Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SDHC-läsare - ännu ett hål i utbudet

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-09 15:37

Jag har tidigare klagat på bristen korta FW-kablar.

Nu till nästa pryl som inte finns i Sverige:

Expresscard-läsare kompatibel med SDHC-korten.

Finns inte.

Sandisk hade en på marknaden som av en outgrundlig anledning försvunnit därifrån. En möjliganledning är att alla pese har slottar för SDHC numera och att marknaden därför försvunnit.

Ursprungligen av planB:

Nu till nästa pryl som inte finns i Sverige:

Expresscard-läsare kompatibel med SDHC-korten.

Finns inte.

Jodå. Jag har en sådan, Datafab ExpressCard Adapter, köpt hos Komplett. Är inte ens dyr!

Att använda sin EC-plats till en kortläsare är otroligt smidigt faktiskt, den tar ingen plats eftersom den inte sticker ut och man har en pryl mindre att släpa med sig, glömma att ta med sig, koppla in, tappa bort osv.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-09 18:06
Ursprungligen av Komplett:

MultiMediaCard, SD Memory Card, Memory Stick Duo, xD-Picture Card, Memory Stick PRO Duo, MultiMediaCardplus

Jag ser inget om SDHC? Jag har redan en Belkin SD Expresscard som går in snyggt helt i chassit, men jag förutsatte att om det inte står om SDHC stöd explicit så finns det inte?

Ursprungligen av planB:

Jag ser inget om SDHC? Jag har redan en Belkin SD Expresscard som går in snyggt helt i chassit, men jag förutsatte att om det inte står om SDHC stöd explicit så finns det inte?

Jag har för mig att jag tog mina google-ninja-skills tills bristningsgränsen när jag letade efter en sådan läsare med SDHC-stöd och lyckades hitta info någonstans om att stödet fanns. Det finns inte ens på produktens hemsida, men någonstans tror jag att jag såg det. Eller så chansade jag bara och tänkte att man kan väl inte göra en SD-läsare idag som inte stödjer SDHC, och köpte på vinst och förlust... minns inte säkert.

För det kanske är så att man inte räknar SDHC som en egen korttyp, utan genom att de skriver SD så menar dom numera att HC-varianterna också stöds?

Hursomhelst: Det fungerar.

Jag har ett 16 GB-kort till videokameran och ett 8 GB-kort till min D90 och båda fungerar i läsaren, och dessa kort är bevisligen SDHC eftersom de är större än 4 GB.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-09 20:53

OK, jag skall prova med min Belkin. Kanske fixar den det också.

(Det enda problemet jag haft är att enstaka gånger har jag fått upp meddelandet om att datorn inte kan läsa kortet man stoppat in (själva minneskortet alltså), men då har det räckt att ta ut och sätta i kortläsaren igen. Och det har gällde även vanliga SD-kort, så det är en bugg som inte har att göra med SDHC.)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-10 15:02

F O U N D !

http://www.kjell.com/content/media/images/items/38280.jpg

Artnr: 38280 hos kjell & co. De har räddat mig förr.

Frågan är bara om den funkar på mac, men det borde den göra.

Senast redigerat 2009-04-10 15:19
1
Bevaka tråden