u-key-problem-dubbel-input.html#post1754230

Skönt att det löste sig.
Nu är det bara tuta och köra.

1
Bevaka tråden