Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inlämningsperioden för .SE domäner över

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Sedan lunchtid idag Onsdag är det försent att vara en av dom tiotusentals som sökt en .se domän enligt nya liberaliserade regler ifrån NIC-SE. På måndag börjar domäner med förtur att behandlas och om en vecka börjar vanliga domäner att registreras. Senast måndagen den 28:e April rullar enormt många .se sidor igång för första gången.

Det ska bli mycket intressant att se om 99mac-medlemmar har registrerat spännande domäner. Nu när registreringsperioden är över kanske vi vågar berätta vad vi bestämt oss för?

Läs mer om NIC-SE hanteringen av nya domäner

Försökte registrera code.se, eftersom http://domaininfo.com listade den som ledig. Det var den dock inte.

Sökte också vil.se (vilse), java.se samt capoeira.se.

*håller tummarna*

Jag tyckte imsevim.se var kul men den registrerade jag dock inte.

Kommer man få veta om det var fler som ansökte om samma domän?

Jag har bl.a. ansökt om oj.se för ett ev. kommande projekt.

Jag har bara reggat keysendal.se för att säkra vårt släktnamns webbadress, har redan keysendal.com

Är marknaden för domänregistrering så j-a het längre?
.nu är väl helt bortglömt numera? för o ta ett exempel.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Är marknaden för domänregistrering så j-a het längre?

Delvis är den lite svalare nu. Tror det var rätt nyligt (i höst eller i vinter) som antalet registrerade .com-domäner för första gången började gå tillbaka. Men frisläppandet att .se gör nog sitt till för att få marknaden het här i lilla Sverige.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
.nu är väl helt bortglömt numera? för o ta ett exempel.

Än så länge finns det nog många sajter med .nu som används. Men återkom med frågan om ett år så är det nog många som bytt till .se istället.

Igår klockan 12:00 avslutades inlämningsperioden för nya .se-domännamn enligt de särskilda övergångsregler som gäller för övergången till helt nya friare .se-regler. Totalt har 62 319 ansökningar om 41 757 domännamn kommit in till NIC-SE som driver .se, Internets svenska toppdomän.

De tio mest sökta domännamnen är:

ab.se med __________211 sökande
mail.se med ______165 sökande
konsult.se med __142 sökande
pc.se med ___________108 sökande
domannamn.se ____97 sökande
webmail.se med ___93 sökande
doman.se med ______92 sökande
registrera.se med __86 sökande
europa.se med ______79 sökande
inredning.se med __79 sökande

Vanliga personnamn har också sökts av många. Till exempel erik.se som har 47 sökande, robert.se med 42 sökande och ramel.semed 39 sökande. Det mest populära kvinnonamnet är karin.se med 17 sökande. Se de mest sökta domännamnet på NIC-SE:s webb: http://www.nic-se.se/pdf/antaldomaner.pdf Notera att vissa namn också kan vara sökta av någon med förtur (bland annat varumärken) som då kommer att tilldelas namnet direkt.

- De nya reglerna har verkligen skapat en stor efterfrågan på .se-adresser. Vi är positivt överraskade att så pass många ansökt om en egen .se-domän. Vi tror att det kommer att fortsätta komma många ansökningar nu under våren, även efter att själva övergångshanteringen är klar, säger Per-Olof Josefsson, VD på NIC-SE.

De nya .se-reglerna som började gälla den 2 april innebär i korthet att vem som helst kan söka om vilken .se-adress de vill förutsatt att den är ledig. Tidigare har det krävts ett namnunderlag som till exempel en firmaregistrering hos PRV.

Principen med de nya reglerna är först till kvarn och att alla lediga domännamn kan sökas. Men för att hantera själva övergången mellan de två olika regelsystemen behandlas ansökningar som kommit in under övergångsperioden, som avslutades igår, efter särskilda övergångsregler. De innebär att vem som får ett visst domännamn (.se-adress) som fler än en ansökt om kommer att slumpas fram. Den slumpvisa dragningen kommer att göras den 23 april.

Av de totalt 62 319 ansökningarna om nya .se-adresser som kommit är det 5 189 domännamn som sökts av fler än en. Efter de slumpvisa dragningen betyder det att det kommer att finnas 152 518 .se-adresser, en ökning med 38 procent jämfört med innan de nya reglerna infördes.Läs mer om .se, de nya reglerna och den slumpvisa dragningen på webben:www.nic-se.se.

Senast redigerat 2003-04-10 17:13

Tack, Kenneth!

