Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firefox erkänner inte systemvalet av färg!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När man ändrar markeringsfärger på Mac, varför påverkar det inte på Firefox?

Alltså om jag vill ha en viss grön ton på markeringsfärgen. Lätt fixa, trodde jag ….Men ack, det funkade inte i Firefox.

Tråkigt.
Fast på gamla goda PC har man alltid kunnat välja vilken färg som helst, bara det är svart.

------------
Från Macens inbyggda hjälpruta:

Ändra knapp- och markeringsfärger
Du kan ändra det färgschema Mac OS X använder för knappar, menyer, fönster och markeringar.

Så här anpassar du färger:
Välj Apple-menyn > Systeminställningar och klicka sedan på Utseende.

Öppna inställningspanelen Utseende

Välj färger från popupmenyerna Utseende och Markeringsfärg.

Obs! Du kan skräddarsy exakt den kulör du vill ha om du klickar på ”Annan” i rutan av färg. Alternativen är nästan oändliga! Nästan lite för avancerade egentligen, om ni frågar mig. Alltså VEM behöver så många olika sätt och möjlighet att välja markeringsfärg. Speciellt när det inte funkar på alla program!

Senast redigerat 2009-04-12 22:47

Alright. Men finns det i någon av de här temorna möjlighet att välja annan markeringsfärg en ljusblå? För den är så tråkig som det bara är möjligt.

Plus att jag är nöjd med den tema som jag har. Jag vill bara att markeringsfärg är något annat än ljusblå.

Har inte testat på precis alla program, men i dem som jag använder just nu blir markeringsfärg den som jag har valt. Utom på Firefox.

Men, men. Man kan inte ha allt i den här världen.

GrApple torde uppfylla ditt kriterie? http://www.takebacktheweb.org/themes_3.html

Mycket kvar att förbättra

Nja, vågar inte testa. Det kanske bara har några negativa egenskaper med sig och förvärrar det hela.
Jag använder inte Firefox så mycket.

En sak undrar jag. Varför har utvecklarna för webbläsare inte lagt till ett ännu smidigare sätt att markera stora textmängder?
Att använda mus till det känns ungefär som på stenålder!

Jag hamnar ofta på sidor där jag vill kopiera en del av texter för mina egna behov. Kanske för att kunna printa ut hela texten för att läsa den i lugn och ro när jag har tid och lust.
Men icke, sa Nicke. Det går inte!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-12 23:39

Om jag går in i Systeminställningar, Utseende och ändrar Markeringsfärg och startar om Firefox så ändrar sig markeringsfärgen även där.

OS X 10.5.6
Firefox3.0.8

Lysande! Problemet är löst.

Tusen tack för tipset, Gunnar B!

You’ve just made my day!!!
Du är ett geni!

Att jag inte tänkte på det … Helt underbart härligt!

För att klargöra: markeringsfärgen följer Firefox oberoende av tema. Missuppfattade din initiala fråga en aning. GrApple är ändå ett av de bästa teman.

Gammal är äldst …

Ursprungligen av Snabeldrake:

För att klargöra: markeringsfärgen följer Firefox oberoende av tema. Missuppfattade din initiala fråga en aning. GrApple är ändå ett av de bästa teman.

Ingen fara. Kul att min fråga väckte ändå så pass mycket intresse och att han som fann lösningen var ingen ung parvel … som så ofta är fallet.

Nästan lite over kill ändå att ha fem olika sätt att bestämma markeringsfärg … Fast då borde det finnas rätt färg för varje människa!

Tror nog, att de flesta kör med det som finns med från början. Men, men, det är fritt val.

Senast redigerat 2009-04-13 13:02
1
Bevaka tråden