Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nvidia NVS Quadro 440 i PowerMac G5?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Upplands-Bro
  • 2009-04-16 14:14

Vet någon här om det är möjligt att få ett Nvidia Quadro NVS 440 (PCIe x16) att fungera i en PowerMac G5 PCIe?

Jag antar att hårdvaran, PCIe-bussen, inte är problemet utan snarare drivrutinerna, eller?

Tyvärr kan jag inte se att det går att ladda hem drivrutiner för detta kort för Mac OS på Nvidias hemsida, men å andra sidan ser det inte ut att gå att ladda hem drivrutiner för de andra Nvidiakorten som flera av dem sitter normalt i en Mac.

Jag är helt utan erfarenhet av PowerMac G5-generationen. Tar tacksamt emot tips.

mvh // Marcel

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-04-17 04:31

Quadro NVS 440 är NV43 GPU så eventuellt skulle det kanske gå att lura OSX att det är ett Geforce 66xx vilket det finns drivrutiner till. Det blir alltså en sk "Softmod".

Däremot skulle det krävas (om jag inte mins fel) att en bios för ex 6600 PCIe Mac kort är installerat.

Kolla mer på forum.insanelymac.com för mer information om drivrutiner i osx.

Om detta nu skulle lyckas så känns det väldigt krångligt och omständigt.
Antagligen slutar det bara med att kortet inte fungerar. Det skall vara enklare att få Quadro att fungera på intel-macar

Varför vill du köra med ett NVS kort? Vad jag vet så är det bara till för att köra fler skärmar (vilket du antagligen aldrig kommer få igång på OSX ändå med modifierade Geforce drivrutiner).

Senast redigerat 2009-04-17 04:55
  • Medlem
  • Upplands-Bro
  • 2009-04-17 09:36
Ursprungligen av Csoft:

Quadro NVS 440 är NV43 GPU så eventuellt skulle det kanske gå att lura OSX att det är ett Geforce 66xx vilket det finns drivrutiner till.

Att luras känns inte helt rätt. Finns det inga legala drivrutiner att ladda hem någonstans ifrån? (Jag ska kika närmare på forum.insanelymac.com.)

Ursprungligen av Csoft:

Varför vill du köra med ett NVS kort?

För att jag vill nyttja fyra skärmar till min Mac.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-04-17 16:31

Nej NVS 440 finns inte till någon mac, därför finns det heller inga drivrutiner till det

Att kunna utnyttja fyra skärmar kommer du till 99% aldrig få igång tyvärr. Redan två skärmar med "unsupported" grafikkort är krångel.

Är ingen expert på Powermac G5 men kolla om inte ett X1900 inte klarar fyra skärmar.

http://ati.amd.com/products/radeonx1900/RadeonX1900G5/specs.html

  • Medlem
  • Upplands-Bro
  • 2009-04-17 16:44
Ursprungligen av Csoft:

Är ingen expert på Powermac G5 men kolla om inte ett X1900 inte klarar fyra skärmar.

Jag är mycket tacksam för dina svar.
Ska kolla upp x1900.
Ha en trevlig helg!
mvh // Marcel

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-04-17 16:52

Tack detsamma! Lycka till!

om du har en powermac G5 med pcie-platser och ett grafikkort med två dvi-portar behöver du ju bara köpa ett likadant kort till och klämma i brevid det gamla?

  • Medlem
  • Upplands-Bro
  • 2009-04-27 23:49
Ursprungligen av gabriela:

om du har en powermac G5 med pcie-platser och ett grafikkort med två dvi-portar behöver du ju bara köpa ett likadant kort till och klämma i brevid det gamla?

Precis den frågan hade jag tänkt fråga när jag kom in här nyss: Är det möjligt att sätta i två grafikkort då, istället för som min första idé sätta i ett med fyra utgångar?

OM det är möjligt med dubbla kort, vilket kort rekommenderas till en PCIe, utan fläkt?
Ännu ett GeForce 6600 kanske? Eller kan jag välja något modernare (2D-grafiken mitt Pro Tools ritar går inte allt för snabbt emellanåt..)

Är det GeForce jag har i min G5:a förresten särskilt Macanpassat eller kan jag gå och köpa mig ett "vilket som helst" GeForce 6600?

Tacksam för lite input.

(Jag är relativt ny i Macvärlden men PCs har jag meckat sedan 1985. Så om någon har en fråga gällande Windows/PC så kanske jag kan hjälpa till.

mvh // Marcel

PS. Kan bekräfta att det åtminstone inte gick att boota upp på det NVS-kort jag hade.

1
Bevaka tråden