Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att installera Adium

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur installerar man egentligen ett sånt här program? Det blir inte alls som i videosnuttet de visar. När man försöker öppna den nedladdade symbolen händer absolut ingenting.

Allt snack om hur lätt allting är när man använder en Mac stämmer inte alls!! Inte när det gäller den här typen av frågor alla fall.

ELLER! Kan någon bevisa mig att det går att få fungera? Gärna så lättförståeligt som möjligt.

Ursprungligen av pick-me-up:

Hur installerar man egentligen ett sånt här program? Det blir inte alls som i videosnuttet de visar.

Är det bara just Adium du har problem att installera, eller är det generellt?

Vilken videosnutt är det du pratar om?

Om det här är ett generellt installationsproblem, så är vi riktigt off-topic, och bör nog flytta din fråga någon annanstans. Om problemet bara gäller Adium, så kan det kanske ändå vara läge för en egen tråd.

Men berätta först lite mer i detalj vad du försöker göra, och vad som händer då, så får vi se var vi ska placera frågan.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-04-11 20:54

Man laddar ner Adiumnåting.dmg som är en skivavbild.
Om den inte öppnar sig själv så får man dubbelklicka på den.
När den öppnat sig så drar du ikonen med gröna ankan dit du vill ha den, t.ex till din programmapp.
Färdigt.

Nu senast var det Adium som gick inte alls att installera. Det går jättesnabbt att ladda hem, men sen går det inte längre.
Jag har flyttat filen till applikationer i den symbolen som kommer fram på skrivbordet efter att laddat hem men när jag ska öppna programmet händer ingenting. Inte ett dugg!

De har videosnuttar på den engelska sidan om hur man ska gå till väga.
http://www.adiumx.com/

Jag har dragit symbolen av skivavbild till applikationer. Går inte öppna programmet ändå.
Kan inte förstå att den här typen av installationer ska vara så omöjligt svåra på en Mac.

Härifrån ska jag nu försöka ladda ner den en gång till.

http://adium.se.malavida.com/d5038-ladda-ner-mac

Får fram en skivavbild av grejen.
Obs! Nu gick det. Men det räcker inte att bara dra den dit. Man måste även hålla musknappen nedtryckt ganska lång stund innan den hittar rätt!!

Dessutom måste jag registrera mig på ett annat ställe först.
Tja, det kanske går till sist, men ganska krångligt är det …

Jag valde MSN. Nu får vi se om jag lyckas att lära använda den också …

Senast redigerat 2009-04-11 21:25
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-04-11 21:10

Du ska dra den gröna ankan (adium.app) till programmappen, inte hela skivavbilden.

* Ladda ner filen (Adium_1.3.3.dmg)
* Öppna den med dubbelklick (om inte webbläsaren öppnar den automatiskt)
* Dra Adium-symbolen (den gröna ankan) till Programmappen.
* Starta Adium genom att gå till Programmappen och dubbelklicka på den gröna ankan.
* När programmet är startat kan du högerklicka på det nere i docken och välja "behåll i dock" så finns det kvar som genväg där när du vill starta det nästa gång.

Tack för hjälpen och tålamodet … Finns det någon som vill prova om den funkar? Då kan jag mejla min address.

Maybe some other time …
Kommer nog aldrig att lära mig ens använda det här programmet *s*

Konstigt nog hamnar mejlen från dem till spammappen! Tur att jag inte hann slänga dem …

Oj, oj … Om jag med tiden kunde ens lära mig att använda en procent av iMacens möjligheter så skulle jag bli lycklig.

Senast redigerat 2009-04-11 21:56

Ovanstående sju inlägg har brutits ut från en annan tråd.

/Mod

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ovanstående sju inlägg har brutits ut från en annan tråd.

/Mod

Jesper!

Förlåt för extra jobb som min klumpighet har orsakat! *s*

Snabeldrake!

Jag är ingen nybörjare med Macen, men ändå känns det att den här nya maskinen har så oändligt många program och finesser som jag aldrig någonsin kommer att bemästra … ens hjälpligt!

PC ägde jag bara några veckor. Sen fick min vän ta den tillbaka!

Ursprungligen av pick-me-up:

Jag är ingen nybörjare med Macen, men ändå känns det att den här nya maskinen har så oändligt många program och finesser som jag aldrig någonsin kommer att bemästra … ens hjälpligt!

