Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla macen till TV via DVI-HDMI

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Postade detta i bildskärmsforumet också men tänkte att folket här borde ha bra koll på detta.

Jag köpte en platt-TV härom dagen och tänkte ta och koppla macen till den för att kunna se på film m.m (har ingen DVD) och kopplade en DVI till HDMI kabel på ena DVI-utgången på min mac (Dualcore 2ghz G5) men datorn vill inte kännas vid TVn som en andra skärm även när jag kör "detect displays". Nån som vet något problem med detta, hade aldrig en tanke på att det inte skulle gå, måste man köra via VGA eller?

Tack på förhand,
Jonas

Ursprungligen av Jonas W:

Postade detta i bildskärmsforumet också men tänkte att folket här borde ha bra koll på detta.

Jag köpte en platt-TV härom dagen och tänkte ta och koppla macen till den för att kunna se på film m.m (har ingen DVD) och kopplade en DVI till HDMI kabel på ena DVI-utgången på min mac (Dualcore 2ghz G5) men datorn vill inte kännas vid TVn som en andra skärm även när jag kör "detect displays". Nån som vet något problem med detta, hade aldrig en tanke på att det inte skulle gå, måste man köra via VGA eller?

Tack på förhand,
Jonas

Har för mig att grafikkortet behöver HDMI-stöd för att det skall funka, annars får du köra VGA eller S-video... kan ha fel dock

Är det så jävligt alltså, även fast man kör med DVI-HDMI kabel? Är det alltså en annan signal som skickas ut då?

Ursprungligen av Jonas W:

Är det så jävligt alltså, även fast man kör med DVI-HDMI kabel? Är det alltså en annan signal som skickas ut då?

Det är samma digitala signal, men en annan fysisk kontakt + HDMI har även det digitala ljudet. Om det inte funkar är det nog ett drivrutinproblem.

Jag har själv kört en DVI-D --> HDMI-adepter till en TV med HDMI-ingång utan några problem.

AMD:s grafikkort från HD serien levereras med DVI-D ---> HDMI adepter där den digitala ljudsignalen läggs in via HDMI-adeptern. (Gäller i alla för PC, vet inte om Apple använder sig av den lösningen)

http://www.pccitybusiness.se/m4n?cat1id=815&famid=0&manid=0&catgr=0&seid=etailer-product&cat2id=799&_locale=1&viewMode=1&prodid=349640

Ursprungligen av Macce65:

Det är samma digitala signal, men en annan fysisk kontakt

Jo så mycket har jag förstått

Men jag kom nu på att jag nog aldrig startade om, även fast jag aldrig vart med om att det krävts för att koppla in skämar osv på mac, men det är värt ett test.

Annars vetifan, men jag har kört VGA nu tills jag löser det och det ser rätt bra ut så jag antar att jag kör vidare på det...

Jag har kopplat min MacBook till en Philips LCD med hjälp av DVI till HDMI utan problem. Visst jag fick aldrig upplösningen att fungera som jag förväntade mig, men bild på tv:n fick jag.

Du kanske skulle berätta vad för platt-tv du köpt, så kanske det ger möjlighet till fler svar.

Det är en Sony KDL-32...nånting

Ursprungligen av Jonas W:

Det är en Sony KDL-32...nånting

Går bra med min Sony KDL-40...nånting

Ursprungligen av Saffran:

Går bra med min Sony KDL-40...nånting

Behövde du göra nåt speciellt för att det skulle funka?

Ursprungligen av Jonas W:

Behövde du göra nåt speciellt för att det skulle funka?

"katten_findus" här ovan har ett bra tips! Jag har en W-modell och de fungerar ju.

Här är en länk till vilka tv som funkar ...

http://pixelmapping.wikispaces.com/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-11-30 18:36

Finns där ingen DVI ingång på TVn o testa med?

Ursprungligen av Kajan:

Finns där ingen DVI ingång på TVn o testa med?

Nä då hade jag ju så klart gått direkt dit från datorn. Den har bara HDMI...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-01 02:07

Du jag kan faktiskt inte komma med mer men jag har ju själv trott att sånt här bara ska funka kvittar vilken sorts bildskärm man har. Jag är själv intresserad av Sonys KDL 3000 serie. Så jag hoppas detta inte ska vara nått problem.

Du har TVn inställd på HDMI kanalen osv?

