Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisken låter skumt -Mac pro 09

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick min nya Mac Pro 09 häromdagen. Min HD låter mycket skumt!
Ibland när man inte gör något så tuggar den lite hackande då & då med ett mycket
högre ljud än normalt? Ska den verkligen bete sig så?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-17 22:57

Mig veterligen är det ett första tecken på att HD:n håller på att gå sönder. Köpte du den online eller i butik? Jag skulle rekommendera dig att antingen ringa till Apple och låta dom höra hur den låter, eller att höra med en butik vad dom tycker.

Köpt online dessvärre och 1 timme till närmaste Apple butik. Enklaste vore ju att bara köpa en ny HD och testa. Men hört rykten om att man förlorar garantin då? Stämmer verkligen detta??

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-17 23:37

Vad jag vet finns det vissa komponenter som du själv kan byta utan att bryta garantin. På en MB är det tex batteri, HD samt minne. Hur det ligger till med Pron vet jag dessvärre inte, men kolla på Apple:s supportsidor.

Senast redigerat 2009-04-18 13:14
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-18 06:32

Hårddisken i min nya Mac Pro 09 låter också skumt lite då och då. Nu var det ett par dagar sedan sist men det kommer att komma tillbaka. Har haft ett liknande ljud på en HD tidigare och det visade sig vara S.M.A.R.T-funktionen som kickade in och gjorde någon slags kontroll.

Mycket konstiga ljud från den här nya Macen tycker jag...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-18 07:03

En mac Pro får du byta diskar på hur du vill, utan att förbruka garantin

Om disken låter för mycket (d v s låter överhuvudtaget då dagens diskar är väldigt tysta) så skulle jag kräva en ny på garantin.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-18 16:57

När disken kalibrerar om läs/skrivhuvuden så låter ju vissa hårddiskar ganska speciellt. Det kan ju vara detta ljud du reagerar på. Jag tror inte att det måste vara ett fel på disken, även om de tyvärr är tämligen vanligt på dagens hårddiskar.
Om du laddar hem ett program för att läsa av SMART-status från disken så borde du ju få ett litet hum om hur bra den mår. Visar den grönt hade jag nog inte gjort något åt saken mer än att ha en uppdaterad backup tillgänglig (vilket man skall ha i vilket fall som helst).
Går disken sönder är det ju bara att stoppa i en ny (vilket man får, utan att bryta garanti) och återställa sin backup.

Körde in en annan Western Digital HD idag och provkörde en timme. Hörde inte det konstiga ljudet
från den en enda gg. Ska tanka hem nått bra program för att kolla igenom den.
Men den "verkar" frisk bara att den låter högst märkligt ibland.
Och idag har jag inte hört ljudet alls faktisk.

För övrigt är det rikigt smidigt att byta diskar i Pron
Väldigt fiffigt det där Bay-systemet!

1
Bevaka tråden