Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tipps till bästa mjukvarysynthen!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska kompletera mitt logic med en riktigt bra mjukvarusynth,är helt ny på softisar och behöver därför bra med tipps!har själv funderat på Omnispheare som jag läst en massa bra saker om,men vad finns det mer för bra grejor?
Nicko

Jag skall sälja detta: http://www.vendolin.com/annonce_detail.asp?annonceid=5578096

Menar du Mac så har inte jag koll, men på PC tycker jag fortfarande mina Creamware pluggar låter bäst. Skall dock bara sälja ett av CW korten.

Jag kör ju mac så det är inte så intressant,har desutom duet,så...

Duet vet jag inte vad det är...
Powercore funkar dock på Mac om man vill ha Virus-synth.

Synplant och coolast med hästlängder.
µTonic är väl lite mer "normal"

http://www.soniccharge.com/

Nja, jag är inte överförtjust i Synplant...har nog inte riktigt kommit överens med den...och ändå jag som var beta-testare...

Ja Hummel gör rätt bra pluggar till Creamware

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-25 19:32

Synplant är inte kul .(

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-25 23:29

Synplant blev jag snabbt trött på.

Det är ju lite svårt att svara på din fråga, eftersom jag inte vet vad för typ av synt du är ute efter. Men:

GForces syntar är grymma, om man är ute efter gamla klassiker i mjukversion. Minimonsta är en instutition hos mig.

Devine Machines Krishna Synth är kanske min absoluta mjukisfavorit. Väldigt speciell och egen. Låter magiskt bra imho. Hur mycket attityd som helst. Nackdelen är att den bara finns som VST, vilket gör att man måste använda en konverter för att ha den ihop med Logic. Den uppför sig lite konstigt (man kan inte flytta runt den hur som helst), men det funkar och ljudmässigt är det inga som helst problem (AU-version har varit "coming soon" i snart två år nu.... ett och ett halvt i alla fall).

Jag vill (som vanligt) slå ett slag för svenska Vember Audio Surge. Den är fantastisk! Och trevligt prissatt dessutom.

Ok,men vad tror ni om Omnisphere då?Vad jag är ute efter är ett kliniskt rent electrosound typ Booka shade och dylikt

Rob Papen Blue är förmodligen perfekt för mainstreamelectronica.

  • Medlem
  • 2009-04-08 08:28
Ursprungligen av Nicko35:

Ok,men vad tror ni om Omnisphere då?Vad jag är ute efter är ett kliniskt rent electrosound typ Booka shade och dylikt

Omnisphere är gigantiskt och enormt resurskrävande, tänk på det. 42Gb på HD eller något sånt för allt material. Sen är den väl lite begränsad när man väl börja ratta själv, man kan t.ex. inte ladda in egna samplingar i den ännu. Lite dyrare.

Camel Audio - Alchemy har väldigt kompetent samplings manipulation bl.a. och har fått väldigt fina ord, senast en fin recension i Sound on Sound. Det finns en "Electronic" expansion till Alchemy som du kan spana in. 199 Euro för Alchemy gör att den kostar ungefär hälften så mycket som omnisphere.

En annan synth som jag kan rek att du tittar närmare på är också svenska Audjoo - Helix, 149 dollar för denna best!

Till sist måste ju ändå Native Instruments Komplete Synths nämnas. Den är utgående så kan vara svår att hitta men för under 4000 så får du följande NI synthar i ett paket: Absynth 4, FM8, Massive samt Pro-53. Det bort täcka de flesta genrer. Finns fortfarande kvar att beställa på bl.a. emusic.se

Alla dessa mjukvaror (utom Onisphere) finns att ladda ner demo versioner av på de olika tillverkarnas hemsida (Native Instruments syntharna måste du dock ladda ner en och en i demo version). Så mitt råd är att du provar dig runt och ser vilken du fastnar för. För Omnisphere får du försöka hitta en musikaffär som har den på demo. Köp inte grisen i säcken!

Edit: Dessa finns alla till mac men jag vet inte om de finns som just AU. MAC VST finns de som garanterat.

  • Medlem
  • 2009-04-08 08:37
Ursprungligen av Nicko35:

Ok,men vad tror ni om Omnisphere då?Vad jag är ute efter är ett kliniskt rent electrosound typ Booka shade och dylikt

Vill bara lägga till att Omnisphere är till för typ filmmusik, ambient och dylikt. Det funkar säkerligen till rent electro men fokus är ju på psycho-akustiskt, samplade instrument och röster samt stråkar, ljudlandskap och pads osv. Verkar vara lite av resurs-slöseri om du ska använda den till kliniskt rena electrosound. Det är min spontana tanke.

1
Bevaka tråden