Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lägger bud på skivbolaget Universal Music

Tråden skapades och har fått 128 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av C-mon
Vad har mp3-komprimering och "amplitud"-komprimering med varandra att göra. Två helt skilda saker.

De kanske använder sig av uttryck de inte är så familjära med? Bara för att få sina inlägg att verka intressantare än de i själva verket är?

Citat:

Skrevs ursprungligen av C-mon
Uhm, jag kan inte hjälpa att bli förvirrad av Malens och Jazpers inlägg. Vad har mp3-komprimering och "amplitud"-komprimering med varandra att göra. Två helt skilda saker. Det första ett dataförstörande sätt att minska storleken på audiofiler. Det andra innebär att man "pressar ner topparna" på vågformerna så att man får ett fylligare ljud. En inspelningsteknisk finess helt enkelt.

Komprimering pressar inte bara ner topparna utan lyfter ju även de lägre signalerna .Det du beskrev kallas limitering. Dynamik komprimering & limitering kan knappast anses vara en finess , utan snarare en nödvändighet.

Att mp3 skiljer sig från dynamikkompression har jag hävdat hela
tiden , men det finns även likheter. Eftersom mp3 kodning använder sig av flera olika processer för att uppnå sitt mål.

Om MP3 o.dyl samexisterar med högkvalitet i form av DVD-A/SACD m.m säger jag inget.

Det är om alternativet "kvalitet" försvinner som jag reagerar, t.ex att det endast skulle gå att köpa MP3-musik och inget annat med argumentet "svensson vill ha det så".

Som sagt: om dåliga anläggningar konkurrerar ut bra anläggningar är det dags för krig. Ingen ska lyssna på vad icke-kvalitetsmedvetna säger (måste ha pan&scan, ni måste mixa om musiken så den låter bra i min united, sluta med DVD-A, ge ut mer MP3 istället).:D

Det är tillräckligt illa att JPEG-CD lyckats slå ut PhotoCD (nej, PhotoCD görs inte längre bla bla bla).:mad:

Sådant får inte upprepas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-19 19:26
Citat:

Som sagt: om dåliga anläggningar konkurrerar ut bra anläggningar är det dags för krig.

Vad är det för nonsens? Du snackar en massa skit.

Folk som köper anläggningar i 30 000-kronorsklassen spelar sannolikt inte MP3-låtar på dem, och om de gör det så må det väl vara hänt. Men du kanske vill arkebusera allihop? :rolleyes:

Senast redigerat 2003-04-19 23:39

Varför det höga tonläget i debatten, vad som är bra för den ene behöver inte vara bra för den andre - aceptera era olikheter och gå vidare istället för att gnabbas.

Olle

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-19 23:38

OK, javisst, inga problem. Det vore bra dock om Matts E. Lindmark kunde undvika yttranden som "förbanna alla idioter som lallar", "man mår illa av bara för att svensson inte förstår bättre", "exekutionsplutoner", "om dåliga anläggningar konkurrerar ut bra anläggningar är det dags för krig". Det skapar en dålig stämning tycker jag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
OK, javisst, inga problem. Det vore bra dock om Matts E. Lindmark kunde undvika yttranden som "förbanna alla idioter som lallar", "man mår illa av bara för att svensson inte förstår bättre", "exekutionsplutoner", "om dåliga anläggningar konkurrerar ut bra anläggningar är det dags för krig". Det skapar en dålig stämning tycker jag.

Håller med.
Jag börjar bli så gammal att jag snart också kan nöja mig med en iPod - med skitlurar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-20 01:23

Nä, bra lurar kan man kosta på sig. Jag gillar bra lurar.

Nurell, du gillar ordet "skit" va? Du säger "skit" om allting ju. "Skitköping", "skitlurar" och så vidare. Bah, lägg av va? Du är fantastisk på alla sätt och vis, men säg inte skit om allt: det luktar.

Ursäkta, jag är lite knall, jag har druckit vin (chilensk Gewurztraminer). :rolleyes:

Nu kommer vi inte längre med denna diskussion, som tyvärr urartade i pajkastning med allehanda ord och uttryck. Trots uppmaningar från flera håll. Stänger tråden. /Jon

Bevaka tråden