Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TiBook 400 till TV med S-Video kabel

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det blir bara svartvitt och jag kan inte ändra upplösning på bildskärmen (tv:n) den är fast på 800*640 NTSC.

Det konstiga är att jag kunde koppla in min gamla Wallstreet 266 med samma kabel, samma TV, fick färg och kunde ändra upplösning.

Någon som har tips?!

  • Medlem
  • 2003-04-19 20:29

Om jag inte minns fel så går Y (Luminance) på ett stift och UC (chrominans) på ett annat.. Kolla så att inte kabeln är trasig? eftersom du bara får luminance-signalen.

Det finns visst olika varianter för olika tv-apparater. Själv har vår apparat två scartkontakter så jag har en såndär liten mojäng jag kopplar in i tv:n och sen vanliga sladdar (är det gul, röd och blå eller nåt sånt?).

De tv-apparater som inte har så fina doningar ska man visst använda den gula kontakten om jag inte missminner mig. Läste det någonstans för inte så länge sen, tror det var i MacWorld. Har tv:n flera olika "videokanaler" brukar den också ha fullt stöd för sånt.

Nixon - Ok, vet du vilka stift som är vilka? På både S-Video och Scart.

Cyberpet - Jag har två scart kontakter på TV:n och ahar testat båda och smma resultat på båda två-

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mikemccool:Det blir bara svartvitt och jag kan inte ändra upplösning på bildskärmen (tv:n) den är fast på 800*640 NTSC.

Det konstiga är att jag kunde koppla in min gamla Wallstreet 266 med samma kabel, samma TV, fick färg och kunde ändra upplösning.

Någon som har tips?!

Ställ in TV:ns scart-ingång för att ta emot s-videosignal.

Alponze - Har jag testat, samma resultat.

  • Medlem
  • 2003-04-21 10:39

Starta om datorn med TV:n på och sladdarna i. I systeminställningarna för bildskärm finns nu, borde iallafall, olika val för TV-skärmen, klicka ur "Visa endast skärmens rekommenderade lägen. Välj PAL.

Färg.

->Mikemccool

Är det en importerad NTSC-tv du har?

Har du testat med att köra vanlig video-/composite-signal med Powerbookens medföljande s-video->composite-adapter? (Gör du det så måste du ställa tillbaka tv:ns scartingång till att ta emot vanlig videosignal igen.)

Är det inget fel på sladdar och dyl. så verkar det vara nå't fel på din dator. Antingen hårdvara eller Mac OS bildskärminställningar.

Vad kör du för OS?

Kör OS 10.2.5, och jag har köpt datorn begagnat så jag fick inte med den adaptern.

Ska testa och koppla in TV:n och starta om och köra "visa endast rekommenderade lägen".

Jag avlägger rapport när jag testat.

1
Bevaka tråden