Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur kopplar man in brandvägg på Mac OS X 10.5.6?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På vilket sätt ska inställningen/inställningarna för Nätverk/Proxyservrar vara på OS X 10.5.6?
Alltså om man vill ha brandväggen inkopplad.

Jag är ute efter bara det enklaste sättet att utföra det. Inga krångliga saker som man måste vara IT-guru för att klara av!

Det ser ut att vara hur många inställningsmöjligheter som helst!
Jag tycker att det var mycket enklare att ställa in i Tiger.

Brandväggen slår du på under Säkerhet -> Brandvägg i Systeminställningarna.

Aha. Och vilken ruta ska jag kryssa sen?
Ska jag jag kryssa: Tillåt endast nödvändiga tjänster?

Om man väljer det alternativet finns fortfarande två sätt att göra:
1. Aktivera brandvägsloggning.
2. Aktivera dolt läge.

Vilken av dessa ska kryssas? Och hur många alternativ kommer efter den, månne?

Tack så hemskt mycket för ingenting! Hur svårt är det egentligen att ge ett svar på min enkla fråga, men jag får inte ett endaste ord!
Fy sjutton, vilken dålig stil.
(Förutom du, Johan S, men ditt svar är inte helt tömmande.)

Om ni nu är så ovilliga att hjälpa till, så ge mig alla fall en länk om detta ämne. För jag tror inte att alla är så otroligt duktiga vad gäller sånt här.

Jag har sökt på 99.se men har inte hittat något som helst matnyttigt. Kan man inte göra en sticky av så viktiga och grundläggande saker?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-04-11 17:54

Hur svårt är det egentligen att trycka på det lilla frågetecknet nere i höger hörn?

Tack för svaret, Mija!

Inte svårt alls, egentligen, men om man inte är så jättevan vid ett nytt OS, så vet man inte att det finns sånt här.

Det vore inte dumt om någon vänlig själ skulle berätta HUR ska man konfigurera det hela på smidigaste sättet, eller menar ni att man måste lära allting genom det svåraste sättet som finns.

För det måste finnas någon sorts mall, hur de här inställningarna görs bäst och enklast.
Men det är väl för mycket att begära!

  • Medlem
  • Finspång
  • 2009-04-11 18:48

Om du är trevlig så kanske det går bättre. Kan vara ett tips.

Fy sjutton, vilken dålig stil att gnälla när man inte får nån hjälp direkt.

Man ska kunna vänta att få ett svar till en så här enkel fråga på kortare tid än två dagar! Tycker jag alla fall.

När du valt "tillåt bara nödvändiga tjänster" och stängt rutan så är brandvaggen på.

Svårare än så var det inte.

Tusen tack, Goflorp!

Behöver man alltså inte kryssa någon ruta där alls? Nu har jag kryssat en ruta under avancerat som heter: Aktivera dolt läge. Är det onödigt?

Nu har jag ett annat problem .… har skrivit om det i en tråd som heter: Adium 1.3 släppt. Det får jag nog aldrig att fungera …

Seriöst, det är liksom påskhögtider nu och inte många sitter intensivt på detta FRIVILLIGA (dvs. att ingen av oss är anställda för att svara på frågor, iaf inte vad jag har märkt av) forumet och hjälper alla som behöver hjälp för tillfället. Det var inte förrän nu som jag ens såg denna tråden.

Sorgligt nog har jag aldrig konfigurerat en brandvägg i OSX, men jag tror att du inte behöver ha dolt läge aktiverat (även om det ger extra säkerhet). Ifall ett problem dyker upp i framtiden och folk är för sega så vill jag bara hjälpa dig att komma in i samma spår som jag väljer innan jag startar en tråd på forumet, jag brukar googla mitt problem på engelska (ifall du har svårt för språket kan jag förstå att du väljer forumet först) eftersom det finns en uppsjö av enkla guider på nätet. För detta tillfället hade jag nog googlat något i stil med:

"firewall settings" leopard

Funkar det dåligt skulle jag eventuellt lägga till fraser så som guide, how to, recommended osv. tills jag fann svaret jag sökte, men vi alla är så olika.

Glad påsk!

