Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Presentation av Nathalie

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag heter, som mitt användarnamn antyder, Nathalie. Ska jag vara ärlig så kan jag inte mycket Apple över huvud taget. (Jag är ju kvinna!) De gör bra och snygga grejer som jag tycker är så pass användarvänliga att till och med min farmor skulle förstå hur de fungerade. Min första applepryl var en grön iPod mini. Jag trodde aldrig att en mp3spelare skulle bli snyggare. Idag har jag en iPod touch (1st gen tyvärr, vill så gärna ha nike+) och tror samma sak om den idag som jag trodde om min mini.

För övrigt älskar jag att fotografera med min nikon d90 och använder en macbook för att redigera bilderna jag tar. Macbooken är helt fantastiskt seg och jag är nära på att slå den i bitar. 2.nånting ghz, 2gb ram och 120gb. Mer vet jag ej. Dåligt grafikkort har jag förstått. Det är mest därför jag är här och kikar, för att få lite förståelse av vilken dator jag ska köpa. Tips är välkomna!

Sugen på en iPhone är jag också men det är så fruktansvärt svårt att skriva på en sån med långa naglar så jag klurar ett tag till på det..

I övrigt jobbar jag på eniro 118 118, är 22 år, bor i Sundsvall, har en katt som heter Kjell och pluggar ekonomprogrammet på Mittuniversitetet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-13 12:21

Tufft namn på katten!

Kan det inte vara så att du har för hög upplösning på bilderna? Om bilderna är jättestora så blir det segt för datorn. Använder du iPhoto eller vad använder du för mjukvara? Kolla hur inställningarna är på din kamera. Om målet är att skapa gigantiska foton som kan skrivas ut med plotter och ta upp 5 x 5 meter på en vägg så är förstås hög upplösning den rätta vägen att gå. Men om du tar snygga bilder som ska hamna på en webbsida eller mest på datorns skärm så kan du låta kameran fånga färre pixlar, då får datorn mindre att jobba med och upplevs snabbare. Är iPhoto segt så kanske Google Picasa vara ett alternativ, om det finns till Mac, minns inte på rak arm.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-04-16 12:09
Ursprungligen av PF:

Men om du tar snygga bilder som ska hamna på en webbsida eller mest på datorns skärm så kan du låta kameran fånga färre pixlar, då får datorn mindre att jobba med och upplevs snabbare.

Tycker inte att man ska ge någon rådet att fota i lägre kvalitet än vad kameran klarar. Risken är annars att man oförberett en dag fångar en drömbild i alldeles för låg kvalitet – bittert. Minneskort och lagring är billigt. Har man en dator med prestandaproblem är det i så fall bättre att skala ned bilderna innan man börjar jobba med dem i bildbehandlingsprogrammet.

Hade för övrigt liknande problem (upplevde bildbehandling som lite segt) och en liknande dator (MacBook Core Duo 2 GHz, 2 GB RAM). Köpte sedan en iMac Core 2 Duo 2,8 GHz och 2 GB RAM, men den stora skillnaden kom – som jag upplever det – först efter att jag satt i 4 GB RAM i datorn. Således rekommenderar jag att satsa på mycket minne.

Aperture och Photoshop använder jag Jo jag fotar i hög upplösning och är inte sugen på att gå ner! De jag ska använda på webbisdor förminskar jag men jag tycker inte att det hjälper så mycket tyvärr. Jag antar att jag kanske har för mycket annan skit öppen..

Installera widgeten iStat Nano (http://www.apple.com/downloads/dashboard/status/istatnano.html) och rapportera dina värden med skärmdumpar

Åh tack! Det ska jag absolut göra!

Aperture kräver ju en hel del av både dator och grafikkort, så kanske att en tidig MB är i klenaste laget. En nyare iMac skall nog klara biffen. Men läs lite mer i forumet http://www.99.se/aperture/

Välkommen till forumet, nathalie!

Det behövs fler tjejer. Mycket fler tjejer.

Ursprungligen av pick-me-up:

Välkommen till forumet, nathalie!

Det behövs fler tjejer. Mycket fler tjejer.

Instämmer. Gärna fler ekonomer också

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-13 20:21
Ursprungligen av nathalie:

har en katt som heter Kjell och pluggar ekonomprogrammet på Mittuniversitetet.

Tar dom in katter på ekonomprogrammet numera? Vart är vi på väg?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-14 09:51

Haha

Ja, han är ett snille på diagram Kjell. Att det kan finnas så mycket kunskap i ett så litet huvud är imponerande! Men näää.. hade jag syftat på Kjell hade jag skrivit som istället för och

Tack för välkomnadet!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-04-16 19:58

Kan du utveckla det där med att du är kvinna ställt i relation till dina kunskaper om Apple? Själv kan jag nada om Apple, insåg inte att det var könsrelaterat men nu kanske jag måste lära mig för att passa in i mansrollen. Slutsatsen blir att det som inte är kvinnligt per definition blir manligt, en slags restpost i tillvaron som består av sånt som kvinnor väljer att inte sätta sig in i.

Nä, du behöver inte svara, det är bara polemiskt mutter....

Ursprungligen av jonasolof:

Kan du utveckla det där med att du är kvinna ställt i relation till dina kunskaper om Apple? Själv kan jag nada om Apple, insåg inte att det var könsrelaterat men nu kanske jag måste lära mig för att passa in i mansrollen. Slutsatsen blir att det som inte är kvinnligt per definition blir manligt, en slags restpost i tillvaron som består av sånt som kvinnor väljer att inte sätta sig in i.

Nä, du behöver inte svara, det är bara polemiskt mutter....

Det var ironi.. Det om sambandet mellan kön och mina applekunskaper. Att jag inte kan mycket är helt sant.

1
Bevaka tråden