PC ägde jag bara några veckor. Sen fick min vän ta den tillbaka!

Men jag antar att du är nybörjare på OS X? För att installera program på en Mac har inte varit annorlunda sen början av 2000-talet.

En rekommendation är att inte förvänta dig att allting är som på PC/Windows. De olika systemen har olika förutsättningar. En Volvo fungerar inte riktigt på samma sätt som Saab osv., osv. Tålamod är dygd (med allt som gäller datorer). Vad vore vi utan det livslånga lärandet?

Ursprungligen av pick-me-up:

Jag har flyttat filen till applikationer i den symbolen som kommer fram på skrivbordet efter att laddat hem men när jag ska öppna programmet händer ingenting. Inte ett dugg!

Det låter ju som om du har gjort rätt. Men då har jag en teori...

När man försöker starta ett program och det "händer ingenting", så tyder det ofta på att programmet är för nytt i förhållande till operativsystemet.

Jag förmodar att det är version 1.3.3 av Adium som du har laddat ner?
Så den stora frågan är: Vilken version av OSX har du?

Adium 1.3.3 kräver att man har minst version 10.4.0 av OSX. Om du har en äldre version av OSX så måste du också välja en äldre version av Adium. Vilka versioner som "passar ihop" står väldigt tydligt på Adiums nerladdningssida.

http://adiumx.com/
"Adium 1.3.3 requires OS X 10.4.0 or greater.
If you're using OS X 10.3.9, you'll want Adium 1.0.6.
If you're using OS X 10.2, you'll want Adium 0.89.1. "

Jag kan absolut ingenting om den

Jag har den senaste som finns. Alltså OS X 10.5.6.
Får väl ge den chans att visa vad programmet går för …
Och inte tar det väl så stor plats heller på min hårddisk.

En sak undrar jag bara. När jag hämtade och installerade Adium fanns det flera alternativ man kunde kryssa. Då valde jag MSN. Om jag vill ha som komplettering något annat program också, hur gör man då?
Eller räcker det bara med MSN?

Vad använder man egentligen Adium till? FInns det bara möjlighet att skriva några korta meningar på en liten ruta? Eller finns det flera möjligheter med den?

Ursprungligen av pick-me-up:

Jag har den senaste som finns. Alltså OS X 10.5.6.

Ja, då förstår jag inte vad du gör för fel.

Har du verkligen följt de instruktioner som du fått här i tråden - av både Mija och Johan S?

Ursprungligen av pick-me-up:

En sak undrar jag bara. När jag hämtade och installerade Adium fanns det flera alternativ man kunde kryssa. Då valde jag MSN. Om jag vill ha som komplettering något annat program också, hur gör man då?
Eller räcker det bara med MSN?

Det kan ingen utom du själv svara på...

Vilket chat-protokoll du ska använda beror ju på vem du vill chatta med. Om du vill prata med folk som kör MSN, så använder du MSN-protokollet. Om du vill prata med folk som kör ICQ, så använder du ICQ-protokollet, osv osv osv.

Sen måste jag kommentera att du inte är konsekvent i din frågeställning. Tidigare sa du att det "händer ingenting" när du ska starta programmet. Nu är du helt plötsligt inne i programmet och ska välja protokoll. Då har du ju faktiskt lyckats att både installera och starta programmet!

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Sen måste jag kommentera att du inte är konsekvent i din frågeställning. Tidigare sa du att det "händer ingenting" när du ska starta programmet. Nu är du helt plötsligt inne i programmet och ska välja protokoll. Då har du ju faktiskt lyckats att både installera och starta programmet!

Och i sådana fall så är det mer troligt att han har problem med att koppla upp sig mot något konto... Och det är som du säger, en helt annan fråga

Vilket skulle förklara varför diskussionen har blivit så förvirrad som den har blivit, för jag har inte fattat mycket av den...;)

Ursprungligen av pick-me-up:

Vad använder man egentligen Adium till? FInns det bara möjlighet att skriva några korta meningar på en liten ruta? Eller finns det flera möjligheter med den?

On-line chatt... det är vad man använder det till. Nu blir jag riktigt nyfiken, vad hade du tänkt att använda programmet till när du installerade det?

Läser ni över huvud taget alls innan ni svarar?

