Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avsändaradress blir [email protected]än.se

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-17 23:02

Hej!

Har en webbserver på en xserve med os x server 10.5 och försöker nu konfigurera en mailservern på den.

Det fungerar att skicka till namn@(a)domän.se men om man svarar på mailet så ser det ut att komma från namn@(a)[url]www.domän.se[/url].
Problemet är alltså att det står "@(a)www".

Jag använder loopiaDNS och har där en mx pekare mot mail.domän.se samt ett A record som heter mail mot serverns IP.

I server admin har jag ställt in följande på mailservicen:
domain: domän.se
host: mail.domän.se

Vad har jag gjort för fel?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-04-21 07:55

Det är förmodligen inställningarna i din mejlklient som bestämmer svarsadressen. I Apple Mail så finns inte den inställningen, men i Entourage och de flesta webbmejlklienter finns den.

Kör du direkt från php så måste du skapa hela mejlhuvudet själv, inklusive svara till-adressen.

Har precis samma problem (också LoopiaDNS, och 10.5 på en XServe). Jag har också löst det i mailklienten, men det är inte perfekt, eftersom mina utgående mail ibland fastnar i spamfilter. Detta p.g.a. att erik@domän.se inte matchar hostnamnet www.domän.se. Känner mig dock alldeles för grön på OS X Server och på DNS för att kunna lösa det!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2009-04-21 11:49
Ursprungligen av Erik Aderstedt:

Detta p.g.a. att erik@domän.se inte matchar hostnamnet www.domän.se

Har du satt MX till www.domän.se? Jag har satt domän.se. som primary zone name och sedan mail exchangers till www.domän.se. Sen ett A record på både domän.se. och www.domän.se. (observera punkten sist i domännamnet). Jag har även ett A record till *.domän.se. men jag tror inte den behövs egentligen.

I mejlservern är domän.se tillagd under locally hosted virtual domains i Mail -> Advanced -> Hosting.

Med de inställningarna har jag inte upplevt några problem med svara till-adresser.

Observera att domänen i exemplet inte är den primära domänen för varken servern eller mejlservern.

Ok, tack, ska kolla på detta!

1
Bevaka tråden