Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples mus - en ergonomisk katastrof

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .

...köpte en iMac 24tum...alldeles nyss...alldeles förträfflig dator...och musen som kommer med är riktigt snygg...men helt värdelös ur ett ergonomiskt perspektiv...

Har tidigare använd den sk "hockeypucken" runt 1998 också den helt värdelös...använde den fyrkantiga musen redan 1986...:-))...kolla länken...

http://www.pcadvisor.co.uk/blogs/index.cfm?blogid=4&entryid=108160

...design före funktion...Apple har alltid gått sin egen väg:-))

Håller fullständigt med!

Själv hittade jag en lasermus avsedd för portabla datorer på Clas O för några år sedan och kör den sedan dess. Den har en "dubbelklickningsknapp" som skapar starkt beroende - dessutom är knapparna alldeles lagom lättryckta för mina fingrar.

Priset gör inte heller ont - 99 kronor!

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=53235550

Jag har även PC hemma...
...har en Microsoft "IntelliMouse" Explorer 3:0 till PCn och en till iMacen:-))
..slipper att trycka på "ctrl knappen" på tangentbordet för att "högerklicka" ..på iMacen

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-04-08 17:45
Ursprungligen av Silvervargen:

..slipper att trycka på "ctrl knappen" på tangentbordet för att "högerklicka" ..på iMacen

Om du har en relativt ny iMac så har du ju "Migthy Mouse" till den och då har du ju en mus med två knappar. Du behöver altså inte "alt" klicka med tangentbordet. Men det visste du väl redan

Jag tycker inte att Mitghy musen är så dålig, det är bättre känsla in den än i en MS intellimouse tycker jag, men det är nog personligt.

Apples Mighty Mouse är definitivt inte felfri, men ergonomin upplever inte jag som ett problem. Jag tycker snarare att den har en fördel över många andra möss i att jag kan hålla den bekvämt på flera olika sätt vilket ger lite variation i arbetsställning och belastning.

Jag har inga problem med mighty mouse utöver att scrollhjulet ibland fastnar. Men det kan man ju rengöra. Men jag ser fram emot multi touch-plattor till desktop! Föreställ er en stor multi touch-platta som du kan använda en penna på också, som en Wacom med multi touch

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-04-08 21:20

Hade samma erfarenhet med mina mighty mouse ända tills scrollhjulet på min trådlösa helt slutat fungera. Har prövat en del spännande rengöring med tejp etc men inget fungerar. Har du några tips på smidigt sätt att rengöra kulan?

Ursprungligen av henkebarn:

Jag har inga problem med mighty mouse utöver att scrollhjulet ibland fastnar. Men det kan man ju rengöra. Men jag ser fram emot multi touch-plattor till desktop! Föreställ er en stor multi touch-platta som du kan använda en penna på också, som en Wacom med multi touch

Ursprungligen av thomk:

Hade samma erfarenhet med mina mighty mouse ända tills scrollhjulet på min trådlösa helt slutat fungera. Har prövat en del spännande rengöring med tejp etc men inget fungerar. Har du några tips på smidigt sätt att rengöra kulan?

Lägg den uppochned på musmattan och kör den (hjulet) fram och tillbaka många gånger, snabbt och hårt. Brukar funka bra.

Ursprungligen av bridell:

Gillade den inte första gångerna jag använde den, men nu har jag blivit kompis med den och lärt mig att jag måste lyfta pekfingret från vänster knapp för att kunna högerklicka. Dock hatar jag de två knapparna på sidan så dessa har jag alltid inaktiverade.

Det är främst sidoknapparna jag uppskattar. De är inställda på Spaces hos mig

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2009-04-10 09:13
Ursprungligen av thomk:

Hade samma erfarenhet med mina mighty mouse ända tills scrollhjulet på min trådlösa helt slutat fungera. Har prövat en del spännande rengöring med tejp etc men inget fungerar. Har du några tips på smidigt sätt att rengöra kulan?

Om Henkebarns tips inte fungerar så kan du öppna musen, plocka isär scrollhjulet och rengöra den. Det är lite pillrigt men vem som helst borde klara det. På min ~1 år gamla mus hade det hunnit samla sig en hel del skräp, så det var rätt förståeligt att den hade kärvat ihop.

Är f.ö. mycket nöjd med musen.

  • Medlem
  • 2009-04-08 21:46

Mitt största problem med mighty mouse är att den spårar överlägset sämst av alla möss jag någonsin använt, på somliga underlag, typ mitt skrivbord.

Bland de bättre egenskaperna är just ergonomin. Fast det kan vara svårt att högerklicka ibland...

Personligen gillar jag den, enda nackdelen är att det kan vara svårt ibland att högerklicka om man inte lyfter på vänsterfingrarna först.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-09 01:50

Gillade den inte första gångerna jag använde den, men nu har jag blivit kompis med den och lärt mig att jag måste lyfta pekfingret från vänster knapp för att kunna högerklicka. Dock hatar jag de två knapparna på sidan så dessa har jag alltid inaktiverade.

min mighty mouse trådlös till macen tappar kontakten till datorn titt som tätt men batteriet är fullt står det vilket är störande

Ursprungligen av smackbook:

min mighty mouse trådlös till macen tappar kontakten till datorn titt som tätt men batteriet är fullt står det vilket är störande

Det har förmodligen att göra med bluetooth i datorn, kör du tex en macbook + extern skärm kan du prova att flytta datorn till andra sidan skärmen.

