Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafikprestanda - iMac G5 17"

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Operativ: 10.3.9 med alla programuppdateringar.
Grafikkrets: nVidia GeForce FX 5200 64MB RAM.
Internminne: 2GB PC3200/DDR400.

Jag upplever stora problem med grafikprestandan hos min iMac G5 17" (första generationen). Har installerat Flash 9 men det hjälpte föga mot segheten när jag surfar på webben. Allt som har med grafik att göra upplevs som segt, till och med enkla grafiska program som top i en terminal käkar 20% av CPU-lasten. Det verkar som att grafikaccelereringen är obefintlig. Överlag känns operativet segt. Fläktarna går upp i varv efter ett tag vilket indikerar hög belastning på CPU och GPU.

Fick ärva datorn och jag vet inte om segheten uppstod efter att jag satte in mer internminne. Anser mig vara en avancerad datoranvändare så alla tips kan vara av intresse. Tack på förhand.

PS Har jobbat mycket tidigare med PC, Linux och Windows. Men Mac är ju en helt överlägsen datorplattform, så enkelt och stilrent. Det bara fungerar och det är mycket trevligt. Heja Apple! DS

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-06 18:35

Grafikaccelerationen ÄR i princip obefintlig med ett GF FX 5200. Det kanske var att ta i, men det är förr-förr-förr-förr-förra(?) generationens absoluta budgetkort om jag inte minns fel. Dock beror det ju på vilken prestanda man är van vid också, det går att spela (inte nya spel, men dåtidens nuvarande spel) på den. Men att det går dåligt att surfa med den datorn låter lite skumt. Har du provat med Flash 10, det ska ju kunna använda grafikkortet lite. Trots allt är datorn några år och mycket på internet nu är mer krävande än då, speciellt flash har jag märkt.

Flash 10 är inte kompatibelt med min OS-version 10.3.9 dessvärre. Har planer på att införskaffa 10.5 men det kanske blir segare då?

Egentligen vill jag ha svar på om segheten är att vänta sig när man har en webbläsare igång som visar lite flash och annat innehåll. Är dock rätt säker på att det borde flyta på utan problem. Det konstiga är att allting som jag ser på skärmen som rör på sig, ex. en enkel stapel äter CPU-kraft. Precis som att all beräkning går direkt till CPU och inte GPU.

_Så_ dåligt skall det inte funka. Har du något annat som äter kraft? Testa att skapa ett nytt konto (Systeminställningar) och se om det funkar bättre där. Jag har samma graffekort i jobbets stationära G5 2x1.8 )OS 10.4.11) och där är det inga problem med surfningen. Dock är 1,25 GB RAM för klent för de program jag kör (CS2 och cad).

Sedan är Tiger 10.4 trevligare och allmänt bättre än 10.3. Finns "begagnade" för inte alltför dyra pengar om du inte vill köpa Leoparden till nypris. Å andra sidan kommer nog snart 10.6 Snow Leopard och då lär det bli billigt att även skaffa 10.5.

Hur är det med RAM? Ju mer desto bättre. Kör aldrig med mindre än 1 GB. Helst 2 GB eller mer. Läs mer på www.lowendmac.com.

Ursprungligen av johan_tanying:

_Så_ dåligt skall det inte funka. Har du något annat som äter kraft? Testa att skapa ett nytt konto (Systeminställningar) och se om det funkar bättre där. Jag har samma graffekort i jobbets stationära G5 2x1.8 )OS 10.4.11) och där är det inga problem med surfningen. Dock är 1,25 GB RAM för klent för de program jag kör (CS2 och cad).

Sedan är Tiger 10.4 trevligare och allmänt bättre än 10.3. Finns "begagnade" för inte alltför dyra pengar om du inte vill köpa Leoparden till nypris. Å andra sidan kommer nog snart 10.6 Snow Leopard och då lär det bli billigt att även skaffa 10.5.

Hur är det med RAM? Ju mer desto bättre. Kör aldrig med mindre än 1 GB. Helst 2 GB eller mer. Läs mer på www.lowendmac.com.

Har 2GB och cirka 1.38GB ledigt. Men Mac OS är väl lite som Linux antar jag, att systemet allokerar så mycket minne som möjligt för snabbare hantering. Med andra ord, minne är väl egentligen aldrig något problem.

Jag ska ta och testa med mitt andra konto. I annat fall får jag lite av en datorguru på besök i helgen. Finner han inget så införskaffar jag 1.5 eller 1.6 så jag kan köra lite nyare program. Saknar ju Spotify m.fl.

Men om man antar att grafikaccelerering finns. Kan det vara värmeproblem? Dock stänger väl datorn av sig om det blir för varmt? Kan man kontrollera temperaturen eller testa grafiken? iStat fungerar ej till min OS-version. Så det känns ju som att det är dags att uppgradera och där det egentliga problemet ligger.

EDIT: Datorn går varm. Detta är ju första generationens iMac G5 så det talar kanske sitt tydliga språk? Synd detta då jag verkligen gillar datorn.

Senast redigerat 2009-04-08 21:48

*bump*

Tänkte bara nämna med anledning av din förra post att 10.6 inte har släppts än, så det är 10.5 du kan uppgradera till i dagsläget. 10.6 kommer kanske framåt sensommaren/hösten. Det är ännu inte helt klart om 10.6 kommer att kräva Intelprocessor eller om G5 kommer att fungera.

  • Medlem
  • 2009-04-14 11:01

Sitter på en iMac 17" G5 själv, dock den versionen som kom precis innan allt blev intel. OS 10.4.11 just nu.

Jag är inget proffs på det här med mac men tänkte bara säga att min dator gått väldigt (extremt?) varm några gånger, särskilt på sommaren, och jag har aldrig haft problem med prestandan. Jag har låtit datorn jobba med bilder mest, men också spelat WoW som i sig kan värma upp kortet bra mycket.

Hoppas du kommer få den att flyta, iMacen är grymt fin och funkat stabilt för mig annars

Har också ett 5200 Ultra i min Power Mac, och det känns också segt på sidor med mycket flash, te x Aftonbladet... Stor skillnad mot vanliga pezes, där det bra flyter - oavsett grafikkort.

Så problemet här är nog inte Macen, utan snarare att du mest suttit vid PC, som inte har problemet.

1
Bevaka tråden