Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Medlemskommentarer om 99mac forumet

Tråden skapades och har fått 196 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Haparanda
  • 2009-04-19 23:08

Jag hoppas att moderatorerna inte stoppar denna debatt direkt. Även om den kan vara negativ för 99.se kan jag inte låta frågan vara oställd.

Jag har gillat, följt och medverkat i detta forum några år men känner att det nu börjar bromsa in. Björnström, gurun, flyttade söder om ekvatorn och därefter har diskussionernas intensitet och värde minskat.

En koll på första sidan www.99.se/mac visar att en rad diskussioner inte fått ett enda inlägg på en vecka eller mer. Utan att detaljgranska hittar jag en förstasides-diskussion utan inlägg sedan sista dagarna i februari.

Kära vänner, med den största ödmjukhet, vad saknas?

Jag hoppas att inte få svaret "betalande medlemmar". Jag är en av dem, men därmed inte utan engagemang.

Ursprungligen av pekka:

Kära vänner, med den största ödmjukhet, vad saknas?
.

Mindre sol..

Kan bara tala for vad jag tycker hant 99musik. Jag tror att mycket av "community-kanslan" forsvann med sammanslagningen 99.se. Vad som var ett kompisgang blev mer en halvanonym samlingsplats for folk med skilda intressen. Tradarna ar inte lika intressanta langre, folk laser dem inte och man far inte lika ofta svar pa sina fragor.

Tror det ar lattare att halla samman en liten community med en mer likartad inriktning.

Somnat in? På http://www.99.se/mac/ är ju de flesta diskussionerna ganska färska tycker jag. Som mest två dagar vilket inte är så konstigt när det varit helg (kanske med fint väder i Sverige?). De som är riktigt inaktiva är diskussioner kring Mantaray, Macpub, 99nyheter, OS9, Quark (okt -08!) och Klickback. Inte så konstigt väl? Resten av de "viktiga" underforumen har i princip inlägg från idag måndag eller som senast den 17e (fredag).

Att det sedan intre är fler inlägg totalt sett är väl en kombination av vårväder och att det mesta i macvärlden för närvarande "just works". Inga nya operativsystem, inga keynotes med Steve Jobs eller annat som ger upphov till en ström av problem, frågor och kommentarer...

Sedan att "huvudrubrikerna" på förstasidorna inte byts så ofta beror väl på att inte så många trycker på digg-knappen. Jag själv kommer nästan aldrig ihåg att göra det eftersom jag alltid går direkt till "senaste diskussioner" under 99/mac med hjälp av http://www.99.se/search.php?do=getdaily&exclude=0,161,182,183,184,185,186,187,188,189,190,191,192,193,194,200,203,206,208,209,210,211,212,213,214,215,216,217,218,219,220,221,340,337,317,318,320,322,323,324,326,327,328,329,330,332,374,316,334,335,336,341,339,338,368,350,364,367,352,353,354,355,357,358,359,360,361,362,363,365,369,370,372,375,377,381,378,379,380,385,384,386&styleid=2

För mig är det därmed helt irrelevant huruvida 99.se har ytterligare underfprum om exempelvis bröllopsskor eller vinprovning - jag "ser" och besöker bara macsidan i alla fall. Du som har musik eller iphone som specialintresse kan förstås göra samma sak och vips ser du bara ditt "eget" forum.

Har trafiken minskat då? Det finns väl ändå statistik för det, så vi slipper ha en diskussion utan fakta bakom. Ibland kan man uppleva att det är segt för att det är ont om inlägg i de trådar man själv är mest intresserad av, men det är massor på annat håll.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-04-20 08:00

Kan hålla med om att just Mac har minskat i intensitet, själv tycker jag att det känns jobbigt att i snart sagt varje diskussion om mac/macosx alltid få ett/ett par svar typ "installera windows så löser du det".

Ursprungligen av MatsOlov:

...själv tycker jag att det känns jobbigt att i snart sagt varje diskussion om mac/macosx alltid få ett/ett par svar typ "installera windows så löser du det".

Skulle du vilja ta fram några exempel?

Visst förekommer det säkert någonstans, men att påstå att det är "i snart sagt varje diskussion" är i mina ögon en grov överdrift.