Ursprungligen av gothguden:

Det har förmodligen att göra med bluetooth i datorn, kör du tex en macbook + extern skärm kan du prova att flytta datorn till andra sidan skärmen.

det kan även bli krock med andra BT-enheter, telefoner, headset etc etc...

Ursprungligen av Goflorp:

det kan även bli krock med andra BT-enheter, telefoner, headset etc etc...

ok kanske skall stänga av bluetoothen på mobilen då heheh kan vara den som stör kanske?

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-04-09 07:27

Min mighty mouse jag fick med min mac pro fungerar inte högerklick på som den ska, har provat andra som fungerar så jag vet att den är trasig på något sätt. Har dock inte orkat reklamera då jag inte gillade musen från början. Sitter med en Logitech MX1000 istället.

Apples nya möss och tangentbord är ju bäst! Den där lilla rullknappen tex, är ju så sjukt smart. Skulle kunna tänka mig byta, men enbart till en mus med rullknapp.

Ursprungligen av gothguden:

Apples nya möss och tangentbord är ju bäst! Den där lilla rullknappen tex, är ju så sjukt smart. Skulle kunna tänka mig byta, men enbart till en mus med rullknapp.

Den slutar snart fungera, lite damm och chips i det mekaniska rullhjulet gör susen.
Se till att alltid ha rena händer. Att alltid ha en trasa som ligger över musen när du inte använder datorn.

Sök lite här på forumet, det finns kilometervis med trådar om MM och dess problem.

jag köpte däremot en mus till gumman som verkar funka som ett spjut

Targus har möss där de har en läsare i botten, en läsare upp-framtill. Du rullar på musen genom att dra fingret över ett litet fönster - inga rörliga delar...

Hur klickar ni på sidoknapparna egentligen. Hela skiten rör sig när jag försöker?! Dålig mus.

Ursprungligen av kristinadanielsson:

Hur klickar ni på sidoknapparna egentligen. Hela skiten rör sig när jag försöker?! Dålig mus.

Hade lite problem med det i början, men när man får in tekniken går det väldigt lätt.

  • Medlem
  • 2009-04-09 12:07
Ursprungligen av Marcus_R:

Hade lite problem med det i början, men när man får in tekniken går det väldigt lätt.

Det sammanfattar problemen ganska bra. Varför konstruera en mus - av alla tillbehör - som kräver att man övar sig på att använda den?!

Ursprungligen av Baron:

Det sammanfattar problemen ganska bra. Varför konstruera en mus - av alla tillbehör - som kräver att man övar sig på att använda den?!

Haha, ligger väl något i det du säger

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-04-09 11:43

Med tanke på att Mac är en "high end"-dator så borde dom skeppas med MS-möss. MS må va värdelösa på mycket men när det kommer till skruva ihop schyssta möss så är det inte många som har något att sätta emot.

  • Medlem
  • 2009-04-09 11:57
Ursprungligen av Pilen:

Med tanke på att Mac är en "high end"-dator så borde dom skeppas med MS-möss. MS må va värdelösa på mycket men när det kommer till skruva ihop schyssta möss så är det inte många som har något att sätta emot.

Jag är tvårt om tveksam till om datorn borde levereras med mus över huvud taget. Det är som att leverera skor när man säljer en kostym.

Ursprungligen av Pilen:

Med tanke på att Mac är en "high end"-dator så borde dom skeppas med MS-möss. MS må va värdelösa på mycket men när det kommer till skruva ihop schyssta möss så är det inte många som har något att sätta emot.

Håller helt med MS-möss är riktigt bra...Har provat många märken men MS är bäst...

  • Medlem
  • 2009-04-09 15:46
Ursprungligen av Silvervargen:

Håller helt med MS-möss är riktigt bra...Har provat många märken men MS är bäst...

De kanske är bra just för er. För mig är de mössen för höga. Jag skulle inte vilja få en sådan med "på köpet" eftersom jag då betalar för den utan att vilja ha den.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-10 21:19
Ursprungligen av Pilen:

Med tanke på att Mac är en "high end"-dator så borde dom skeppas med MS-möss. MS må va värdelösa på mycket men när det kommer till skruva ihop schyssta möss så är det inte många som har något att sätta emot.

Har de blivit bättre det allra senaste året då? Mitt minne (från ett par år sedan) är äckligt breda, feta möss helt utan känsla, och ett osofistikerat skroll-hjul som smattrar så högt att det hörs in till grannen.

Jag kör uteslutande med Logitechs blåtandsmöss, små men trevliga.

jag gillar inte scrollen med mighty mouse annars tycker jag inte det är mycket fel på den, använder den i skolan. Här hemma kör jag logitech.

Bevaka tråden