Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cd-brännare i B&W G3

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Var hurtig och bytte cd:n i min G3-mac till en Memorex 32 max som jag trodde skulle trivas i Macen. Så var det dock inte. Vid uppstart kommer den en bit på väg och sedan tvärhänger den sig , med skärmen :startar OS9.2
är inte alla ide-cd kompatibla med Mac ? har självklart testat att jumpra den som master , slave , CS och helt utan jumper .

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-18 22:40

Den ska vara byglad som master.

Om inte det funkar startar du utan tillägg (håll ner skift under startsekvensen). Eller så kan du öppna Tilläggskontroll (håll ner mellanslagstangenten medan datorn startar) och starta med minimalt antal tillägg.

I yttersta nödfall får du väl installera om systemet. (Du kan installera över det gamla.)

Tyvärr verkar det inte vara så. Att Finder/Itunes och andra "inbyggda" brännarprogram (i OS:et) inte funkar med alla brännare visste vi ju redan. (Kolla här vilka.) Jag skulle gå tillbaka med den om du har öppet köp och istället köpa en LG eller LiteOn t.ex.

Börja med att ta reda på _exakt_ vilken jumpring du ska ha och testa igen. (Jag gissar på Master om den sitter på en egen IDE-buss. Kolla annars in den du plockade bort.)

Jag har läst om mycket hårdvarustrul med de blå-vita och jag tror att det blir svårt med utbytesgrejer till dem. I värsta fall blir du tvungen att köpa ett separat PCI-kort med ATA133-bussar. Jag vet om en person som t.o.m. har en gammal 8600 med ett sånt kort och det funkar med en nyare LG CDRW. (Jag har också fått en LG CDRW att funka med ett ATA66-kort i min 7600, men det är en annan historia...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-19 00:19

Nu minns jag att jag hade exakt samma problem med en LG-brännare med min blåvita G3. Den vägrade att starta så jag fick sätta tillbaka Sony-brännaren som satt där innan.

Jag har redan insett att det int ekomer att fungera, den komer lite längre med tillägg avstängda, men inte mycket.Brännaren är begagnad , har haft den i en PC och senast i en Mac-klon 4400-modell, där fungerade den, men kunde bränna i max 6x kanske berodde på att det är "bara" 128 Mb minne i den.
Skall kolla efter en annan brännare, dom är ju inte så dyra idag. Tack för tipsen förresten !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-19 11:33

Det var ju synd. Har du testat att installera ett helt nytt system? (Jag testade det med LG-brännaren men det funkade inte i alla fall.)

Nej , det verkar vara en djupare konflikt, den blir tjurig som en tonåring när brännaren är installerad. Får leverans av OS X jaguar på tisdag från Applestore, kanske gör ett försök då. Annars får man ju en begad brännare för 2-3 hundralappar. Mig gör det inget om det går att bränna max 4 x ,brukar ändå inte sitta och glo på skärmen när den bränner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-19 11:46

Jag brukar sitta och glo på skärmen när datorn bränner. Det är så spännade att se när förloppsindikatorn rör sig och hårddisksymbolen snurrar.

Sedan säger det pling, Toast automatklickar på knappen och så väntar man en stund till på verifieringen! Lika roligt varje gång!

(Nu fick jag en idé förresten. En skärmsläckare som föreställer en tvättmaskin som snurrar, med kalonger, röda sockor, damtrosor osv. Finns det redan?)

OK jag erkänner , jag sitter och tittar på hela bränningen ! brukar skruva ned till 1x så njutningen blir så lång som möjligt. Är detta normalt eller behöver jag kontakta min psykiatriker, Steve Jobs ?
Idén med tvättmaskinen var kanon, då kan man ju ha skärmsläckaren på hela tiden, utom då man bränner en och annan cd. Sparar ju massor med pengar , då man inte behöver några program i datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-19 11:58

Nej, du behöver inte kontakta din doktor. Tittandet är bra terapi. Fortsätt med det. Men glöm inte att snurra med ögonen så att du hänger med hela tiden när badbollen roterar när du bränner!

  • Oregistrerad
  • 2003-04-19 16:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Per Selander
Jag har redan insett att det inte kommer att fungera, den kommer lite längre med tillägg avstängda, men inte mycket.

Starta datorn med en CD-skiva i din Memorex CDR!

Jumpers borde sitta som Master om CDn är ensam på sin kontroller eller delar den med en slav, osv. Inte CS på en blåvit

(förlåt att jag är så klåfingrig vid stavfel)

Citat:

Skrevs ursprungligen av zink
Starta datorn med en CD-skiva i din Memorex CDR!

Jumpers borde sitta som Master om CDn är ensam på sin kontroller eller delar den med en slav, osv. Inte CS på en blåvit

(förlåt att jag är så klåfingrig vid stavfel)

Fan också ! det hade jag inte provat, den sitter i en PC nu som straff för att den inte ställde upp i min blåvita.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-19 16:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Per Selander
Fan också ! det hade jag inte provat, den sitter i en PC nu som straff för att den inte ställde upp i min blåvita.

Jag var framgångsrik med en LG 40x i en blåvit med Mac OS 9.2.2. Med Mac OS X var det aldrig några problem att boota utan CD.
Efter en del letande hittade jag flera rapporter om samma beteende med olika nyare CD-RW från LG, Lite-On m fl. monterade i blåvita G3or.

Citat:

Skrevs ursprungligen av zink
Jag var framgångsrik med en LG 40x i en blåvit med Mac OS 9.2.2. Med Mac OS X var det aldrig några problem att boota utan CD.
Efter en del letande hittade jag flera rapporter om samma beteende med olika nyare CD-RW från LG, Lite-On m fl. monterade i blåvita G3or.

Jag plockar fram skruvmejseln !

  • Oregistrerad
  • 2003-04-19 17:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Per Selander
Jag plockar fram skruvmejseln !

...och jag sitter här och håller tummarna för att det funkar!

Jo, en annan sak i sammanhanget. Jag tror jag hade samma startproblem med min LG cdrw kopplad via ett ACARD ATA-133 kort. Nu är inte mitt minne perfekt så jag kanske minns fel...

Japp ! den startade med CD i brännaren......men den den hängde hela burken nästan på en gång Har pillat in 640Mb ram i den så jag gläds åt att den känns som en helt ny fräsch dator. Byter en 128 mot en 256 nästa vecka när leverans av minne sker, då borde den klara OS X utan att man somnar av att den känns slö.

1
Bevaka tråden