Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybörjarfrågor om Time Machine

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-18 21:21

1. Går det att använda hårddisken Western Digital My Book Essential Edition med Time Machine genom en Airport Extreme? Måste den vara formaterad på något speciellt sätt.

2. Finns det någon möjlighet att jag kan börja med att koppla in hårddisken i min mac, göra en fullständig kopia genom Time Machine och sen efter det koppla in den i min Airport? Gissar på att det kommer ta väldigt lång tid att kopiera över filerna genom det lokala nätverket.

3. Man väljer själv när det ska göras en backup genom att stänga av funktionen i systeminställningar va? Kommer det göras en backup direkt efter att jag sätter på funktionen igen?

4. Hur lång tid tar det (ungefär) att göra en backup efter en timme (om jag har surfat lite och inte tagit emot några filer)? Går det ens att svara på detta? Kommer datorn segas ner om jag gör en backup genom det lokala nätverket?

Kanske är superkonstiga frågor, men jag hoppas ni kan hjälpa mig. : )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-19 00:07

3. Ibland direkt, ibland "efter en stund". Man kan alltid be om en backup genast genom menyalternativet för TM i docken.

4. Några sekunder? I alla fall under en minut. Jag tror inte du märker det om du inte har superslött nätverk.

De andra frågorna kan jag inte svara på, men om du inte har laptop skulle jag rekommendera att stoppa disken direkt i datorn.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-19 11:54
Ursprungligen av pesc:

3. Ibland direkt, ibland "efter en stund". Man kan alltid be om en backup genast genom menyalternativet för TM i docken.

4. Några sekunder? I alla fall under en minut. Jag tror inte du märker det om du inte har superslött nätverk.

De andra frågorna kan jag inte svara på, men om du inte har laptop skulle jag rekommendera att stoppa disken direkt i datorn.

Nä jag kör Laptop, och kände direkt att jag inte ville ha hårddisken här på skrivbordet. : )

Jag har för mig att jag läst att det INTE går att sätta disken först i datorn och sen i ae, den förstår inte att det är "samma" backup utan gör en helt ny. När jag bytte till tc satte jag upp en dator via sladd, snabbt och smidigt. En annan tog jag via luften för att testa, det tog lång tid med det spelade ingen roll kom jag på, jag märker ju ändå inget av det

Backupen efter lite surf är minimal, jag har inte klockat men det går fort. Sen är ju kanske frågan varför du skulle ta backup på det (surfningen alltså, mer intressant med dokument osv)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-19 11:56
Ursprungligen av akerstrom:

Jag har för mig att jag läst att det INTE går att sätta disken först i datorn och sen i ae, den förstår inte att det är "samma" backup utan gör en helt ny. När jag bytte till tc satte jag upp en dator via sladd, snabbt och smidigt. En annan tog jag via luften för att testa, det tog lång tid med det spelade ingen roll kom jag på, jag märker ju ändå inget av det

Backupen efter lite surf är minimal, jag har inte klockat men det går fort. Sen är ju kanske frågan varför du skulle ta backup på det (surfningen alltså, mer intressant med dokument osv)

Undrade mest för att jag vill veta om jag ska köra på Apples metod att ta en backup varje timma, eller kanske begränsa det till att göra en backup på kvällen.

Därför jag ville veta lite om det belastar nätverket i stort, för jag vill ju inte att min familj ska känna att allt går slött bara för att jag ska göra backups varje timme. : )

1. Sedan firmware 7.3.1 går det. Men då USB i grunden är en ganska dum serieport som lastar processorn rejält kommer det inte att gå undan vare sig trådlöst eller med kabel. Time Capsule lider inte av det problemet på samma sätt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-19 11:58
Ursprungligen av Marcus K:

1. Sedan firmware 7.3.1 går det. Men då USB i grunden är en ganska dum serieport som lastar processorn rejält kommer det inte att gå undan vare sig trådlöst eller med kabel. Time Capsule lider inte av det problemet på samma sätt.

OK, dock kan jag inte skaffa nya produkter eller så. Får köra med det jag har helt enkelt.

Nu kom en annan fråga upp dock. Om jag har kopplat in hårddisken i Airporten kommer den ju alltid vara på. Kommer detta skada hårddisken och förminska dess livstid kraftigt, eller är det inget att oroa sig för?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-04-19 13:49

Hårddisken snurrar inte hela tiden utan går i vila när den inte används så du behöver inte oroa dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-19 19:23

Det är bara vissa externa hårddiskar som går i vila. Inte alla. Tyvärr går det oftast inte att läsa om det i specifikationerna för disken. Sök i forumet för mer info.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-20 00:02

Tror att det stod något om att min hårddisk stängs av när datorn stängs av, men det säger ju inte att den aldrig går i vila?

Jobbiga saker det här tycker jag!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-03 00:33

Kan man inte ändra backupfunktionen så den inte gör varje timme. Utan att manuellt stänga av och sätta på Time Machine funktionen ?

  • Oregistrerad
  • 2009-05-30 15:07

Jo, http://timesoftware.free.fr/timemachineeditor/

Ursprungligen av bonis:

Kan man inte ändra backupfunktionen så den inte gör varje timme. Utan att manuellt stänga av och sätta på Time Machine funktionen ?

Man tappar ju lite av finessen med TM om man stänger av och på den när man själv känner för det.

Jag har två maskiner kopplade till en TimeCapsule på 1GB. Allt går trådlöst.
Backup , ja tack - och sedn behöver man inte bry sig.

Givetvis belastar det nätverket, men det brukar för det första inte vara mkt som skall backupas varje timme, sedan dör ju inte hela nätverket.
Jag kan manuellt hoppa över en enstaka backup om jag känner att trafiken är i vägen (frugan ser på streamad film över nätet t ex).

Annars är hela filosofin, slå på den (första gången gärna på kvällen), glöm bort den.

1
Bevaka tråden