Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Airport Express och fast IP-adress

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har försökt i en vecka nu att få igång internet genom ens airport express utan att lyckas. Så jag vänder mig till er för hjälp.

Det jag har
Router: Airport express
Bredbandsbolag: Ownit med ett fast IP-adress

När jag bara har nätverkskabeln i ens macbook så fungerar det utan problem. Har då ställt in det fasta ip-nummret i systeminställningar>nätverk>ethernet.

Problemet uppstår när jag försöker få internet access genom airport express.

1. Har skrivit in det fasta ip-nummret och de andra uppgifterna jag har fått från ownit i airport express, med hjälp av airport-verktyget.

2. Ställer in i macbooken systeminställningar>nätverk>airport>avancerat>TCP/IP>
Konfigurera IPv4 med DHCP.

När jag sen ska surfa så står internet och försöker ladda hem informationen från hemsidan men inget händer.

Vet någon hur jag ska göra för att lösa detta problemet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-08 23:45

Jag hittade den här lite äldre tråden som handlar om samma sak, den kanske kan vara till hjälp. http://www.99.se/naetverk-saekerhet/103081-inget-internet-med-ae-6753-a.html

Dubbelkolla alla uppgifter igen, du kan ju ha missat en nolla eller så. Vi har också Ownit, men ingen Airport Express, så jag kan inte prova..

Jag bröt ut den här frågan till en egen tråd. Visserligen var den andra tråden också från en Ownit-abonnent, men det här är ju en helt annan fråga.

/Mod

Dhcp?

Du har alltså delat ut en DHCP-intervall på det trådlösa?

Kjelle: Japp kör precis så.

Doomas: Vad menar han med ändra nätverksinställningarna? Själv kör jag med dhcp.

Från den länkade tråden:

Problemet löst,
Jag hade en konflikt mellan airports ip-adresser och windows ip-adresser. För att lösa problemet måste man ändra nätverksinställningarna på ditt nätverkskort för att sen starta om airport och konfigurera om inställningarna i AP. Sen skriver man i de fasta IP adressen tillsammans med airport assistant.

Problem (-6753) uppstår när det är en konflikt mellan inställningarna och man får helt enkelt börja om från början med installationen.

Sen när jag pingar så får jag detta.

Ping har startat ...

PING 62.119.189.4 (62.119.189.4): 56 data bytes (DN.SE)

--- 62.119.189.4 ping statistics ---
10 packets transmitted, 0 packets received, 100% packet loss

Min router adress 10.0.1.1 och ens fasta ip-nummer jag fått av ownit.

Fick 0% loss på båda två.

10 packets transmitted, 10 packets received, 0% packet loss

1
Bevaka tråden