Ursprungligen av BlackSmp:

On-line chatt... det är vad man använder det till. Nu blir jag riktigt nyfiken, vad hade du tänkt att använda programmet till när du installerade det?

Tråkigt att det finns så många som inte alls läser vad det står i tidigare inlägg vad jag har skrivit.
Hade ni gjort det, skulle ni ha sett att det löste sig!

Om man bara kan skriva så pyttesmå meddelanden då förstår jag uppriktigt sagt inte vad sjutton ska man ha den till! Adium, alltså.
Bra att ha grejer … kanske?

Jag är nog lite för gammal för att fatta vitsen med chattar. I så fall får man lista ut om iChat funkar mot en PC. Min son har en motsvarande funktion, fast han har ingen Mac.

Ja, ja … Jag vet. Tror ni inte att jag försökte övertala honom att skaffa en Mac, men det ville han inte.

Alla behöver INTE vara superhackers, eller?

Ursprungligen av Capeman:

Tänkte snarast eftersom personen i fråga skrev att han inte är nybörjare på Mac.

Det är sant. Men jag är inte så intresserad av att kunna all teknisk jox på en Mac. På min första OS X fick jag hela rubbet installerad av en god vän.

Är egentligen inte ett dugg intresserad mer än att bara använda det som är installerat. Men nu är jag väl tvungen, för de gamla program går inte kopiera över ….är jag rädd.

Att vara macanvändare och att vara proffs på allting som finns på mac är inte samma sak i mina ögon.
Dessutom förstår jag inte vad fasicken skulle jag med Adium att göra. Lika bra att ta bort skiten, då min son chattar väldigt sällan över huvud taget och någon annan användning för det har jag inte.

Senast redigerat 2009-04-13 10:19
Ursprungligen av pick-me-up:

Finns det någon som vill prova om den funkar? Då kan jag mejla min address.

Vad är det som du ska mejla till oss? Adium?

Jag tror att de flesta av oss redan använder det programmet, och det funkar bra.

Ursprungligen av pick-me-up:

Men jag är inte så intresserad av att kunna all teknisk jox på en Mac.

Ja, visserligen finns det ett par varianter på hur man installerar program i OSX, men ingen av dem kan anses vara "tekniskt jox".

Ursprungligen av pick-me-up:

För min del kan du lika gärna stänga den här diskussionen, eller ännu bättre, ta bort hela skiten!

Varför ska vi stänga eller radera? Även om du "ger upp" och tycker att du inte behöver lära dig hur man installerar program, så kan det kanske finnas någon annan som har nytta av den här tråden någon gång. Så den får stå kvar och vara öppen (åtminstone tills vidare).

Nejdå, jag menar bara att installation av program nog räknas in som "vanligt användande", inte som "superhackande"...

Att det löste sig har jag nog sett men det är tråden som har verkat förvirrad.

Och eftersom adium är ett chattprogram som kan hantera många olika protokoll så blir jag bara förvånad när du undrar vad nyttan med adium är utöver att skriva chattmeddelanden eftersom det liksom är hela syftet med programmet

och poängen med adium är just att du kan chatta med folk som sitter på andra plattformar som windows (MSN), googletalk eller annat. Och det är suveränt eftersom
du inte behöver flera olika chattapplikationer beroende på vad dina vänner sitter på

Låter bra

Ursprungligen av BlackSmp:

Att det löste sig har jag nog sett men det är tråden som har verkat förvirrad.

Och eftersom adium är ett chattprogram som kan hantera många olika protokoll så blir jag bara förvånad när du undrar vad nyttan med adium är utöver att skriva chattmeddelanden eftersom det liksom är hela syftet med programmet

och poängen med adium är just att du kan chatta med folk som sitter på andra plattformar som windows (MSN), googletalk eller annat. Och det är suveränt eftersom
du inte behöver flera olika chattapplikationer beroende på vad dina vänner sitter på

Ok. Vi får se när jag testar det. En vän har ju MSN, så nu får man försöka kontakta honom, eller vice versa.

Jag ber om ursäkt, om jag har varit lite förvirrad.

Det rör på sig

I dag chattade jag en kort stund med en vän. Det gick bra. Får försöka lära mig lite mer on det här programmet.

Och i går ringde jag för första gången med Skype till min syster i Finland. Hon blev glad för nu kan hon ringa mig lite oftare utan att det kostar skjortan.

1
Bevaka tråden