Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobe Illustrator 11

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Jag har kommit över en betaversion av Illustrator 11 och har, utan resultat, sökt efter information om när den nya versionen är planerad.

Det enda jag hittade var en fransk sida som ni hittar här. Därifrån kommer också den bifogade skärmdumpen.

Är det någon som vet något? Eller kan någon franska tillräckligt bra för att utläsa något intressant ur texten jag hänvisar till ovan? Jag sökte här på forumet, men kunde inte hitta något.

De nya funktionerna är bland annat 3D-effekter (liknande KPT Vector Effects), bättre typografifunktioner med Opentypestöd, samt lite utökat exportstöd (bland annat till Office...).

Det hade onekligen varit trevligare med en cocoa-applikation...

/Viktor

  • Medlem
  • 2003-04-11 11:57

Jag skiter i om det är cocoa, eller något annat. Det som stör mig är att Adobe släpper en version 11 med några extra muggiga effekter och, viktigast, antagligen mer optimerat. I princip är det förmodligen en bugfix i fårakläder som man får betala 2000:- för.

Så har alla uppdateringar varit sedan version 7 eller 8. Visst, med tiden har väl en del funktioner tillkommit, men efter transparens kan jag faktiskt inte komma på vilka.

Exportera till Office? Allvarligt? Vill någon ha det? Typografifunktioner känns väl inte helt viktigt heller. Opentypestöd borde den haft ändå, eftersom systemet stödjer det.

Adobe har slutat fixa till sina program, och släpper nya versionsnummer istället. Indesign 6 kommer säkert släppas inom två år.

För övrigt; var hittar man den svenska uppdateringen av Illustrator 10?

  • Oregistrerad
  • 2003-04-11 15:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Exportera till Office? Allvarligt? Vill någon ha det?

Helt allvarligt! Det är garanterat WMF-exporten som åsyftas.
Detta är ett av de värsta problemen tidsmässigt eftersom AI inte kan skriva ordentliga banor i WMF. Därför får man dra in skiten i tumören CorelDraw för att snygga WMF:er. Det tar tid och är lika frustrerande varje gång.
Eftersom alla kontorsråttor vill ha loggan på brevpappren och formgivaren vill att den skall vara snygg på utskriften, blir det WMF/Office Clip Art.

  • Medlem
  • 2003-04-11 15:56

Klarar Corel på Mac verkligen det? Jag trodde det var en PC företeelse.

Beträffande Opentype-stödet:
Det är klart att programmet i sig redan kan hantera Opentype-filer, (det kan väl alla OSX-program?), det nya är utökat stöd (insert glyph, ligaturer, kapitäler, swash, etc), och det är egentligen den enda nya funktionen av vikt. Just den funktionen har jag faktiskt saknat i v10.

Beträffande Cocoa eller inte:
I en annan tråd här på 99mac går det att läsa att Adobe påstår att deras program nu går snabbare på PC än mac. Och det är ju just på grund av att de fortsätter skriva carbon-program till mac. Så länge programmen inte stödjer dubbla processer fullt ut så kommer de att vara långsammare. Att skita i om programmen är cocoa eller inte är ganska korkat, såvida man inte är ointresserad av prestanda.

Men jag håller med om det meningslösa i att leverera nya programversioner med värdelösa funktioner (t ex linsöverstrålningsfunktionen i v10, hur jävla många vill använda den?!) i stället för bättre prestanda och stabilitet.

Och så till den ursprungliga frågan: Är det någon som hört eller läst något om detta någonannanstans?

  • Medlem
  • 2003-04-11 18:29

Hur är hastigheten i betan jämfört med v.10?

Det verkar vara en tidig beta (den hänger sig med jämna mellanrum), så jag har inte testat den tillräckligt länge för att kunna uttala mig om hastigheten. Vid första intrycket så verkar den nya versionen dock en aning snabbare på att visa tunga filer (>7Mb med tunga effekter).

Ang exporten till Office (ja, jag tycker också att det är korkat) så får filerna png-format. Annars så verkar det inte vara så mycket nytt att hänga i julgranen.

Men, för att komma till saken:

Är det INGEN som vet NÅGONTING om releasen av Illustrator 11? Bättre än såhär kan ni väl? Någon måste ha läst något någonstans.

Anledningen till att jag vill veta är att jag hoppas på att mer än detta ska hinna tillkomma innan nästa version dyker upp.
Den här programversionen hade de kunnat ersätta med två plugins - en för opentypestödet och en för 3D-effekterna.

/Viktor

Ok, ingen vet något. Trist, jag hade höga förväntningar på det här macforumets insikter i mjukvarubranchen.

Hör av er om ni läser något.

/Viktor

Illustrator 11 beräknas släppas i mitten av juni i år, är det senaste jag hört.

Tack så mycket, det här var vad jag var ute efter. eWeek bekräftar mer eller mindre att det nya innehållet i betan kommer att utgöra nyheterna även i den fullständiga versionen.

Trist, men det var väl inte annat att vänta sig.

Tack i alla fall.

/Viktor

Hoppas 11:an är bättre än jävla 10:an. jag tyckte inte om 10:an… de har rent av gjort försämringar i 10:an i jämförelse med 9:an… Vissa saker var visserligen bättre med 8:an än med 9:an, men det kunde man leva med och nian har några väsentliga förbättringar… 8:an var riktigt mycket bättre än sjuan… En lärare till mig sa att 10:an är till för folk som gillar Corel Draw…

Sjysst bild förresten, Viktorg… Jag är också lagd åt det hållet, politiskt…

Citat:

de har rent av gjort försämringar i 10:an i jämförelse med 9:an

Vilka då? Sämre stabilitet? Min uppfattning är att det tillkommit fler och fler funktioner, men väldigt få som är meningsfulla att använda. Jag hoppas på att de bygger en ny version från scratch till nästa uppdatering (v12), så vi äntligen får en cocoa-applikation. Men det är nog för mycket att hoppas på. I stället får vi nog se fler meningslösa funktioner som "symbol spray" och linsöverstrålning. Usch.

Citat:

Sjysst bild förresten, Viktorg? Jag är också lagd åt det hållet, politiskt?

Tack så mycket.

/Viktor

  • Medlem
  • Haninge
  • 2003-04-18 20:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Exportera till Office? Allvarligt? Vill någon ha det?

Adobe har slutat fixa till sina program, och släpper nya versionsnummer istället. Indesign 6 kommer säkert släppas inom två år.

Hehe...

Finns en ny beta ute nu.

/Viktor

Senast redigerat 2003-04-27 08:59
  • Oregistrerad
  • 2003-04-26 16:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Klarar Corel på Mac verkligen det? Jag trodde det var en PC företeelse.

PC/Windows naturligtvis. Förstår du varför det är jobbigt?

1
Bevaka tråden