Ps. Jag kommer inte orka leta efter ett inlägg du söker svar på i denna tråd, just för att du inte visar någon som helst uppskattning för att de av oss som eventuellt skulle bry oss om att svara eftersom du inte har lagt fram länken till ditt inlägg på ett enkelt sätt för mig att ta en titt.

**EDIT: Här har du första träffen förresten, jag hoppas den hjälper. http://techbase.msu.edu/article.asp?id=9246

Dummy för alla inställningar för Mac

Tack för svaret, apple4ever!

Tänkte kanske inte så mycket på att det var helgtider. Hur som helst, känns nära 48 timmar som en lång tid för att få ett svar för en relativt enkel fråga.

Jodå, jag kan läsa engelska hyfsad bra. Det blir nog mest amerikansk engelska, vilket skiljer sig en aning från riksengelskan. Skriva kan jag också. Men prata har sina begränsningar, då man behöver inte öva det kontinuerligt.

Om det finns en sticky angående viktiga inställningar för OS X Leopard på forumet, skulle jag gärna vilja veta den exakta platsen.
Ifall det inte finns, borde det vara läge att vi hjälps åt att fixa en sån. Kanske främst med tanke på alla switchers, men också för oss lite mindre tekniskt kunniga på området.

Ursprungligen av pick-me-up:

Tänkte kanske inte så mycket på att det var helgtider. Hur som helst, känns nära 48 timmar som en lång tid för att få ett svar för en relativt enkel fråga.

Som redan tagits upp trådan så är folk här och hjälper till frivilligt på sin fritid.
Om inte detta duger så kan du alltid köpa support, finns en mängd företag som hjälper till mod OS X, dock så kostar det en del och för att få hjälp i påsktider så är det nog dubbel taxa som gäller.

Ett tips är att googla med "how to" inom situationtecken och sen det man har frågor på i detta fall så skulle du kunna gå till google skriva in: "how to" configure leopard firewall
Du får då följande svar:
http://www.google.com/search?hl=sv&rls=com.microsoft%3A*&q=%22how+to%22+configure+leopard+firewall&lr=

Antagligen borde någon av topp tio ge dig hyfsade svar. Det tar dig ungefär lika lång tid eller kortare än det skulle ta någon att svara på din fråga.

Lycka till med brandväggen.

Tack och bock!

Den här verkar vara ganska bra:

http://forums.macosxhints.com/showthread.php?p=423516

och sen vidare:
http://support.apple.com/kb/HT1810?viewlocale=sv_SE

Dessutom skulle jag rekommendera att söka så här. Alltså i mitt fall:

Configure Mac OS X 10.5.6 Firewall

Senast redigerat 2009-04-12 13:59
Ursprungligen av pick-me-up:

Tack och bock!

Den här verkar vara ganska bra:

http://forums.macosxhints.com/showthread.php?p=423516

och sen vidare:
http://support.apple.com/kb/HT1810?viewlocale=sv_SE

Dessutom skulle jag rekommendera att söka så här. Alltså i mitt fall:

Configure Mac OS X 10.5.6 Firewall

Vad bra att du hittade! Ser du så enkelt det är om man googlar lite först? Visst är det trevligt med personlig service, dock tycker jag att inget känns skönare än att man löser ett problem själv.

En sticky vore inte helt fel. För några år sedan försökte Björnström & kompaniet dra igång en 99wiki, där man enkelt skulle kunna hitta svar på det mesta och därmed avlasta forumet, sorgligt nog verkar det som om den idén inte kom längre än till betastadiet.

Tack så mycket, apple4ever!

Du agerar väldigt vuxet och moget sätt fast du är bara 18 år! Och veteran dessutom *s*

Har du någon aning varför jag har inga smileys? Är det spärrat eller är det någon inställning som jag har gjort fel?

Ursprungligen av pick-me-up:

Har du någon aning varför jag har inga smileys? Är det spärrat eller är det någon inställning som jag har gjort fel?

Den frågan hör väl inte direkt hemma i tråden? Men nej, det är inte spärrat. Du måste skriva dem på rätt sätt eller svara via Avancerad.
:):$:tveksam::confused::mad:O:-):cool::p;):D:'(:(:">

Sorry, för lite ot!

Nu har jag hittat dem … :"> Underligt att det går inte kopiera direkt bredvid textrutan! Så brukar det finnas på andra forum.

1
Bevaka tråden