Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öppna portar i Airport express?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tsäna tsäna!

Min första tråd här på 99 så jag hoppas den hamnar i rätt forum.

Jag har ett problem som jag inte riktigt lyckas lösa pinsamt nog..

Jag vill öppna portar i min router (airport express) för ett spel (warcraft 3) men hittar verkligen ingenstans var man gör detta.

Jag som gammal switcher hit och tillbaks har aldrig riktigt satt mig in i just apples unika mjukvara som medföljer deras routrar. Jag tycker jag har letat överallt. Även kikat på Portforward.com men hittar bara äldre versioner eller extremen.

Den mjukvaran ser annorlunda ut än min i deras guider tycker jag.
Jag har den nyaste expressen och det jag funnit på nätet har handlat om den äldre runda saken..

Om någon är jätte snäll och gör en steg för steg guide till en i detta fallet retarderad routerägare. Hade verkligen uppskattats med screenshots.

Hoppas någon orkar ta sig an mitt problem.

Tacksam för svar!

/forceofshiva

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-04-08 21:39

I inställningarna för din Airport Express: Internet--> NAT--> Ställ in portkopplingar

Åh tack.

Men en följfråga så det blir ordentligt gjort.

Man kan fylla i Allmänna UDP-portar, Allmänna TCP-portar, Egen IP-adress, Egna UDP-portar, Egna TCP-portar. Vad ska fyllas i i vilken ruta? Tror att portarna jag ska öppna är 6112-6119 eller något i den stilen.

ska jag skriva "6112-6119" i alla fält? Kan inte riktigt skillanden på alla tcp o upd o allt vad det heter..

Ingen som vet?

Var kanske fel forum att fråga sånt här antar jag... Nästan hundra som läst men ingen som svarat. Ingen som vet eller ingen som vill svara?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-04-11 14:15

Det jag kan svara på är att du kan inte skriva in en "portrange" ex. 6112-6119 utan du får göra en ny portkoppling för varje ny port du ska ha i Airport express.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-04-12 01:25

hmm, nu är jag ingen expert men är det säkert att det är en portkoppling du vill göra? För om det är så att du vill öppna upp en port i brandväggen så gör du det under Systeminställningar->säkerhet->brandvägg

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-12 10:25

En annan irriterande begränsning är att du inte kan göra mer än ca 20 portkopplingar totalt.

Det låter ju totalt värdelöst med max 20 öppna portar.. Läste att man kunde kringå det genom att skriva in portar nån annanstans o sen kopiera lr nåt.. ja iofs räcker det med 20 för mig just nu.

Sen undrar jag föresten fortfarande vad UDP och TCP portar är. Ska jag skriva 6114 i alla fälten tex eller bara TCP? Nån som kan förklara skillnaden?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-04-12 14:58

Att förklara skillnaden mellan kan jag inte, det kan lätt lösas med en sökning på valfri sökmotor.
Skriv du in portnumret i båda fälten så ska det nog fungera iaf, bara att prova.

Jag testat att skapa massa olika nu. Mac os ploppar upp och säger "vill du tillåta inkommande anslutningar för programmet Warcraft 3?" "ja" "nej" Väljer JA men det funkar ej.. får väl testa o skriva i UDP fälten oxå då...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-04-12 15:25

Har du öppnat portar i din Airport express med hjälp av programmet Airport-verktyg?

Ja, finns det något annat sätt?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-04-12 16:11

Ville bara kolla om jag uppfattat korrekt.

Testade dock att ändra alla portar men gav inget resultat.... Har mejlat äppelfolket och får väl hoppas på att dom kan besvara min fråga. Tack för all hjälp

1
Bevaka tråden