Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går InD:s färgkonvertering att lita på?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla,

Jag vet att det här med färgkonvertering har diskuterats här tidigare, men ett mail från ett tryckeri jag jobbar med gjorde mig fundersam. Det gäller cmykning med icc-profil i Photoshop vs Indesign. Jag gör för det mesta alla konvertingar i Indesign-exporten. På det sättet slipper jag ha samma bild med massa olika profiler. Jag har inte tidigare fått klagomål från något av våra tryckerier på detta. Nu fick jag dock ett mail där personen ifråga skrev:

"You should always make the colour separation in Photoshop. This is the right way to control the ICC-profiles on photos. Indesign doesn't really make the separation on each photo, that means it inlcudes the profiles for the whole document but it doesn't change colour percentages for each photo.
So, the most certain way is to convert the photos to right ICC profiles in Photoshop, and then import them to Indesign. Ofcourse it is also important that you use same profile when exporting the PDF from Indesign."

Problemet med dokumentet var övertryck på vissa ställen, vilket jag helt enkelt hade glömt att kolla. Det var ju inget svårt att justera detta, men frågan som uppstod är helt enkelt om man kan lita på Indesigns cmykning av dokumentet om man också kombinerar det med en övertrycks-kontroll i Acrobat? Vad tycker ni?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-15 13:17

DEt är inget fel på InDesigns sätt att konvertera till CMYK. Det viktiga är förståss att allt är rätt inställt, där finns det betydligt fler felkällor än i Photoshop.

Om alla bilder har sin egen profil med sig, RGb eller CMYK så hanteras detta på samma sätt som i Photoshop.

Gör du dessutom en PDF/X-1a fil så blir allt rätt överfört till din målprofil.

Det som de kanske har synpunkter på när det gäller InDesign är att Adobe har lagt in en defaultinställning i sin PDF/X exportinställning som bevarar CMYK-bilder som de är. Denna inställning bör man ändra på så att även CMYK konveteras till målprofilen. Gör man det finns det inget ett tryckeri kan klaga på.

Och målprofilenska vara Dokument-CMYK!

Janne

Tack för bra svar, Janne! Du skriver att man bör ändra på inställningarna så att även CMYK konverteras – vart gör jag det? Funkar det om jag arbetar i rätt profil och sen väljer "Konvertera till mål" UTAN att bevara värdena? Vad är riskerna för oväntade färgförändringar där?

Sen funderar jag också lite över skillnaderna mellan olika pdf-förinställningar. Någon som har en bra länk där man kan läsa (och förstå) skillnaderna mellan de olika ex X-1a och X-3 etc. Vore kul att veta varför jag gör saker och inte bara göra dem :).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-15 20:29

Anledningen till att man även vill konvertera CMYK är just de problem som tryckarna kan få med för höga färgmängder, alltså där alla färgerna tillsammans blir över 320%. För dagspress ligger man på 220-240%. Om man väljer att för CMYK bevara värden så kan du i värsta fall få en bild som ska gå i dagspress och som innehåller 350% i total färgmängd. Det bir inget bra.

Om man däremot väljer att konvertera CMYK så blir alla bilder anpassade för det mål man har valt. Har man sen Relativ renderingsmetod med svartpunktskompensation så blir det minimala utseendeförändringar. Det fungerar bra.

Sen kan man ju alltid hävda att det blir bättre om man gör det i Photoshop men det är endast för att kunna göra individuella justeringar av bilden och anpassningar efter konverteringen. Kör man genom InDesign så "drar man alla bilder över samma kam".

Största skillnaderna mellan de olika PDF/X-alternativen är så här:

PDF/X-1a tillåter endast CMYK och eventuella dekorfärger. Hela PDF-filen har en ICC-profil tilldelad så att mottagaren kan se hur du avser trycka filen.

PDF/X-3 tillåter både RGB och CMYK (även Lab) men alla bilder måste vara taggade med ICC-profiler så att mottagaren kan konvertera till CMYK hos sig.

Det är i huvudsak det som skiljer dem åt. Sen har PDF/X flera andra fördelar för tryckbara PDF-filer. Det är till exempel en ISO-standard.

Vilak sorter man ska använda beror på hur man jobbar, jag föredrar PDF/X-1 för då har jag kontroll på hur fyrfärgskonverteringen går till, det vet man aldrig när man lämnar iväg det. Du kanske har provtryckt med relativ rendering och tryckeriet kör perceptuellt. Det ger stora skillnader i utseende.

Sen har vi skillnader i svartgenerering, men det är en annan historia som du kan läsa om på min hemsida, www.colorconsult.se

Janne

Jannes, tack för grymt bra info! Precis vad jag behövde!

1
Bevaka tråden