Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto vs. Aperture

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har jag haft min Canon EOS 400D i snart ett år (min första systemdigitala) och har kanske inte fotat så mycket jag velat, men ändå fått mer insikt i fotograferandet. Dessutom känner jag att jag saknar utrustning till den t.ex. extern blixt och ännu ett objektiv + stativ. Men det är en annan diskussion.

För att komma till kritan så har jag använt iPhoto av ren bekvämlighet sen dag 1. De redigeringar jag gör hamnar oftast i PS. Jag letade runt lite på forumet för att hitta just en bra jämförelse mellan iPhoto och "konkurrenter", men tyckte det var alldeles för spridda skurar för att få en klar bild på skillnader.

Apple nörd som man är, så är det ju intressant att veta hur pass bra Aperture ställer sig, och vad det "lilla extra" är mellan iPhoto och Aperture. Jag har liksom inte fastnat för iPhoto trots alla uppgraderingar (äger iLife 09).

Så jag skulle uppskatta det varmt om någon vänlig själv kan övertyga mig om något av de nämnda alternativen. Jag vill enkelt men kraftfullt kunna göra redigeringar som i "kurvor" t.ex.

Över & ut

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-17 07:57

Jag använder iPhoto själv. Jag gör enklare redigeringar (beskärning, kurvor, enkla färgjusteringar) i iPhoto därför att de är icke-förstörande. Jag kan enkelt komma tillbaka och justera vidare.

Vill jag göra något mer avancerat använder jag Photoshop Elements via iPhoto. Hur det går till har jag beskrivit i andra trådar.

En stor nackdel med iPhoto är att den är baserad kring JPG-bilder. Om du fotar i RAW så kommer iPhoto att konvertera till JPG först innan du kan redigera vidare. Om du vill använda RAW bör du definitivt byta till Aperture eller Lightroom. Jag har inte använt något av dessa själv.

Jag använder iPhoto för snapshots och Aperture för bilder. Min uppfattning är att skillnaden är stor, ladda ner en trial på Aperture och testa. Du märker snart om du gillar det eller inte. Jag testade även Lightroom som många rekommenderar, särskilt för att den är tight med Photoshop, men jag har inte kommit så bra överens med den.

Så, jag rekommenderar att du testar Aperture!

  • Medlem
  • Skövde
  • 2009-04-17 08:32
Ursprungligen av akerstrom:

Jag använder iPhoto för snapshots och Aperture för bilder. Min uppfattning är att skillnaden är stor, ladda ner en trial på Aperture och testa. Du märker snart om du gillar det eller inte. Jag testade även Lightroom som många rekommenderar, särskilt för att den är tight med Photoshop, men jag har inte kommit så bra överens med den.

Så, jag rekommenderar att du testar Aperture!

Kan helt hålla med. Aperture är verkligen kanon om du håller på/vill börja redigera på mer avancerade sätt.

/G

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-04-17 12:28

Jag använder Aperture före iPhoto för att:
- Möjligheterna till att sortera bilder är större
- Fler bildredigeringsfunktioner (När jag använde iPhoto redigerade jag i photoshop, men nu använder jag bara Aperture)

Jomen...den stora fundamentala skillnaden är väl att Aperture är ickeförstörande? Det är två helt olika planeter m.a.o.
Eller har jag fel...är iPhoto också ickeförstörande? (Jag använder Aperture).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-17 15:03
Ursprungligen av Zimmerman:

Eller har jag fel...är iPhoto också ickeförstörande? (Jag använder Aperture).

Nyare versioner av iPhoto är ickeförstörande (så länge du håller dig till iPhoto och inte gör justeringar i t.ex. Photoshop). Du kan t.ex. göra en beskärning och dra i reglagen för kontrast, exponering, etc. Om du senare en annan dag öppnar bilden igen kan du förändra var beskärningen går, fippla vidare på reglagen (eller återställa dem), etc.

Och oavsett vilken redigering du gjort i t.ex. extern redigerare kan du alltid återgå till originalbilden eftersom denna sparas undan.

Good. Då är iPhoto ett riktigt program :-). Konsumentprogram i Win kommer nog inte i närheten skulle jag tro.

Ursprungligen av pesc:

Nyare versioner av iPhoto är ickeförstörande (så länge du håller dig till iPhoto och inte gör justeringar i t.ex. Photoshop). Du kan t.ex. göra en beskärning och dra i reglagen för kontrast, exponering, etc. Om du senare en annan dag öppnar bilden igen kan du förändra var beskärningen går, fippla vidare på reglagen (eller återställa dem), etc.

Och oavsett vilken redigering du gjort i t.ex. extern redigerare kan du alltid återgå till originalbilden eftersom denna sparas undan.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-17 14:47

Som jag har förstått det så redigerar du aldrig originalbilden i iPhoto utan det skapas en kopia som alla dina ändringar görs på. Du har alltså alltid kvar originalet ifall du vill börja om.

Då äger jag Aperture (Tack PC City´s utförsäljning). Antar att det "bara" är att importera in sitt iPhoto bibliotek? Gillar redan nu strukturen på allt. Alla tips är välkomna

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-04-18 18:47

Vad fick du ge för det?
Japp det är bara att importera. Du kan också använda iPhoto Browsern för att dra in bilder...och i iPhoto kan du använda Aperture Browsern för att ta in bilder därifrån

Ursprungligen av ledin:

Vad fick du ge för det?
Japp det är bara att importera. Du kan också använda iPhoto Browsern för att dra in bilder...och i iPhoto kan du använda Aperture Browsern för att ta in bilder därifrån

Dryga 1400 kronor, så antar att det är OK. Passa även på att fynda Pro Evolution Soccer 2009 (xbox360) för 249:-

Har inte hunnit sätta mig in i Aperture ännu, har mycket annat som fått gå före. Men nu finns iaf alla bilder inlagda. Jag eftersöker fortfarande ett par nytta tips för att maximera användandet.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2009-04-19 19:10

Börja här http://www.apple.com/se/aperture/tutorials/
Inga konstigheter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-21 21:32

...och så var det det där med att använda iPhoto eller Aperture i nätverk som 'bilddatabas'. Av de svar jag hittills fått (förvånansvärt få på 99mac) så är båda programmen lika sega och svårjobbade på detta. Synd, med tanke på vilken potential de har för övrigt...

Jag tror inte att varken iPhoto eller Aperture är tänkta som fleranvändarsystem. Eller menar du bara att du vill ha db på nätverket men fortfarande vara en användare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-22 15:55

Jag menar att bilderna är tillgängliga på en server för flera användare/klienter i ett slutet nätverk. Alla som försökt dela med sig av sitt iPhoto-bibliotek till andra datorer vet vad jag talar om. Tyvärr verkar Aperture, av de svar jag hittills fått från olika användare, inte vara bättre på den punkten...

1
Bevaka tråden