Edit:
Kollade snabbt de 30 översta trådarna i "Allt om Mac", och de 30 översta i "Mac OS X", och jag hittade inte en enda uppmaning att installera Windows.
Noll av 60 trådar är ganska långt från "snart sagt varje".

Senast redigerat 2009-04-20 09:13
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-07-13 11:16
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Skulle du vilja ta fram några exempel?

Visst förekommer det säkert någonstans, men att påstå att det är "i snart sagt varje diskussion" är i mina ögon en grov överdrift.

Edit:
Kollade snabbt de 30 översta trådarna i "Allt om Mac", och de 30 översta i "Mac OS X", och jag hittade inte en enda uppmaning att installera Windows.
Noll av 60 trådar är ganska långt från "snart sagt varje".

http://www.99.se/allt-om-mac/267348-blu-ray-pa-mac-erfarenheter.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-13 11:29

En sak om det svaret kom på saker man bevisligen kan göra under Mac OS X. Men nu är ju Blu-Ray stödet på Mac är ju känt för att vara dåligt.
Vad skulle alternativet vara? Att inte hjälpa en macperson här på 99 bara för sakens skull? Konstigt sätt att tänka på.

  • Medlem
  • 2009-04-20 09:04
Ursprungligen av MatsOlov:

Kan hålla med om att just Mac har minskat i intensitet, själv tycker jag att det känns jobbigt att i snart sagt varje diskussion om mac/macosx alltid få ett/ett par svar typ "installera windows så löser du det".

Eller att i varje diskussion om Windows på 99musik få höra "köp en mac!"...

Attityden är verkligen trist hos de personer som svarar på det sättet.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-04-20 09:06
Ursprungligen av jgb:

Eller att i varje diskussion om Windows på 99musik få höra "köp en mac!"...

Attityden är verkligen trist hos de personer som svarar på det sättet.

Men vet du om det hjälper?

2009-04-20:

Ursprungligen av MatsOlov:

...själv tycker jag att det känns jobbigt att i snart sagt varje diskussion om mac/macosx alltid få ett/ett par svar typ "installera windows så löser du det".

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Skulle du vilja ta fram några exempel?

2009-07-13:

Du har alltså hittat ett exempel på tre månader?

Och detta skulle stärka ditt argument om att det "i snart sagt varje diskussion" pratas om att installera Windows?

Ren instinkt säger att det har minskat, men /musik är det bra drag i. Sen om det verkligen är så eller inte, det kan jag inte svara på...

Har raderat tre inlägg - det första ett fullständigt obegripligt offtopic-inlägg, och sedan två inlägg som kommenterade det första.

/Mod

  • Medlem
  • 2009-04-20 09:25

Macus: Skämtar du? Klart det inte hjälper att byta datorplattform för att reda upp problemen man har där och då.

Hela den attityden är ett bra sätt att bygga datorreligionskrig på, vilket är ett bra sätt att sänka ett forums trevlighetsfaktor på.

Ursprungligen av jgb:

Macus: Skämtar du? Klart det inte hjälper att byta datorplattform för att reda upp problemen man har där och då.

Hela den attityden är ett bra sätt att bygga datorreligionskrig på, vilket är ett bra sätt att sänka ett forums trevlighetsfaktor på.

Eller så kan det hända att man själv gått igenom samma problem, hjälpt en 10 polare med det och är trött på att folk inte kan fatta att man inte får samma problem (eller knappt några problem alls) i OSX. KANSKE.

Det har aldrig slagit dig att det faktiskt KAN vara så överlägset?

Håller med om att vi skulle behöva en "content manager" eller redaktör som är aktiv i dom stora händerlserna. Jag tror faktiskt att två faktorer har påverkat: jag har fastnat i ett stort konsultjobb och Adrian har blivit pappa

Trafikmässigt och inläggsmässigt ligger vi på ungefär samma nivåer som vanligt - det har inte skett något radikalt där. Vi ligger på runt 12.000 besök om dagen och för ett år sedan var det runt 10.000 besök.

Jättebra att ni ventilerar ämnet!

Ursprungligen av Björnström:

Trafikmässigt och inläggsmässigt ligger vi på ungefär samma nivåer som vanligt - det har inte skett något radikalt där. Vi ligger på runt 12.000 besök om dagen och för ett år sedan var det runt 10.000 besök.

Alltså: inte någon trafikminskning.

