Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Remote funkar inte längre efter ominstallation av Leopard?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Råkade ut för en diskkrash på min MacBook. Har nu ominstallerat allt (Leopard + tillgängliga uppdateringar). Skulle para ihop Apple Remoten med MacBooken, men ingenting händer. Har testat följande:

1. Hållt ner menu + >> i 6 sekunder.
2. Hållt ner menu + play i 6 sekunder.
3. Hållt ner menu + << i 6 sekunder.
4. Dubbelkollat att ir-sensorn i MacBooken är aktiv.
5. Slagit av sensorn och sedan slagit på sensorn igen.
6. Bytt batteri i Apple Remoten.
7. Kollat att signaler går fram (via en digitalkamera som "ser" ir-ljus).
8. Nollat PRAM/NVRAM.
9. Repeterat från punkt 1 ett otal gånger.

Någon som har någon idé om vad felet kan vara? Fjärren funkade hur bra som helst innan jag råkade ut för diskkraschen. Finns det något annat jag borde testa? Är kommunikationen mellan datorn och Apple Remoten tvåvägs? Finns kanske något annat id lagrat i fjärren som baserar sig på min gamla maskinvara (=gamla disken) som gör att jag inte kan para ihop den igen (fast det borde väl punkt 3 ha löst isåfall?). Tacksam för hjälp.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-04-20 08:15

Kolla om det finns någon speciell programvara/drivrutin på Apples hemsida som du kan ladda ner!

Ok, nu vet jag vad felet är. Hade förträngt följande faktum:

När min disk kraschade förberedde jag mig kvällen innan med att plocka ut gamla disken. Dagen efter köpte jag en ny disk. Väl hemma igen när jag skulle montera den nya disken hade jag glömt vilket håll disken skulle skjutas in. Jag tryckte in den upp och ned vilket ledde till att det gick alldeles för trögt, varpå jag drog ut den igen. Med följde en liten gummilist som jag lyckades få dit igen. Vände disken och den gled i lätt. Problem solved tänkte jag och allt funkade hur bra som helst - tills jag upptäckte Apple remote-problemet beskrivet ovan :p.

Det var först framåt natten polletten trillade ner:
"Vänta lite nu... IR-sensorn sitter i det hörnet... hmm... det gör ju hårddisken också... Åh nej!"

Plockade ut disken och lyste med en ficklampa ned i hårddiskutrymmet, där såg jag ett kretskort som låg på sniskan och såg allmänt trasigt ut. Efter att ha följt en guide på ifixit.com lyckades jag få av topphöljet med tangentbordet så jag kunde komma åt att se ordentligt.

Det visade sig att en tunn flatkabel mellan hårddiskkontakten och IR/led i höljet hade gått av. Tydligen finns det sådana moduler att köpa, men den verkar sitta "svetsad" i plasten på underhöljet så det känns inte som någon lätt sak att byta den själv.

Enda alternativet som återstår verkar vara att byta hela bottenhöljet (har hittat priser på runt 600:- för ett nytt sådant, men guiden för att byta det är på 19 sidor och ser ganska krångligt ut).

Hur som helst, om någon annan har liknande problem så vet ni vad det kan vara...

Förresten... Någon som vet om det finns reservdelar för MacBook att köpa i Sverige?

Om du menar den här flatkabeln så är den nog bara limmad och går att dra loss:
http://www.ifixit.com/Guide/Repair/MacBook-Core-Duo-Hard-Drive-Connector/291/7
Är du säker på att den gått av? Den kanske bara lossnat från sin anslutning, det finns en liten plastmojäng (den som är markerad i bilden på ovanstående sida) som man kan peta upp, lägga kabeln på plats och trycka fast.

Nej, den är tyvärr avsliten mitt på.

1
Bevaka tråden