Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro med MDP till DVI-projektor, problem

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Setup:
MacBook Pro med mini display port + adapter Apple mini display port>DVI + DVI-sladd 3m + projektor med DVI-I ingång.

Får inte upp inställningen för flera bildskärmar i Systeminställningar/Bildskärmar. MacBook Pro-skärmen blinkar med 5 s mellanrum.

Jag har testat sänka upplösningen på datorn till 1024x768, utan framgång.

Jag får samma symptom på min Powerbook G4, skärmen blinkar och jag får inte upp inställningarna..

Senast redigerat 2009-04-12 20:03

Hittade kommentar på Apple Store för MDP->DVI adaptern:

"Denna adapter har ej stöd för DVI-I utan bara DVI-D. Tragiskt dåligt av apple att man inte märker att denna ej har stöd för DVI-I kontakter vilket tidigare har funnits på Apples laptops."

Ska jag behöva köpa en MDP->VGA-adapter istället?

Powerbook G4 med DVI-utgång borde väl fungera med Optoma HD73 med DVI-I ingång?!?!?!?!?!?!? Jag blir så trött, köpt kablar för 600 spänn för ingen nytta...............

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-04-12 20:27

Projektorn har en HDMI ingång, den borde ju fungera bra med en DVI -> HDMI adapter för en hundring om du vill ha kvar dina onödigt dyra kablar.

Misstänker det är fel DVI-kabel, kollade kvittot, det är en DVI-D dual link kabel, projektorn har ju DVI-I ingång....

Om jag ska få min gamla Powerbook G4 att funka med DVI-I ingång, vad ska jag ha för kabel då? DVI-D ->DVI-I ????
----------
MacBook Pro 2009 med Mini Display Port kan jag i dagsläget alltså inte använda med min DVI-I projektor (saknar VGA-ingång).
Jag vill ha en Mini Display Port ->HDMI --ELLER-- Mini Display Port ->DVI-I --ELLER-- Mini Display Port -> S-video!
----------
Hahaha, helt sjukt!!!!!!!!!!
2 datorer och en projektor för totalt 70000.- och ingen lirar tillsammans!

VILKEN KABELDJUNGEL!!! /&%€#" @€%#%€/(&%)&=/

Senast redigerat 2009-04-12 21:32
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-13 12:13
Ursprungligen av wild-one:

Misstänker det är fel DVI-kabel, kollade kvittot, det är en DVI-D dual link kabel, projektorn har ju DVI-I ingång....

Det finns två typer av DVI-signaler: DVI-A och DVI-D (analog och digital). Dessa två standarder har något olika kontakter. DVI-I är inte en tredje standard, utan en kontakt som är kompatibel med båda två.

Att din projektor har DVI-I betyder alltså att den rent mekaniskt har alla hål som behövs för att både DVI-A, DVI-D och DVI-I-kablar ska kunna kopplas in.

Att Apples adapter är DVI-D och ej DVI-I, innebär att den i motsats till projektorn ej har alla tänkbara hål, utan att den endast har de hål som en ren DVI-D-kabel passar i. Så att koppla in en DVI-I- eller DVI-A-kabel går mekaniskt inte i Apples adapter, vilket kan vara lite irriterande ibland om man råkar ha en kabel som är kompatibel med båda standarderna.

Det du är ute efter är att skicka den vanliga digitala DVI-signalen från datorn till projektorn - d.v.s. DVI-D-signal. Detta gör du genom att hitta en ren DVI-D-kabel att koppla mellan Apples adapter och projektorn.

Du har alltså korrekta kablar. Att det inte fungerar måste beror på något annat. Kolla t.ex. upp vilka upplösningar projektorn stödjer och vilka signaler som kan tas emot i vilka kontakter. Detta borde stå i manualen.

Vidare är DVI-D- och HDMI-signalen av samma typ, vilket gör att man inte behöver ha en speciell MDP->HDMI-adapter för att koppla in datorn i HDMI-ingången. Det är bara att ta en DVI-D->HDMI-kabel och koppla mellan din befintliga MDP->DVI-D-adapter och projektorns HDMI-ingång.

S-Video är inte önskvärt, då det är en gammal standard för låga TV-upplösningar.

Tack Rajje!

Powerbooken-projektorn:
Jag har testat alla i Systeminställningar förekommande upplösningar, men får aldrig upp bildskärmsdubbleringen i systeminställningar. Datorn bara blinkar så jag kan bara ändra upplösning när jag stängt av projektorn.

MacBook Pro-projektorn:
Jag har en dual-link DVI-D kabel på 3 m, ändå passar den inte Apples MDP-DVI-adapter. Så ditt påstående att jag ska ha en ren DVI-D-kabel stämmer inte tyvärr. I Apples adapter finns det inte hål vid det liggande breda stiftet men i DVI-D-kabeln finns det 4 st stift där.
Så nu håller jag på att leta efter vad jag ska ha för kabel FRÅN Apples adapter helt enkelt.

I morgon ska jag testa båda datorerna på en annan projektor då projektorns manual stödjer en väldig massa upplösningar men ingen som finns i någon av Macarna. Synd, då sitter jag med en projektor som är oanvändbar för mina datorer.... Den får förpassas tillbaka till hemmabion och PS3:an. Sen att Hifiklubben lovade att jag skulle kunna koppla in min Mac till projektorn är en annan sak.

Senast redigerat 2009-04-13 17:00
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-13 16:41

En Dual-Link DVI-D är inte en vanlig DVI-D. Dual-Link-varianten är, som namnet avslöjar, en dubbel DVI-D-kabel. Den används för att koppla in 30"-skärmar som annars skulle ha krävt två stycken vanliga DVI-D-kablar.

På Wikipedia har du bilder på alla kontakter
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface

Som synes i den artikeln, är det antagligen en DVI-I-kabel du har, om du säger att du har fyra stift som omger det liggande breda stiftet.

Aha, jag är tacksam för att någon har koll!
En DVI-D är för mig en DVI-D, men det finns tydligen ytterligare fallgropar..

Jag har hittat en DVI-D "single-link" på Kjell & Co, jag får gå dit i morgon och byta och testa igen. Bilden ser ut som bilden på Wikipedia iaf, får inspektera den okulärt innan bytet imorgon.

Har jag då rätt typ av DVI-kabel bör det då fungera med båda datorerna och upplösningsfrågan är nog som jag tycker det borde vara inget problem mot projektorn. Jag har kopplat in Powerbooken mot en LCD tidigare men den DVI-kabeln ligger i mitt Shurgardförråd så jag vet inte vad det är för sort på den.

Tack ännu en gång Rajje!

Bytte från dual link till single link, trots säljarens påstående att det skulle funka ändå.
Nu funkar det på både Powerbooken och MacBook Pron. Tråden kan stängas. Tack Rajje!

1
Bevaka tråden