Trivselnivå och social funktion varierar. På sådana punkter upplever jag att Internetforumen tappar över lag. Den sociala bekräftelsen söker man på andra håll.

Grälrisken är tyvärr stor, och man känner lätt torgskräck på ett forum. Den där känslan av att alla trådar spårar ur med uppmaningar om att byta från Y till X för att någon inte gillar Y (även om det är irrelevant för frågan och problemet), det känner vi igen. Det händer oftast inte riktigt så konsekvent som man tycker, men det skapar konflikter, och det jagar bort folk. Man börjar fråga sig om de där trådsaboterande gnällinläggen är riktade mot en som person, och det är då man funderar på att lämna forumet helt.

En delfråga här tycker jag är om man hellre vill ha ett rent Mac-forum än en korsbefruktad blandning. Att blanda är ofta både roligt och givande, men man blir också oftare osams. Men det finns rena Mac-fora och bortsett från MacWorld så är aktiviteten på dem låg på gränsen till totalt avstannande. Då är väl slutsatsen att man är nöjd med 99 som det är, anars skulle man väl göra fler inlägg i rena Mac-fora (som HMC)?

Ursprungligen av pekka:

En koll på första sidan www.99.se/mac visar att en rad diskussioner inte fått ett enda inlägg på en vecka eller mer. Utan att detaljgranska hittar jag en förstasides-diskussion utan inlägg sedan sista dagarna i februari.

Det är fullt möjligt att aktiviteten minskat, men döm inte utifrån förstasidan för Mac (eller förstasidan för 99.se som inte är någon höjdare ), utan kolla t.ex. Dagens diskussioner, det är ett mycket bättre mått på aktiviteten här.

Egentligen har jag inget problem med att intensiteten går ner lite, så länge kvalitén inte sjunker i samma takt. Många gamla rävar saknar ju tiden då forumet var mindre än en tiondel så stort just för att det var bättre genomsnittskvalité då så att säga. Samtidigt vill man ju ha ett forum med "drag" i och känns det dött här och vi börjar tappa både aktivitet och kvalité så bör vi ta oss en funderare på vad som blivit fel.

Den sjukt stora aktivitet som vi hade på forumet kring lanseringen av iPhone under framförallt 2007 och delar av 2008 var både kul och ganska jobbig. Vi hade otroligt mycket nya medlemmar som kom hit med iPhone-frågor som upprepades om och om igen och våra moderatorer för iPhone-delen fick slita hårt. Nu har det stabiliserat sig upplever jag, vilket är ganska skönt, även om det kanske betyder minskat drag i det forumet också.

Håller med om att det känns som om aktiviteten minskat. Hur det verkligen ligger till vet jag inte. Det verkar vara många inloggade men färre som deltar aktivt, eller? Men det är väl en naturlig utveckling, ju längre tid ett forum funnits desto mer komplett blir kunskapsdatabasen. Och allt färre vill väl riskera ett "sök innan du postar, stänger här" fast det kanske är just vad man gjort. Sökt alltså.

Vad saknas? Ja just nu skulle väl Snow Leopard eller en oväntad "one more thing" sätta fart på mac-delen. Men under lågsäsong skulle kanske aktiviteten hållas uppe med lite mindre strikt moderering. Bara lite :). Och då tänker jag främst på (den ökande?) tendensen att inte tillåta snarlika ämnen i flera trådar. Det kan ta emot att ställa sin fråga i en gammal tråd som kanske redan haft några utvikningar eller kursändringar, liksom det kan känns jobbigt att svara på ett nytt inlägg i en återuppväckt tråd eftersom man först borde läsa hela tråden för att inte upprepa något i onödan.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Det kan ta emot att ställa sin fråga i en gammal tråd som kanske redan haft några utvikningar eller kursändringar

Grejen är att oftast behöver man inte ställa sin fråga i en gammal tråd, eftersom frågan redan är ställd och besvarad.

Man ska söka upp gamla trådar, läsa igenom dessa, och sedan ställa eventuella följdfrågor i en befintlig tråd.

Och gör man detta, så är det väldigt sällan det behövs varken någon fråga eller följdfråga, för man får sitt svar bara genom att läsa den gamla tråden.