Eller så e det kanske som någon annan här nämnde, grafikkortet. Jag sitter själv med en intel iMac (den gamle modellen) men den du har så kallad G5a kanske inte stödjer det.

Men jag tycker nästan det borde kvitta det är en utgång som ska fungera med DVI iallafall sen vilket det görs om till med olika sladdar o ingångar på TVn borde mer eller mindre kvitta.

Ursprungligen av Kajan:

Du jag kan faktiskt inte komma med mer men jag har ju själv trott att sånt här bara ska funka kvittar vilken sorts bildskärm man har. Jag är själv intresserad av Sonys KDL 3000 serie. Så jag hoppas detta inte ska vara nått problem.

Funkar prima med DVI -> HDMI från MacMini till Sony KDL32D3000. Funkar även bra med DVI -> VGA.

  • Medlem
  • 2007-12-02 12:18

Jag hade en massa problem när jag skulle koppla ihop en mac mini och en plasma med en DVI kabel. Jag lyckades till slut få bild genom att använda ett program som ändrar upplösningen på datorn. Det verkar som att vissa upplösningar som är standard för platt TV skärmar finns inte ens finns i osx utan man måste skapa nya som plasma/lcd kan ta in. Jag lyckades till slut men om man startade om datorn försvann bilden igen...

Kanske värt att testa!?
http://www.madrau.com/

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-12-03 21:18

Ska inte vara några problem att koppla en Mac till Plasma/LCD med DVI-HDMI. Dock så brukar kopplingen DVI-HDMI medföra overscan, speciellt på skärmar som bara klarar HD-Ready, VGA brukar generellt funka bättre när man vill få bilden pixelmappad (vilket man vill, speciellt på LCD). Men har stött på att man ibland måste starta om datorn för att det ska funka, med kabeln ansluten. Annars kanske det är fel på kabeln.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-01 21:52

Macbook till platt-TV

Jag får ingen bildöverföring från Macbook till Sharp LC-42XD1E med uppkoppling DVI/HDMI. Det är helt svart.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-01 23:25
Ursprungligen av Dirch:

Jag får ingen bildöverföring från Macbook till Sharp LC-42XD1E med uppkoppling DVI/HDMI. Det är helt svart.

och du går in och väljer HDMI-ingången på Sharp'en, men inget händer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-04 20:42

Jajamensan

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-05 08:17

och du har klickat runt bland Sharp'ens bildinställningar förstås?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-05 20:54

Jodå, det har jag.

  • Medlem
  • 2009-03-25 18:52

Hänger Ljudet med i DVI till hdmi sladden? Jag hade tänkt att koppla en Macbook pro till en reciver med DVI->hdmi och förhoppningsvis få med ljudet.

Ursprungligen av crust:

Hänger Ljudet med i DVI till hdmi sladden? Jag hade tänkt att koppla en Macbook pro till en reciver med DVI->hdmi och förhoppningsvis få med ljudet.

Nej, ljudet hänger inte med.

Ljud + dvi till HDMI, MacBook Pro

Det borde finnas en sladd med HDMI i ena änden och DVI+3,5 ljud i andra änden.

Har någon hört talas om det?

Jag har en med mini-DVI+3,5 till S-video+din funkade bra till min gamla MacBook...

Ursprungligen av RagnarFerdinand:

Det borde finnas en sladd med HDMI i ena änden och DVI+3,5 ljud i andra änden.

Har någon hört talas om det?

Jag har en med mini-DVI+3,5 till S-video+din funkade bra till min gamla MacBook...

Ljudet är i digitalt format så det blir knivigt. Förhoppningsvis så inser Apple snart att de inte kan ignorera HDMI...

Det finns två olika sorters DVI. DVI-A som är analog och DVI-D som är digital. Kombinerar man båda dessa i en bildskärmsport får man DVI-I vilket är det som finns i mini-DVI-porten på datorn.

Det finns ingen kabel som gör om signalen från analog till digital och vice versa. Då måste man ha en liten låda som gör detta.

DVI-A --> VGA-signal
DVI-D --> HDMI-signal

Som nämnts tidigare är kabeln helt avgörande, för mig blev det tredje gången gillt. Tur att man bor nära Kjell & Co. Men det var den lätta biten. Satt en hel dag med "SwitchRes" för att få till bilden.

1
Bevaka tråden