Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstiga språk i programinstallationer

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-14 11:55

Har en Macbook Air med Leopard som beter sig konstigt - ibland. Standardspråk är svenska och 95% av alla program som installeras får svenska i menyerna (eller det språk som programmet ges ut på, t.ex. engelska).
Dock händer det ibland att jag får polska programvaror. Nu senast var det ett program som heter Nisus writer, men ett vanligare exempel är Skype. När jag laddar ner Skype för svenska dyker hela installationsprocessen upp på polska.

Någonstans i Mac OS X måste det ju finnas en inställning om att polska är preferred om det inte finns svenska, typ. Någon som vet var denna finns?

Övriga installationer av Mac OS X Leopard som jag har (t.ex på min Macbook), där funkar allt som det ska...

Du har en lista med språk sorterad efter prioritet som programmen väljer i. Om du öppnar inställningarna och går in under internationellt kan du själv ändra sorteringen. Troligen ligger polska högre upp än svenska eller engelska.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-14 16:06

Tack! Trodde att jag hade koll på den där listan, men nu ser jag vad problemet var. Det var inte ens polska, det var ett mystiskt språk som heter cestina (tjeckiska tro?) som hade nästlat sig in strax före engelskan....

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-14 17:44

Yep, tjeckiska.

Det finns en del program som gör att man kan radera bort onödiga språkversioner.
Själv har jag sopat en del kyrilliska saker... kantonesiska och sånt.

1
Bevaka tråden