Sex sökande på oj.se, bara att hålla tummarna då...

Jag har fått konkurrens om mammas flicknamn: aasa.se

Tydligen har två andra sökt samma domän. Däremot blev jag förvånad att ingen annan sökt t ex 99mac.se eller macpower.se.

3 sökningar på macintosh.se däremot!

Konstigt nog finns det gott om domännamnsansökningar på domäner som uppenbart kommer leda till omedelbar stämning - till exempel google.se och cocacola.se. Det verkar inte som om alla har "tänkt hela vägen" om vi säger så.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-04-11 15:07

Och jag som fixade min privata .SE domän för 10 år 1 månad 1 vecka sedan

Mikael

Alla sökta domäner finns på:
nic-se´s lista (PDF)

99mac.se, är det du, Martin?
macspel.se kan ju vara lovande
macis.se, är det macis här på 99?
byggmac.se, är det hus eller datorer?

Över 800 sidor med sökta domäner!

applebutiken.se
applestore.se

macintosh.se
macis.se
macken.se
mackis.se
maclin.se
macnytt.se
macone.se
macpower.se
macri.se
macromediastudiomx.se
macservice.se
macspel.se
macsystem.se

Kan man registrera applestore.se utan att bli stämd?

Senast redigerat 2003-04-12 13:00

99mac.se och macpower.se är jag!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-04-12 15:36

När får man besked om man har fått domänen ifråga, någon med koll?

  • Medlem
  • 2003-04-12 16:28

27 mars kl. 16:00 Nuvarande regelverk upphör

2 april kl. 13:00 Inlämningsperiod för 3.0 startar

9 april kl. 12:00 Inlämningsperiod för 3.0 avslutas

14 april Tilldelningsperiod för förturer inleds

21 april Tilldelning övriga domännamn inleds

Senast 28 april kl. 13:00 Löpande verksamhet med regelverk 3.0 öppnar

nic.se:s tidtabell

Här finns förresten de spärrade också: http://www.nic-se.se/external_pages/datafiles/barred_domains.txt

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-04-13 22:41

Nu blir man ju lite orolig... Mitt sökta namn finns inte med på nic-se's lista...

Inte utan att man blir lite irriterad på carambole men det finns säkert en god förklaring...

/arvid

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-04-14 00:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av arvid
Nu blir man ju lite orolig... Mitt sökta namn finns inte med på nic-se's lista...
/arvid

Inte mitt heller om det är någon tröst...

Är det för sent att anmäla om domän namn nu alltså?

  • Medlem
  • 2003-04-14 08:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jont Olof
Är det för sent att anmäla om domän namn nu alltså?

Nä, om två veckor (28 april kl. 13:00) börjar ju det nya systemet för alla som inte var med i första rundan. Så det är lugnt, dvs. om ditt namn inte fanns med i någon av listorna ovan.

(enar.se är tyvärr upptaget sedan några år... det borde vara förbjudet att ta domäner om man inet nyttjar dem..grr...)

Vi (för)registrerar redan nu inför den 28/4 och vårt system (Mailsystem Sweden) kommer att hänga på låset 13.00 eller tidigare om NIC-SE blir klara. Allt för att förhoppningsvis lyckas få den domän som önskas.

Just nu håller jag tummen för alla de som förhandsregistrerade domäner och är med i lottningen.

Det här är den första nyregistrerade .se domänen jag hittat:

http://www.macnytt.se/

Hi. Den var bra. Tyvärr är inga nya domäner "live" ännu men det kommer.

Jodå - min är med i listan!

Och min taktik fungerar - den finns med redan på sidan tre - längst ner! (tanken var bl a att listas tidigt i listor)

Finns den med i "samtliga_domaner.pdf" och inte i "antaldomaner.pdf" sä är den din. Tyvärr dröjer det nog iofs innan den är "live". Vi har ett helt gäng som ligger med...

Citat:

Skrevs ursprungligen av David Molarin
macspel.se kan ju vara lovande
[/B]

Nuvarande Macspel.com som sökt denna adress tror jag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Zajd
Finns den med i "samtliga_domaner.pdf" och inte i "antaldomaner.pdf" sä är den din. Tyvärr dröjer det nog iofs innan den är "live". Vi har ett helt gäng som ligger med...

Jodå, den är min

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kenneth Pilo
De tio mest sökta domännamnen är:

ab.se med __________211 sökande

Då är alltså chansen en på 211 att jag får den...

Bevaka tråden