Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Optiskt ljud - MacMini

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-19 17:57

Har problem med att få digitalt utljud från min MacMini.

Har kopplat en optisk 3,5 mm (S/PDIF) från datorn till min TV. Inget ljud kommer dock ut och volymreglaget (i systeminställningar) blir skuggat.. Har jag köpt fel kabel eller är det något annat som bör göras?

Flyttade tråden från "Allt om Mac" till "Hårdvara - Mac mini".
/Mod

Vilken Mac Mini-modell är det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-19 19:02

Det är den alldeles nya MacMini-modellen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-19 19:32

Hur ska vi veta om det är fel kabel när du inte skriver vilken du har köpt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-19 19:43

Det är iof en bra anmärkning...tror dock jag skrev det...men denna metod är nog bättre:

Optisk 3,5mm-3,5mm - 1m
ClickTronic - High Quality ClickTronic Home Cinema Premium Connecting System.

Högkvalitativa anslutningskablar och kontakter som ger pålitlig signalöverföring och förhöjd upplevelse i hemmabiosystem.

Valet av förstklassigt material i kombination med noggranna tillverkningsprocesser placerar ClickTronic bland de främsta tillverkarna på marknaden.
SpecifikationerAnvänds t.ex. mellan:CD/PC och förstärkareClickTronics nr:HC304-100Kontakt IN/UT:Optisk 3,5 (miniplug)Kontakt UT/IN:Optisk 3,5 (miniplug)Ljudsignal:Digital audiosignal

När du ser ljudreglaget som skuggat borde du också se att digitala utgången är aktiv.

När du spelar musik med digitala utgången aktiverad bör det även lysa rött i andra änden av den optiska kabeln. Om så sker är det fel på mottagarsidan. Lyser det inte rött är det ett fel på sändarsidan (dvs, i macen) eller på din optiska kabel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-19 21:20

Ok, tack för tipset.

Lyser inte rött någonstans.....så jag antar att kabeln inte funkar....eller kan det vara nått annat?

Man ska inte ställa in nått på datorn?

När jag pluggar in en optisk kabel in en MacBook så börjar det lysa rött på en gång. Macen verkar känna av det helt automagiskt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-20 10:00

Bara för att förtydliga: håll upp ett vitt papper och 'lys' på det med änden av kabeln, när den andra är inpluggad i macen. Ser du en liten röd prick när du håller änden nära pappret så skall det funka från datorsidan. Det kan vara svårt att se det röda ljuset om du inte lyser på ett vitt papper (eller tittar rätt in i änden av kabeln, men du vill nog inte ha ljuset i ögat), så kolla igen för säkerhets skull.

Vad är det för TV? Har du kopplat in i rätt ingång? Du har inte möjligen kopplat in i en analog 3.5mm ljudingång av misstag?

mvh
/genell

1
Bevaka tråden