Det är inte bra i längden för forumet att ha 20 olika trådar om "Hur avinstallerar man program i en Mac", eller "Behövs det antivirusprogram", eller "Hur använder jag webcam i MSN". Det hoppas jag att du håller med om.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

...Och gör man detta, så är det väldigt sällan det behövs varken någon fråga eller följdfråga, för man får sitt svar bara genom att läsa den gamla tråden.

Visst, men det är just detta som gradvis sänker aktiviteten per medlem och på kanske även aktiviteten totalt. Förhållningssättet leder till en bättre kunskapsdatabas, men inte nödvändigtvis till ett bättre forum.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är inte bra i längden för forumet att ha 20 olika trådar om "Hur avinstallerar man program i en Mac", eller "Behövs det antivirusprogram", eller "Hur använder jag webcam i MSN". Det hoppas jag att du håller med om.

Jo, jag håller med om att man som gammal användare och medlem kan störas av att vissa frågor återkommer, men det är inget jättestort problem som får mig att sluta försöka hjälpa till. Viktigare är att man som ny medlem känner sig välkommen och får uppfattningen av att forumet lever. Ett personligt svar tror jag kan göra just detta, trots att det redan getts någon annan.

Men jag förstår att det svårt att dra gränsen mellan vad som är tjatigt och vad som är uppfriskande.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-20 11:45
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är inte bra i längden för forumet att ha 20 olika trådar om "Hur avinstallerar man program i en Mac", eller "Behövs det antivirusprogram", eller "Hur använder jag webcam i MSN". Det hoppas jag att du håller med om.

Stäng eller släng den gamla trådarna istället för de nya. Det har varit mitt mantra sedan jag började läsa och posta här. Vi snackar om IT-teknologi här och då finns det ingen som helst anledning att vada igenom inlägg från 2004, speciellt eftersom de gamla inläggen kan hänvisa till helt missvisande information.

Stäng gamla trådar, hänvisa till nya. Inte tvärt om.

Ursprungligen av planB:

Stäng eller släng den gamla trådarna istället för de nya. Det har varit mitt mantra sedan jag började läsa och posta här. Vi snackar om IT-teknologi här och då finns det ingen som helst anledning att vada igenom inlägg från 2004, speciellt eftersom de gamla inläggen kan hänvisa till helt missvisande information.

Stäng gamla trådar, hänvisa till nya. Inte tvärt om.

Tycker tvärt om att det är bättre om en nykomling postar i befintlig tråd och frågar om informationen fortfarande stämmer och får svar i samma tråd.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-20 12:22
Ursprungligen av Gilbert 2:

Tycker tvärt om att det är bättre om en nykomling postar i befintlig tråd och frågar om informationen fortfarande stämmer och får svar i samma tråd.

jag har provat det och det blev en stor succé:

http://www.99.se/videoproduktion/44206-exportera-med-codec.html

Ursprungligen av planB:

jag har provat det och det blev en stor succé:

http://www.99.se/videoproduktion/44206-exportera-med-codec.html

Och du tror att du skulle få fler svar om du startade en ny tråd?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-20 12:28
Ursprungligen av Gilbert 2:

Och du tror att du skulle få fler svar om du startade en ny tråd?

Kanske. Det finns säkert dom som skippar en klibbig utan att titta på den eftersom man förutsätter att det som står där är välkänd information.

Ursprungligen av planB:

Kanske. Det finns säkert dom som skippar en klibbig utan att titta på den eftersom man förutsätter att det som står där är välkänd information.

Och man kan skippa en tråd för att den är så ohemult lång att man vet att det tar fram till lunchdags att läsa igenom hela - och 99% av det är kringsnack, men man måste läsa hela för att kunna ställa sin fråga utan att ha missat halva svaret. Lättare att spela dum då.

Jo, ett "kringsnackfilter" vore gött...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-20 13:17
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Och man kan skippa en tråd för att den är så ohemult lång att man vet att det tar fram till lunchdags att läsa igenom hela - och 99% av det är kringsnack, men man måste läsa hela för att kunna ställa sin fråga utan att ha missat halva svaret. Lättare att spela dum då.

Långa trådar? Om vissa moderatorer fick önska skulle det vara en enda stor jävla tråd om - säg - programrekommendationer från 2002-2009 och man får stega sig fram 25 sidor för att närma sig intel-epoken.

Bevaka tråden